Забезпечення розвитку дошкільної освіти в Україні в контексті імплементації нової редакції Закону України «Про дошкільну освіту» від 06 червня 2024 року №3788-ІХ обговорили під час круглого столу, народні депутати України, представники Міністерства освіти і науки України та Асоціації міст України.
З вітальним словом до учасників круглого столу звернулися:
Володимир Воронов, народний депутат України, Голова підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій;
Євгенія Смірнова, заступниця Міністра освіти і науки України;
Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України.
Володимир Воронов, вітаючи учасників зібрання, наголосив на важливості імплементації нової редакції Закону України «Про дошкільну освіту». Він також зазначив, що завдяки сприянню Асоціації міст України, експертні круглі столи для освітян відбудуться в усіх областях України, щоб максимально врахувати потреби громад і доповнити підзаконні акти важливими напрацюваннями, а Закон новими ідеями. Володимир Воронов повідомив, що перші фахові круглі столи відбудуться у Запоріжжі та Львові.
Євгенія Смірнова детально розповіла про сучасний стан дошкілля в Україні. Крім того, вона зупинилася на підготовчих етапах та особливостях напрацювання нормативно-правових документів, які необхідні для імплементації нової редакції Закону про дошкілля.
Олександр Слобожан поінформував, що внаслідок російської військової агресії пошкоджено і знищено 1 276 закладів дошкільної освіти (або 9,5% усіх закладів). На жаль, ця цифра невпинно зростає.
«Серед основних викликів, що сьогодні турбують територіальні громади у цьому питанні, перш за все, є подолання наслідків повномасштабного вторгнення та демографічної кризи. На наше переконання, вже зараз важливо щоб Уряд розробив довготривалі стратегії стимулювання повернення на батьківщину мільйонів українських біженців», – наголосив Олександр Слобожан.
Крім того, він зазначив, що в умовах воєнного стану важливими викликами є створення належних безпекових умов у закладах дошкільної освіти та забезпечення дітей якісним та здоровим харчуванням.
Окрему увагу громади звертають на невідповідність умов оплати праці та тієї відповідальності, що покладається на педагогічних працівників закладів дошкільної освіти.
Олександр Слобожан також звернув увагу на норми нового Закону, які ще потребують врегулювання, а саме:
- Закон не розв’язав питання щодо запровадження обов’язково механізму відшкодування освітніх послуг наданих у закладах дошкільної освіти (ЗДО) однієї громади, дитині з іншої громади.
- Представники територіальних громад наголошують на необхідності надання чітких роз’яснень положенням частини 1 статті 25 Закону щодо зменшення педагогічного навантаження педагогічного працівника з 30 до 25 годин на тиждень, зі збереженням робочого часу в обсязі – 30 годин. Під час напрацювання підзаконних актів, важливо, щоб МОН надав конкретні роз’яснення цій нормі.
- Частина 3 статті 32 Закону передбачає, що ліквідація комунального ЗДО чи припинення освітньої діяльності для певної вікової категорії вихованців у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше, ніж за один рік до прийняття відповідного рішення. Така норма є неприйнятною для прифронтових громад, які не можуть чекати рік для ухвалення управлінських рішень. Для них необхідно передбачити виняток, а сам термін громадського обговорення скорочено до 3 місяців.
Досвід громад, які вже втілили окремі положення нового Закону шляхом ухвалення рішень органів місцевого самоврядування представили:
Юлія Погребняк, директорка Департаменту освіти науки Запорізької міської ради;
Людмила Борисенко, начальниця управління економіки і фінансів Департаменту освіти і науки Київської міської державної адміністрації;
Олена Чуб, начальниця відділу дошкільної освіти Управління освіти Білоцерківської міської ради.
Дошкільна освіта належить до власних (самоврядних) повноважень органів місцевого самоврядування, тож Асоціація міст України системно проводитить консультації з представниками громад під час форумів, круглих столів і зустрічей в регіонах для того, щоб новий Закон розпочав якісний і динамічний розвиток дошкільної освіти.