На затвердженні виключно після узгодження з позицією сільських, селищних, міських та обласних рад, підтверджених відповідними рішеннями, мережі профільних ліцеїв Урядом наполягає Асоціація міст України в пропозиціях до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження профільної середньої освіти».
Асоціація міст України виступає проти обмеження прав органів місцевого самоврядування, відсутності диференційованого підходу до різних типів громад, запровадження нового критерію утворення профільних ліцеїв: функціонування не менше чотирьох класів та 100 учнів за одним роком навчання, на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів), а також наполягає на вирішенні питання формування мережі профільних ліцеїв у прифронтових громадах та визначенні джерел фінансування профільної освіти.
Громадське обговорення зазначеного законопроєкту, розміщеного на сайті Міністерства освіти і науки України, відбулося 17 грудня 2024 року за участі представників Асоціації міст України.
Михайло Гончар, експерт з питань освіти Асоціації міст України, звернув увагу учасників обговорення на те, що за результатами проведених з органами місцевого самоврядування консультацій Асоціація міст України надала відповідні зауваження та пропозиції Міністерству освіти і науки України, а також звернулась до Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій щодо необхідності суттєвого доопрацювання зазначеного законопроєкту.
У громадському обговоренні взяли участь представники органів законодавчої та виконавчої влади, зокрема:
Аліксійчук Олександр, народний депутат України, голова підкомітету з питань співробітництва територіальних громад та регіонів Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування,
Білозір Лариса, народна депутатка України, голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування,
Лис Олена, народна депутатка України, голова підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій,
Піпа Наталія, народна депутатка України, секретарка Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій,
Винницький Михайло, заступник Міністра освіти і науки України,
Завгородній Дмитро, заступник Міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації,
Кузьмичова Надія, заступниця Міністра освіти і науки України,
Рубчак Микола, начальник управління з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою Міністерства розвитку громад та територій України.
Основна дискусія точилася навколо двох питань:
1) доцільність зміни критеріїв утворення профільних ліцеїв, що позбавляє середні та малі громади можливості бути засновниками такого типу закладу повної загально середньої освіти;
2) джерела фінансування створення у профільних ліцеях сучасного освітнього простору та забезпечення їх матеріально-технічною базою.
За підсумками громадського обговорення вирішено опрацювати пропозиції робочою групою, що утворена наказом Міністерства освіти і науки України «Про робочу групу з підготовки проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження профільної середньої освіти» від 04.12.2024 №1697.