23 / Квітень, 2021
22 квітня 2021 року у онлайн форматі відбулося установче засідання оновленої фахової мережі Асоціації міст України з питань освіти, учасниками якої стали близько 200 представників органів місцевого самоврядування: заступники міських, селищних, сільських голів, керівники органів управління освітою міських, селищних, сільських рад. Захід відбувся в рамках проєкту «Сприяння всебічному розвитку громад через аналітику, діалог та співпрацю». Фасилітатором засідання виступила експерт з питань освіти Аналітичного центру Асоціації міст України Тетяна Куценко.
Запрошеними спікерами установчого засідання стали: Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Колебошин та Заступник Міністра освіти і науки України Віра Рогова.
Відкриваючи засідання, фасилітатор зазначила, що фахова мережа з питань освіти працює з метою підтримки та розвитку фахівців місцевого самоврядування для організації надання якісних освітніх послуг в громадах. В рамках роботи мережі відбуватимуться онлайн зустрічі з обміну практичним досвідом та професійними знаннями, дати та теми яких визначатимуться учасниками мереж на попередньому засіданні. Саме під час таких зустрічей напрацьовуватимуться питання порядків денних діалогових заходів. На такі заходи запрошуватимуться представники центральних та місцевих органів виконавчої влади, профільних громадських організацій. Фахівці органів місцевого самоврядування, які працюють в рамках мережі, долучатимуться до діалогових заходів як спікери та/або учасники. (ПРЕЗЕНТАЦІЯ).
Сьогодні паралельно з реформою децентралізації відбувається і реформування освіти, що ставить перед місцевим самоврядуванням нові виклики, впоратись з якими допоможе належний супровід і підтримка, які й забезпечить оновлена фахова мережа. Органи місцевого самоврядування через недостатню комунікованість поетапності освітньої реформи мають багато проблемних питань, часто не розуміють до кінця поетапності процесів реформування. Сьогодні одним з надважливих питань, яке турбує управління освіти базового рівня, є реформа старшої школи.
Заступник Міністра освіти і науки України Віра Рогова окреслила основні ідеї, закладені в реформування старшої школи. Вона нагадала, що сьогодні проходить етап підготовки до запровадження профільної старшої школи, яка повноцінно запрацює у 2027 році. У рамках цієї підготовки Міносвіти має напрацьовані обласними департаментами освіти плани утворення мережі ліцеїв у кожній області.
У своєму виступі Віра Рогова наголосила, що розуміє ті виклики, які стоять перед громадами під час створення ефективної мережі профільної старшої школи: «Сьогодні напрацьовано законопроєкт, яким передбачено зміни до законів «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» в частині трансформації освітньої мережі. На рівні Міністерства ми розпочали підготовку до реформування старшої школи, створена робоча група, яка готує Державний стандарт старшої профільної школи та інше нормативно-правове забезпечення впровадження профільної освіти. Крім того, створена Консультативна рада при Президентові України, яка одним з пріоритетних напрямів визначає функціонування ефективної освітньої мережі загальної середньої освіти».
Заступник Міністра освіти і науки, говорячи про реформування старшої школи, навела такі статистичні дані: сьогодні функціонують 10350 шкіл, які надають повну загальну середню освіту, 1070 ліцеїв. Вона запевнила, що Міносвіти наполягає на тому, щоб кожна громада могла самостійно визначати мережу закладів загальної середньої освіти на своїй території. І тому норма про обов’язковість наявності чотирьох десятих класів на паралелі – переглянута, й у змінах до Закону йдеться про обов’язковість двох класів, що суттєво розширює можливості громад в утворенні профільних ліцеїв.
Віра Рогова запевнила, що Міністерство розуміє ті проблеми, які супроводжують освітню реформу і необхідність переформатування освітньої мережі, надаватиме усю необхідну підтримку місцевому самоврядуванню і готове вислухати проблеми, з якими стикаються громади на місцях, однак запевняє, що не допустить руйнування мережі закладів загальної середньої освіти, під вивіскою «реформування».
Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Колебошин розкрив питання організації профільного навчання в територіальній громаді через призму пропонованих змін до освітнього законодавства. «Реформа старшої профільної школи – найбільш складне завдання взагалі у реформуванні системи освіти. Мережа закладів освіти не запрацювала досконало, оскільки не вистачає ефективної комунікації та поетапного управління процесами. Ми усвідомлюємо, що проведення і успіх освітньої реформи великою мірою лягає на плечі органів місцевого самоврядування, яким на місцях треба буде реалізовувати цю реформу, комунікувати з батьками, вчителями, громадськістю. Ми маємо на всіх рівнях довіряти один одному, і якщо громада спроможна, наприклад, зробити профільний ліцей, то не треба обмежувати це право», - зауважив Сергій Колебошин.
Разом з тим, Заступник Голови профільного Комітету Верховної Ради зазначив, що необхідно не боятися непопулярних, але стратегічно правильних рішень і формувати ефективну освітню мережу у всіх громадах вже, показуючи що вони дійсно здатні забезпечити високу якість освіти. Сергій Колебошин розповів про найближчі плани, що передбачають закладення у Державному бюджеті окремої субвенції на створення старшої профільної школи, що стимулюватиме громади до відкриття ліцеїв. Також спікер відзначив важливість роботи фахової мережі для розвитку освіти базового рівня й запевнив про зацікавленість Комітету з питань освіти, науки та інновацій в отриманні пропозицій від громад щодо бачення ризиків у впровадженні освітніх реформ.
У ході обговорення питання впровадження реформи старшої школи представники органів місцевого самоврядування мали нагоду задати питання безпосередньо Заступнику Міністра освіти і науки Вірі Роговій, яка надавала вичерпні й обґрунтовані відповіді на усі запитання.
- В опорних школах – старшій профільній школі бути
- Обмеження бути засновниками ліцеїв лише обласним радам та великим міським громадам – знято
- Старт повсюдної роботи профільної старшої школи – у 2017 році
- Засновувати ліцеї можна (і потрібно) вже сьогодні
- План трансформації мережі в кожній області - напрацьовано
- Державна фінансова підтримка роботи старшої профільної школи – субсидія на ліцеї
Також під час установчої зустрічі учасників фахової мережі було ознайомлено з переліком тем для наступних засідань фахової мережі з питань освіти, які були сформовані на основі пропозицій органів місцевого самоврядування:
- Місцевий управлінський аспект (на рівні громади)
- Державне управління освітою
- Кадрові питання в освіті
- Діджиталізація у сфері освітніх послуг
- Освіта для дорослих
- Підтримка ЗЗСО у сільській місцевості
- Дієва автономія органів управлінь освіти, закладів освіти
Резюмуючи роботу фахової мережі, Тетяна Куценко подякувала присутнім учасникам та запрошеним спікерам за активну участь, цікаве спілкування, змістовні питання та вичерпні відповіді, та закликала до плідної співпраці: «Впевнена, що наша спільна робота дасть можливість сформувати фахове середовище для оперативного вирішення питань, які виникають у органів місцевого самоврядування в сфері освіти, спільно ми напрацюємо дорожню карту з чіткими пріоритетами в освітній галузі на місцевому і національному рівнях, долучимося до аналізу нормативно-правової бази, що регулює сферу освіти, та будемо вносити пропозиції, які допоможуть зробити освітні послуги в громадах дійсно якісними».
Онлайн-захід відбувся в рамках проєкту «Сприяння всебічному розвитку громад через аналітику, діалог та співпрацю», що фінансується Німецьким товариством Міжнародного співробітництва (GIZ) в рамках Підтримки реформи децентралізації в Україні (U-LEAD з Європою. Фаза II).
Нагадаємо, Асоціація міст України в рамках проєкту «Сприяння всебічному розвитку громад через аналітику, діалог та співпрацю» оновила склад фахових секцій.
Галузь: