Фахова мережа з питань публічних (комунальних) послуг та відповідної інфраструктури Асоціації міст України обʼєднала 22 листопада 2024 року представників органів місцевого самоврядування та фахівців наукових закладів.
Мета засідання: проаналізувати актуальні проблемні питання, які виникають при здійснення власних та делегованих повноважень органами місцевого самоврядування у сфері житлово-комунального господарства.
Юрій Ружицький, начальник відділу зв'язку, телекомунікаційного та правового забезпечення Департаменту транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, озвучив проблемні питання використання гуманітарної та благодійної допомоги для надання комунальних послуг та забезпечення пасажирських перевезень. Зокрема він розповів про отримання від міжнародних донорів 20 низькополих автобусів, якими б могли користуватися люди з інвалідністю, що пересуваються за допомогою крісел колісних, але через заборону використовувати транспортні засоби, отримані в якості гуманітарної допомоги для надання транспортних послуг, зазначений автотранспорт не може вийти на лінії та зауважив, що у такій ситуації опинилося наразі багато громад. Представник Департаменту транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради висловив сподівання на внесення найближчим часом змін до проєкту Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо задоволення потреб населення у перевезеннях в умовах воєнного стану», реєстр. №12177.
Ольга Шаумян, начальниця відділу з правових питань Департаменту житлово-комунального господарства Кременчуцької міської ради, зупинилася на окремих аспектах правового регулювання поводження з рідкими відходами. Зокрема - як правильно сформулювати назву послуги при формуванні бюджетних програм з транспортування стічних вод від об’єктів, що не приєднані до централізованого водовідведення. Вона звернула увагу, що з набуттям чинності Закону України «Про управління відходами» такий вид відходів, як «рідкі», виключено з відходів, натомість з’явися термін «стічна вода від об’єктів, які не приєднані до систем централізованого водовідведення». Водночас нормативно-правове поле, що регулює поводження з такими стічними водами до кінця не сформоване, тому органи місцевого самоврядування стикаються з цілою низкою проблем.
Микола Лессік, фахівець ДП «Науково-дослідний таконструкторсько-технологічний інститут міського господарства», зазначив, що всі договори, укладені станом на сьогодні, не суперечать положенням Закону України «Про водовідведення стічних вод населених пунктів» і можуть бути в користуванні до моменту прийняття необхідних правил, які відповідно до процедури, мають бути затверджені до кінця січня 2025 року.
Олександр Шкінь, директор Асоціації «Укрводоканалекологія», висловив своє бачення щодо ситуації з врегулюванням проблеми стічних вод та підтримав колег щодо необхідності вирішення питань, які стосуються гуманітарної допомоги. Він зазначив, що з початку війни водоканали отримали від донорів 500 млн євро, це суттєва сума, враховуючи, що збитковість цих підприємств сягає більше 30%. Водоканалам надає допомогу близько 60 донорських організацій, об’єднаних в окремий кластер, з яким була налагоджена тісна співпраця, що допомагало нашим підприємствам виживати. Зараз, зазначив він, водоканали залишилися поза законом, а міжнародні партнери не розуміють, чому українська сторона змушена відмовлятися від гуманітарної допомоги.
Крім того, Олександр Шкінь зупинився на питанні бронювання працівників підприємств сфери ЖКГ, адже комунальники масово втрачають бронювання від мобілізації, що може призвести до руйнування системи. Ситуація з мобілізацією фахівців стає дедалі гострішою, зокрема у сфері комунальних послуг та міської інфраструктури. Без змін у мобілізаційній політиці країна зіштовхнеться з повним колапсом критично важливих систем.
Наталія Рябцева, експертка з питань місцевого економічного розвитку Асоціації міст України, розповіла про основні положення, які передбачені проєктом Закону України «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» №6013 та висловила позицію Асоціації міст України щодо прийняття такого законопроєкту, звернувши увагу на основні нововведеннях зазначеного документу, зокрема:
- пряма заборона створення комунальних підприємств, спільних комунальних підприємств, що позбавляє територіальні громади конституційного права, передбаченого статтями 142, 143 Конституції України,
- відсутність змін до Бюджетного кодексу України, яким визначено, що джерелом доходів місцевих бюджетів є доходи від комунальних підприємств, що призведе до втрат місцевих бюджетів.
Олег Гарник, експерт з публічних (комунальних) послуг та відповідної інфраструктури Асоціації міст України, зосередив увагу учасників засідання фахової мережі на основних проблемних питаннях підготовки та проходження опалювального сезону 2024/2025 року, на який були сконцентровані зусилля Асоціації міст України, зокрема:
- збереження 64% ПДФО для забезпечення сталого проходження опалювального сезону;
- забезпечення компенсації заборгованості з різниці в тарифах за рахунок коштів державного бюджету;
- збільшення частки коштів підприємств ТКЕ, які залишаються після розщеплення їх на рахунках Казначейства;
- реструктуризації заборгованості підприємств ТКЕ та ВКГ за спожиті енергоносії;
- зняття арештів з рахунків підприємств ТКЕ за позовами постачальників природного газу та надавачів послуг з транспортування та розподілу природного газу.
Запис засідання фахової мережі можна отримати в регіональних відділеннях Асоціації міст України.
Засідання фахової мережі організовано Асоціацією міст України у рамках Проєкту «Сприяння всебічному розвитку громад через аналітику, діалог та міжнародне співробітництво», що реалізовується за підтримки Програми «U-LEAD з Європою».