Учора, 9 квітня 2019 року, під головуванням Першого заступника Голови Комітету Олександра Співаковського відбулось чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. На засіданні були присутні: народні депутати України ‒ члени Комітету, представники освітянської та наукової спільноти, а також експертного середовища.
На порядок денний було винесено 2 питання, одне з яких стосується компетенції органів місцевого самоврядування у сфері освіти.
Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення справедливості у питанні оплати праці педагогічним працівникам закладів дошкільної і позашкільної освіти» (реєстр. № 8188 від 23.03.2018, н. д. І. Констанкевич, Т. Батенко, В. Шевченко, В. Дідич, О. Дубінін, А. Денисенко, В. Купрій, О. Дехтярчук, В. Яніцький, І. Гузь).
Законопроектом пропонується підвищити оплату праці педагогічних і науково-педагогічних працівників у закладах дошкільної та позашкільної освіти.
Так, пропонується, щоб посадовий оклад помічників вихователів та нянь встановлювався в розмірі не менше ніж 50 відсотків посадового окладу педагогічного працівника закладу дошкільної освіти найнижчої кваліфікаційної категорії.
Посадовий оклад педагогічного працівника закладу дошкільної освіти найнижчої кваліфікаційної категорії встановлюється в розмірі трьох мінімальних заробітних плат.
Посадовий оклад педагогічного працівника закладу дошкільної освіти кожної наступної кваліфікаційної категорії підвищується не менше ніж на 10 відсотків.
Засновник приватного закладу дошкільної освіти має право встановлювати інші, ніж передбачено цим Законом, розмір і умови оплати праці, винагороди та допомоги для педагогічних працівників. Отримані приватним закладом дошкільної освіти публічні кошти розподіляються у порядку, визначеному законодавством для державних і комунальних закладів дошкільної освіти.
Посадовий оклад педагогічного працівника закладу позашкільної освіти найнижчої кваліфікаційної категорії встановлюється в розмірі трьох мінімальних заробітних плат.
Посадовий оклад педагогічного працівника закладу позашкільної освіти кожної наступної кваліфікаційної категорії підвищується не менше ніж на 10 відсотків.
Засновник приватного закладу позашкільної освіти має право встановлювати інші, ніж передбачено цим Законом, розмір і умови оплати праці, винагороди та допомоги для педагогічних працівників. Отримані приватним закладом позашкільної освіти публічні кошти розподіляються у порядку, визначеному законодавством для державних і комунальних закладів позашкільної освіти.
Також ідеться про інші питання та гарантії фінансового забезпечення працівників закладів дошкільної та позашкільної освіти.
За результатами обговорення народні депутати – члени Комітету прийняли одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти його за основу та доручити Комітету з питань науки і освіти доопрацювати його до другого читання.
Асоціація міст України зауважує, що прийняття цього законопроекту суттєво збільшить видатки бюджетів міст та ОТГ. При цьому наявність дефіциту коштів в окремих громадах уже сьогодні спричинює наявність кредиторської заборгованості, оскільки не всі бюджети є спроможними виконувати визначені законодавством повноваження. АМУ неодноразово наголошувала на різній фінансовій забезпеченості галузі, зокрема дефіциті освітньої субвенції, що спричинює відволікання власних ресурсів громад на потребу виплат заробітних плат учителям шкіл, а також на невиконанні районними радами та райдержадміністраціями підпункту «а» пункту 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України в частині фінансування закладів дошкільної освіти в містах районного значення та селищах.
Нагадуємо, що сьогодні у Верховній Раді України відбудуться парламентські слуханння «Збалансований розвиток людського капіталу в Україні: завдання освіти і науки». Асоціація міст України надала свої пропозиції до проекту рекомендацій слухань.
Аналітичний центр АМУ