Підсумки «Маршрутів успіху» у Вінниці: як місто ділилося досвідом реформування громадського транспорту

20 / Листопад, 2017

Асоціація міст України впроваджує загальнонаціональну Програму обмінних візитів «Маршрути успіхів» для представників органів місцевого самоврядування. Цикл щомісячних навчальних поїздок організовується в рамках Проекту ПУЛЬС, який реалізується за підтримки USAID. Головна мета - поширення кращих практик та успішного досвіду вирішення місцевих проблем та впровадження новацій, зокрема, завдяки зростанню місцевих бюджетів внаслідок децентралізації та отримання нових повноважень в процесі секторальної децентралізації.

15-16 листопада у Вінниці пройшов навчальний візит на тему «Вивчення досвіду розробки Стратегії громадського транспорту – 2030 та перших результатів її впровадження». Близько 30 представників українських міст з 16 областей України, серед яких міські голови, їх заступники та керівники департаментів з питань транспорту, приїхали до Вінниці вивчати досвіт проведення транспортної реформи та розробки стратегії громадського транспорту.
Навчальний візит розпочався з сесійного засідання у Вінницькій міській раді. Відкрив захід Сергій Левченко, директор департаменту енергетики, транспорту та зв’язку. Він привітав учасників та зазначив, що Вінниця рада поділитися своїм досвідом, аби інші міста могли впроваджувати інноваційні методи в процесі реформування транспортної системи, подивитися на помилки, які були допущені та уникнути їх, а також побачити досягнення, на які варто орієнтуватися.
Заступник директора департаменту енергетики, транспорту та зв’язку Віталій Поричук та начальник відділу транспорту та зв’язку Сергій Бузниковатий виступили з презентацією на тему «Досвід реформування громадського транспорту в місті Вінниця – від розробки Стратегії до отримання результатів її впровадження». Вони розповіли, що масштабна реформа громадського транспорту розпочалася у 2012 році. У 2015 році була розроблена Стратегія громадського транспорту до 2020 року. «З дванадцятого року, тобто за п’ять років, вдалося збільшити кількість муніципального транспорту на маршрутах, зменшити чисельність автобусів в режимі руху маршрутного таксі, збільшити пропускну спроможність вулично-шляхової мережі міста, встановити wi-fi у автобусах та тролейбусах, постійно модернізовувати рухомий склад муніципального транспорту, встановити енергоощадне освітлення та систему керування трамваями, яка дозволяє економити до 40% електроенергії, розпочати масштабний розвиток велоруху та багато іншого», - зазначив Віталій Поричук.
Разом з іноземними фахівцями Вінницька міська рада розробляє оновлену Стратегію громадського транспорту – 2030, в основі якої лежать чотири стратегічні цілі: підтримка економічного зростання, сприяння соціальному розвитку, зменшення впливу на навколишнє середовище та підвищення рівня безпеки. Коли ця Стратегія буде ухвалена депутатами, місто чекає багато транспортних інновацій: від нових маршрутів і будівництва підземних тунелів до запровадження електро-маршруток. Також пропонується завершити впровадження електронного квитка, модернізувати парк таксі та закупити електромобілі для обслуговування населення. Саму мережу громадського транспорту модернізують із усуненням дублювання маршрутів. Додатково запустять єдині зупинки, розширять покриття автобусами та маршрутними таксі. В планах — спорудження підземних переходів та перепроектування пішохідних та транспортних зон. Також оновленою стратегією передбачено інтеграцію системи квитків в єдину автоматизовану систему оплати проїзду для всіх 4 видів громадського транспорту, які є у Вінниці, а також запуск системи інформування в режимі реального часу (знаки на зупинках, дані для мобільних додатків) з інтегрованим розкладом.
Начальник відділу просторового розвитку Юрій Самойленко розповів про просторовий розвиток Вінниці як невід’ємну складову урбаністичної концепції міста (дивитися презентацію). «Важливим напрямком Стратегії «Вінниця-2020» є формування просторової політики розвитку міста.  З цією метою розроблено Комплексну стратегію міського транспорту і просторового розвитку Вінниці, що закладає основу для генерального плану міста. Її мета - створити просторові умови для покращення якості міського середовища, його соціальних зв’язків, розвитку транспортної мережі, тобто сталого розвитку», - розказав Юрій Самойленко. Виступаючий також додав, що для розробки будь-якої стратегії, необхідно спочатку зробити комплексний аналіз проблеми. Саме з цього почали свою роботу фахівці з Вінницької міської ради. Коли аналіз був завершений, вдалося обрати найбільш привабливу з соціально-економічної точки зору модель та варіант розвитку міста, обрана модель називається «компактне місто». Її перевагами є можливість використання потенціалу внутрішньо урбанізованої частини міста. Крім того, модель «компактне місто» передбачає економну реконструкцію існуючих доріг. Варіант розвитку, який обрала Вінниця називається «смайл», тобто посмішка. Він передбачає ущільнення існуючих районів та розвиток північних зон периферії, а також компактне збільшення протяжності мережі громадського транспорту. Також виступаючий презентував концепцію просторового розвитку міста Вінниці та інноваційні інструменти просторового управління (презентація).
 
Після засідання учасники перейшли від теорії до практики – відвідали трамвайне депо, де здійснюються роботи з реконструкції та технічне обслуговування вінницьких трамваїв. Там представники українських міст послухали виступ генерального директора комунального підприємства «Вінницька транспортна компанія» Михайла Луценка, який розказав про роботу комунального підприємства та про модернізацію вінницького трамвая. Процес розпочався у 2006 році. Тоді місту передали перші швейцарські трамваї, які були відновлені в Україні. До 2011 року Вінниця отримала вже 116 цюріхських трамваїв, а разом з тим і запас деталей для ремонту на 10 років та відповідне устаткування. Сьогодні Вінниця не тільки відновлює машини, які вже були в експлуатації, а й виробляє свої. Крім того, у депо здійснюються роботи по догляду за трамваями – учасники побачили як їх ремонтують, миють та готують до виходу на рейс. Михайло Луценко розказав, що у Вінниці надзвичайно великий пасажиропотік – 380 – 400 тисяч пасажирів на день. При цьому місто справляється з такою кількістю – інтервал, з яким курсують трамваї на маршруті складає 50-90 секунд.
 
Катерина Бабіна, директор комунального підприємства «Вінниця Карт Сервіс» розказала про реалізацію спільного проекту Вінницької міської ради та Європейського банку реконструкції та розвитку з впровадження електронних технологій, зокрема електронного квитка та системи навігації GPS. За словами виступаючої, міська рада та ЄБРР вже півтора роки плідно працюють над реалізацією цих проектів, які мають покращити якість надання транспортних послуг городянам. Вона наголосила на тому, що на сьогоднішній день існують законодавчі перепони, які перешкоджають впровадження системи Е-квитка у містах. Тому вони приєдналися до групи авторів законопроекту "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті" №4121 від 22.02.2016 року. Він передбачає децентралізацію повноважень по запровадженню електронного квитка та багато інших переваг (більше – у презентації).
  
На другий день навчального візиту учасники тестували модернізовані трамваї та автобуси, а також оглянули транспортну інфраструктуру Вінниці. Особливу цікавість викликали новітні трамвайні рейки, які минулого року переклали у місті із використанням новітніх технологій. Ці рейки розташовані на плитах, між якими прокладено особливе гумове покриття, яке поглинає навантаження та шум від руху трамваю. Це запобігає руйнуванню доріг та просіданню асфальту. Крім того, представники українських міст ознайомилися з транспортними зупинками, які оснащені інноваційними системами інформування пасажирів про рух транспорту. Представники КП "Вінницька транспортна компанія" також розказали присутнім про співпрацю зі швейцарськими консультантами з питань транспорту та просторового розвитку. Місто готує свої пропозиції щодо реформування громадського транспорту, а консультант аналізує їх та дає свої поради, спираючись на досвід європейських країн. Також учасники відвідали тролейбусне депо, де ознайомилися з досвідом капітально-відновлюваних робіт по відновленню тролейбусів.
 
Учасники були приємно вражені тим, як успішно проходить транспортна реформа у Вінниці. Вони подякували Асоціації міст України та Вінницькій міській раді за організацію такого заходу. «Особисто мене вразило підняття якості перевезення саме електротранспортом, залучення комунального підприємства, у власності якого автобуси, а не прагнення залучати приватних перевізників. Також чудово виглядає оптимізація маршрутної мережі», - зазначив заступник директора департаменту транспорту Дніпровської міської ради Станіслав Робота.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)