19 / Березень, 2021
18 березня Міністерство освіти і науки України провело діалогову платформу «Освіта України 2021: стратегічні цілі в дії», в якому взяли участь високопосадовці, керівники органів управління освітою, ректори педагогічних вишів, іноземні партнери МОН.
На початку заходу Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет зазначив, що виклики сучасного світу українська освіта змогла перетворити на можливості й подякував усім освітянам, батькам і учням, завдяки яким освіта рухалася уперед в такий складний час. Також він згадав про важливу роль органів місцевого самоврядування в забезпеченні можливості функціонування закладів середньої освіти в умовах пандемії CОVID-19.
Основними завданнями в освіті цього року міністр оголосив продовження реформи НУШ на базовому рівні середньої освіти та широке впровадження STEM-освіти в освітню систему, починаючи від дошкільної і закінчуючи освітою дорослих. Також він наголосив, цифровізація освіти – це пріоритет на 2021 рік.
Зокрема, успішне реалізація наступного етапу реформи НУШ залежить від:
- створення мережі закладів освіти, яка б дозволяла втілити основні ідеї реформи, де кожна дитина, що прагне вчитися у 10 класі – отримає таку можливість, незалежно від того, в якій громаді вона живе;
- надання можливості усім громадам, які спроможні утримувати ліцеї, бути їх засновниками;
- включити до ліцеїв, як структурні підрозділи, окрім структурного підрозділу, що надає базову освіту, початкову школу і дошкільне відділення. Саме такі зміни наразі вносяться до закону «Про повну загальну середню освіту»;
- продовження реформування шкільного харчування;
- підготовки вчителя нової української школи, які відповідають ідеям:
-
педагогіки співробітництва і партнерства, що не підносить вчителя над учнями, а підтримує взаємну повагу до особистості;
-
педагогічної свободи, де вчитель зможе імпровізувати та самостійно обирати підручники, навчальні матеріали, інші засоби навчання;
-
переваги інтегрованого навчання;
-
цифрової грамотністі.
Горорячи про здобутки розпочатої реформи шкільного харчування, С.Шкарлет згадав про активну підтримку органів місцевого самоврядування, які минулого року виділили близько 100 млн грн на закупівлю обладнання для шкільних їдалень у співфінансуванні з держбюджетом, з якого на це було виділено 400 млн грн.
Як відбувається підготовка педагогів нової формації в педагогічних закладах освіти розповіли ректор Педагогічного університету імені Григорія Сковороди (м. Переяслав) Віктор Коцур та ректор Мелітопольського педагогічного університету імені Богдана Хмельницького Анатолій Солоненко.
Про створення безпечного освітнього середовища, зокрема в Інтернеті, цифрову грамотность та поведінку дітей у соціальних мережах, соціально-емоційну грамотность та співпрацю Національної поліції з Міністерством освіти і науки у цих питаннях доповів представник ювенальної превенції Нацполіції Юрій Кіцул.
Директор Департаменту освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації Олексій Полторацький поділився досвідом організації функціонування закладів освіти та формування освітньої мережі в умовах децентралізації. Він наголосив, що органи управління освітою в громадх стають реальними суб’єктами реалізації освітньої політики на місцевому рівні. Від їх злагодженої роботи у співпраці з громадськістю залежить розвиток освітив громаді. Також О.Полторацький розповів про створенню мережі ліцеїв у Дніпропетровській області. Наразі триває реорганізація санаторних шкіл у ліцеї академічного профілю: сьогодні лише 6 міст в області мають можливість створити ліцеї, але, якщо будуть внесені відповідні зміни до освітнього законодавства, таку можливість отримають й інші громади. Департаментом проводиться дослідження у громадах матеріально-технічного стану, педагогічного складу, територіальної доступності. Також він висловив сподівання, що у держбюджеті буде відпрацьовано механізм підтримки місцевих бюджетів на рівні держави в питанні створення дієвої мережі ліцеїв та додав, що Дніпропетровська область готова бути пілотною областю з цього питання.
Про початкову школу, її особливості, новий зміст і необхідність нових підходів до вимірювання результатів розповіла завідувачка відділу початкової освіти ім. О. Савченко Інтитуту педагогіки НАПН України Оксана Онопрієнко. Вона зазначила, що нормативна і методична база оцінювання об’єктивних та суб’єктних результатів початкової освіти ще формується. Серед іншого, експерт зауважила, що сьогодні статус державної підсумкової атестації в 4-му класі – це захід моніторингу якості освітніх послуг, що надаються у початковій школі.
Про актуальні питання початкової освіти доповіла Наталія Пархоменко, що представляла Інститут модернізації і змісту освіти. Спікерка зазначила, що будь який процес для його реалізації потребує відстеження і, за потреби, коригування. Відстежуючи впровадження освітньої реформи у початковій школі, ІМЗО було проведено опитування, у якому взяли участь майже 10 тис вчителів початкової школи з усіх областей України. Питання стосувалися нового освітнього середовища та нового змісту початкової освіти, а також організації оцінювальної діяльності, що потребує якнайшвидшого вдосконалення.
Про особливості нової типової освітньої програми для 5-9 класів розповіла представниця МОН Світлана Фіцайло. Вона наголосила на автономії закладу освіти і можливості для закладу обирати, як саме викладатимуться навчальні предмети: інтегрованим курсом чи окремими навчальними предметами, форми організації навчального процесу та ін.
З приводу типової освітньої програми виступив переможець конкурсу "Вчитель року -2019" з м.Заліщики Василь Дяків, який зосередив увагу на тому, що здатність закладу в межах автономії готувати освітню програму під себе потребує володіння певними знаннями та навичками, які є новими для школи і потребують роз’яснень та методичних рекомендацій. Він зазначив, що МОН необхідно запровадити відповідні курси підготовки освітньої програми, щоб і керівники шкіл і вчителі освоїли необхідні механізми розробки освітніх програм. Також запровадження інтегрованих курсів вимагає відповідних спеціалістів, які здатні викладати такі курси. Це, в свою чергу потребує:
- розроблення програми курсів підвищення кваліфікації для тих, хто читатиме такі курси в школі;
- ввести до програм підготовки педагогів у закладах вищої освіти можливість підготовки спеціалістів інтегрованих курсів;
- роз’яснення проходження сертифікації, визначення категорії та оплати праці таких педагогів;
- стимулювання дирекції і педагогічного колективу запроваджувати такі курси.
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов наголосив на двох тезах:
- він не поділяє оптимістичної оцінки нової типової освітньої програми, оскільки в ній збережено величезне перенавантаження учнів, коли діти у 7-8 класах мають по 7-8 уроків. Для зміни цієї ситуації необхідно визнати уроки фізкультури педагогічним навантаженням і бути чесними з собою і учнями;
- провалена комунікація про зміни у мережі закладів. Необхідно виходити на діалог з громадськістю: батьками, педагогами, щоб не створювати напруження і конфлікти, пояснювати, чому саме ці зміни призведуть до позитивних наслідків.
Про створення середовища рівних можливостей для маломобільних груп населення та їх інтеграцію в суспільне життя говорила Лариса Байда, що представляла Національну Асамблею людей з інвалідністю України. Вона звернула увагу на те, що досі питання архітектурної доступності закладів освіти не вирішено і новобудови закладів дошкільної та загальної середньої освіти не відповідають державним будівельним нормам. Тож найперше, що необхідно зробити - запровадити відповідальність тих осіб, що засвідчують доступність освітньої будівлі. А також розробити і оприлюднити плани приведення архітектурної доступності.
Надихаючий приклад взаємодії освіти та бізнесу, органів місцевого самоврядуванні і приватних підприємців представив на прикладі Біотехнологічного ліцею «Радовель» Житомирської області Голова благодійного фонду цього закладу Михайло Весельський. Він показав, що заклад освіти, якщо сприймати його як надскладний і надважливий механізм, що в комплексі розв’язує завдання освіти, здоров’я, дозвілля, спорту, культурного розвитку дітей, може перетворитися на «школу-майбутнього», де є надсучасні навчальні кабінети і обладнання, офтальмологічні тренажери, спортивні зали і стадіони, театральна студія та студія мистецтв, організовано навчальну кухню і здорове харчування, проводяться обстеження здоров’я.
Галузь: