13 / Липень, 2022
Міністерство освіти і науки України за результатами Діалогового заходу у сфері освіти, який відбувся 24 травня, надало відповіді на проблемні питання щодо діяльності органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.
Зокрема, МОН вирішило такі нагальні питання місцевого самоврядування:
► Розроблено окремий механізм вступу для учнів з окупованих у 2022 році територій, який забезпечуватиме їм спрощений вступ (подача документів онлайн, без проходження НМТ, за наявності свідоцтва про здобуття загальної середньої освіти) - відповідні зміни передбачено до Порядку прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році та Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році (накази МОН № 594 та № 598).
► Переглянуто норми максимальної кількості учнів у класі, що знаходиться на дистанційному навчанні - відповідні зміни внесено до статті 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» (Закон України «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану» № 2315-ІХ)
АМУ вітає рішення МОН з врахуванням пропозиції щодо спрощення вступу випускників 9 і 11 класів з тимчасово окупованих у 2022 році територій України. Про необхідність такого рішення Асоціація міст України зверталася до Міністерства освіти і науки України, а також до Офісу Президента України та Кабінету Міністрів України.
 
Інші проблемні питання МОН взяло до уваги та працює над їх розв’язанням. Зокрема, врегулювання питання нестачі коштів освітньої субвенції для організації поділу класу на групи вирішуватиметься шляхом перегляду положень наказу МОН від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкілінтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних» в частині поділу класів на групи.
Також МОН підтримує необхідність державного цільового фінансування пожежної безпеки закладів освіти, однак, посилаючись на державну бюджетну політику орієнтовану на спрямування видатків державного бюджету на ключові потреби армії для  забезпечення обороноздатності країни, вважає за доцільне повернутися до порушеного питання після завершення воєнного стану в Україні.
Питання розподілу субвенції для шкіл, що мають до 27 учнів у класі на окупованих територіях відтерміновано на серпень-вересень 2022 року та вирішиться після того, як буде здійснено збір офіційної статистичної звітності щодо контингенту учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти - це стане підґрунтям для обрахунку та розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами на 2023 рік.
Крім цього, МОН поділяє стурбованість щодо нестачі коштів для виплати заробітних плат педпрацівникам у зв’язку із зменшенням обсягу освітньої субвенції, зокрема для виплат доплат та надбавок педагогічним працівникам у повному обсязі. У зв’язку з цим Міністерство освіти і науки України розробило проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оплати праці в галузі освіти в 2022 році», яким передбачалося унормувати питання оплати праці, зокрема щодо встановлення надбавок та доплат педагогічним працівникам закладів освіти з урахуванням скорочення на 10 % видатків загального фонду Державного бюджету України на 2022 рік, передбачених для Міністерства освіти і науки України за програмою 2211190 «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам», для недопущення виникнення кредиторської заборгованості з виплати заробітної плати педагогічним працівникам закладів та установ освіти. Однак цей проєкт постанови не був підтриманий Кабінетом Міністрів України.
Міністерство освіти і науки України визнає проблему нестачі коштів у місцевих бюджетах на соціальні гарантії працівникам освіти, встановлені державою на час дії воєнного стану, та зазначає, що внаслідок шкоди, яка заподіяна державою-агресором економіці України, не усі місцеві бюджети мають кошти на такі виплати (особливо це стосується закладів дошкільної та позашкільної освіти) і місцеві ради вимушені приймати рішення про оплату часу простою у меншому розмірі. Однак вирішення цієї проблеми МОН не пропонує.
 
Разом з тим низка пропозицій АМУ щодо вирішення  проблемних питань органів місцевого самоврядування не була підтримана, а власних рішень МОН, натомість, не запропонувало.
Зокрема, Міністерство освіти і науки України відкидає можливість спрощення процедури реорганізації і трансформації освітньої мережі, продиктоване необхідністю утримувати органами місцевого самоврядування зруйновані внаслідок воєнних дій рф об’єкти освітньої мережі. МОН побоюється, що спрощення процедури реорганізації і трансформації освітньої мережі може призвести до необґрунтованої ліквідації закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості, порушень трудових прав педагогічних працівників та прав дітей на здобуття освіти у найбільш наближеному закладі загальної середньої освіти.
Міністерство освіти і науки України фактично відмовилось вирішувати проблемні питання організації дистанційного навчання і вчасного початку опалювального сезону, що виникають в органів місцевого самоврядування  у зв’язку із неможливістю оплатити послуги інтернет-провайдерів та закупівлю твердого палива для котелень закладів освіти, посилаючись на те, що внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» належить до компетенції Міністерства фінансів України.
Також Міністерство освіти і науки України не запропонувало вирішення проблем щодо підтримки і збереження життя педагогічних працівників, які перебувають на окупованих рф територіях України.
 
Відповіді Міністерства освіти і науки України на проблемні питання органів місцевого самоврядування та пропозиції щодо їх вирішення, які виникли під час відеоконференції «Діалоговий захід з питань організації середньої освіти в територіальних громадах під час військової агресії рф» завантажити за посиланням.
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)