10 / Лютий, 2021
9 лютого відбувся партнерський форум «Освіта України 2021: стратегічні цілі та пріоритетні напрями». У заході взяли участь Президент України Володимир Зеленський, Перша леді України Олена Зеленська, Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет, заступник Міністра розвитку громад і територій України В’ячеслав Негода, члени Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, представники Національної академії педагогічних наук, директори департаментів освіти і науки облдержадміністрацій.
Асоціацію міст України на форумі представляла аналітик з питань освіти Тетяна Куценко.
Мета заходу – визначення стратегічних цілей розвитку освіти в період проведення адміністративно-територіальної реформи й децентралізації влади в Україні, обговорення широкого кола найбільш актуальних питань реформування галузі.
На початку заходу учасників Форуму привітав Президент України Володимир Зеленський. Перша леді Олена Зеленська розповіла про реформу шкільного харчування, яка реалізується під її патронатом з 2019 року. Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет презентував стратегію розвитку освітньої галузі на 2021 рік. Зокрема, він акцентував увагу на продовженні реформування освіти і розповів про те, що вже зроблено. Одним з важливих завдань, за словами Міністра, є формування спроможної освітньої системи та ефективної мережі закладів загальної середньої освіти в територіальних громадах. Він наголосив, що МОН спільно з профільним Комітетом Верховної Ради України працюють над змінами до Закону України «Про повну загальну середню освіту», які передбачатимуть скасування обмежень повноважень сільських, селищних та міських рад незалежно від чисельності населення територіальних громад.
У ході панельної дискусії «Забезпечення доступної та якісної освіти в умовах проведення адміністративно-територіальної реформи» аналітик АМУ Тетяна Куценко зазначила, що у результаті процесів децентралізації та освітньої реформи на базовий рівень передано повноваження щодо управління мережею закладів освіти. Адже з передачею більших повноважень громадам та зміною розподілу фінансування в освіті органи місцевого самоврядування, які знають місцеві потреби і проблеми в освіті, безпосередньо зможуть вирішувати їх, забезпечивши належну якість і доступність насамперед загальної середньої освіти.
Якість і доступність освіти в громаді – це пріоритетне завдання для органів місцевого самоврядування, оскільки ці послуги стосуються майже третини жителів громади: це діти, що є учнями чи вихованцями закладів освіти, батьки, вчителі, вихователі й керівники освіти, а також увесь непедагогічний персонал, що забезпечує функціонування освітньої мережі. При цьому видатки на освіту складають до 30-35% місцевого бюджету.
За розрахунками АМУ, цього року потреба в освітній субвенції складає біля 115 млрд грн, Міністерство освіти  і науки України в бюджетному запиті зазначило суму в 102,5 млрд грн, при цьому вказавши, що близько 7 млрд грн необхідно виділити додатково, але в Держбюджеті-2021 на освіту передбачено 99,6 млрд грн.
АМУ провела дистанційне опитування громад для визначення потреби в освітній субвенції, за результатами якого в окремих громадах потреба в освітній субвенції на 2021 рік складає 9-12%. Близько третини опитаних громад – за рахунок заниження виплати передбачених педагогічним працівникам надбавок, не відчуватимуть дефіциту освітньої субвенції. Решта розділилися на такі, які влаштовує обсяг освітньої субвенції, та які вперше з цього року будуть утримувати мережу закладів освіти і ще не можуть наперед визначити, чи вистачить їм коштів. Аналітик АМУ наголосила, що після проведення децентралізаційної реформи і зміни меж громад, доцільно було переглянути Формулу, за якою розподіляється освітня субвенція, адже її розробники спиралися на фактичні дані уже неіснуючого територіально-адміністративного поділу.
АМУ вважає, що для забезпечення надання якісних освітніх послуг необхідно:
Внести зміни до Формули розподілу освітньої субвенції:
  • передбачити видатки на педагогічний патронаж, групи подовженого дня, заміни тимчасово відсутніх учителів;
  • передбачити окремі коефіцієнти для обрахунку середньої наповнюваності класів для міської та сільської місцевості в міських громадах, до яких в результаті реформи доєдналися прилеглі села і селища;
  • збільшити коефіцієнт поділу класу на групи при вивченні окремих предметів.
Оптимізувати мережу закладів освіти, яка передана в громади з районного рівня
Запровадити загальнодержавну програму цифровізації освіти
 
АМУ вбачає такі напрями цифровізації загальної середньої освіти:
  1. Підключення усіх закладів освіти до мережі Інтернет.
  2. Впровадження на постійній основі нових комунікаційних технологій (Zoom, Google).
  3. Забезпечення закладів освіти сучасними електронними освітніми ресурсами та методиками їх використання в освітньому процесі.
  4. Забезпечити масове використання STEM-технологій в щоденному освітньому процесі, а не тільки в STEM-лабораторіях.
Пропозиції АМУ:
  • змінити підходи до порядку закупівлі STEM-обладнання для закладів освіти, забезпечивши розподілення відповідних коштів Держбюджету напряму бюджетам громад;
  • змінити критерії вибору освітніх закладів для відкриття STEM-лабораторій;
  • визначати перелік STEM-обладнання спільно з громадами.
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)