29 / Квітень, 2021
29 квітня розпочала роботу робоча група при Міністерстві освіти і науки України щодо удосконалення формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами.
До складу робочої групи входять представники Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Інституту освітньої аналітики, експерти SKL International. Голова робочої групи - Світлана Даниленко, заступник Міністра освіти і науки України.
Представником від Асоціації міст України в робочій групі є Тетяна Куценко, аналітик АМУ з питань освіти.
Відкриваючи робоче засідання керівник експертної групи з питань бюджетування директорату європейської інтеграції, бюджетування Анастасія Софієнко окреслила загальні питання і строки роботи робочої групи. Вона зазначила, що Міносвіти планує цього року вже в липні завершити роботу над новою формулою розподілу освітньої субвенції для того, щоб на її основі сформувати бюджетний запит, а також щоб громади змогли якнайскоріше ознайомитися із основними показниками, які впливають на розміри освітньої субвенції та, власне, з запланованим обсягом освітньої субвенції.
Анастасія Софієнко підкреслила, що МОН дослухається до думки і пропозицій громад щодо вдосконалення Формули, та відкрите до співпраці з Асоціацією міст України, яка представляє інтереси громад. До робочої групи в подальшому також будуть долучені декілька фахівців органів місцевого самоврядування, які поділяться досвідом щодо того. як працюють показники та коефіцієнти, які застосовуються у Формулі.
Аналітик з питань освіти Тетяна Куценко запевнила, що АМУ, яка постійно й послідовно наполягає на вдосконаленні Формули, готова надати експертні пропозиції та розрахунки, підготовлені на основі аналізу пропозицій, висловлених органами місцевого самоврядування. Також вона наголсила на важливості наміру Міносвіти запросити до робочої зустрічі представників громад.
Експерт SKL International Ян Герчинський роз’яснив членам робочої групи несприятливі минулорічні умови, які вплинули на внесення Міносвіти змін до Формули, і чому не лишилося часу для публічного обговорення та пояснення нових її елементів. Він нагадав, що основними викликами були завершення процесу об’єднання громад, поява багатьох нових громад і відповідне зникнення районів як отримувачів освітньої субвенції, зникнення міст обласного підпорядкування як адміністративної категорії та серйозні бюджетні обмеження, обумовлені пандемією COVID-19.
У 2021 році МОН буде простіше провести бюджетний процес для визначення освітньої субвенції для всіх адміністративних одиниць на 2022 бюджетний рік, оскільки:
-
мережа адміністративних одиниць на сьогодні створена і МОН має усі необхідні дані про адміністративні одиниці;
-
методологія проведення прогнозування чисельності учнів - перевірена.
Він висловив впевненість, що є всі підстави, щоб завершити перегляд Формули до того, як бюджетний процес розпочнеться в липні 2021 року.
Також Ян Герчинський запропонував такі основні завдання для вдосконалення Формули:
- переглянути РНК для малих та великих громад;
- переглянути коефіцієнти для педагогічного персоналу, який не проводить уроки. Ці коефіцієнти були розраховані 3 роки тому за допомогою емпіричної бази даних, яка вже не є актуальною;
- переглянути коефіцієнти для поділу класів на групи та відповідно їх скоригувати;
- проаналізувати, чи існує необхідність постійно використовувати буфери, і якщо так, то в якій формі;
- проаналізувати наслідки політики та визначити коефіцієнт для приватних шкіл.
Важливо, що експерт відзначив необхідність подання до Мінфіну пропозиції та розрахунок загальних витрат на освітню субвенцію у 2022 році до початку бюджетного процесу, перед встановленням Мінфіном основних бюджетних показників. Слід зазначити, що це повністю співпадає з позицією, яку АМУ наполегливо відстоює уже впродовж кількох років.
Під час першої зустрічі учасники визначилися з порядком роботи робочої групи: до липня група планує проводити такі зустрічі щочетверга. На наступній робочій зустрічі будуть розглянуті питання нормативних розмірів класів.
Галузь: