01 / Жовтень, 2021
Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій за результатами розгляду проекту Державного бюджету на 2022 рік ухвалив рішення (ЗАВАНТАЖИТИ).
Аналітичний центр АМУ проаналізував надані Комітетом пропозиції до проекту Державного бюджету-2022 та Бюджетного кодексу. За результатами аналізу вбачається, що Комітет оцінює проект Держбюджету на наступний рік як такий, що не задовольняє в повній мірі потреби освітньої галузі.
Враховуючи надані Міносвіти, Мінфіном, Науковим комітетом Національної ради України з питань розвитку науки і технологій, Національною та галузевими академіями наук України, а також Асоціацією міст України пропозиції з розрахунками потреб в освітній галузі на наступний рік, Комітет вважає необхідним збільшити загальнодержавні видатки МОН. А саме:
► освітньої субвенції - на 17, 8 млрд грн, з них:
-
11,6 млрд грн – на підвищення на 20% заробітної плати педагогічним працівникам;
-
2,5 млрд грн – у зв’язку із зростанням контингенту учнів на 2 %, та контингенту учнів інклюзивних класів на 34 %;
-
2,2 млрд грн – на оплату іншого педагогічного персоналу;
-
1,5 млрд грн – на оплату індивідуального навчання;
► субвенції на створення навчально-практичних центрів – на 250 млн грн;
► субвенції на надання підтримки з особам з ООП – на 777,2 млн грн (у зв’язку із зростанням чисельності дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах (групах));
► субвенції НУШ – на 256,3 млн грн (в т.ч. на створення безбар’єрного простору – 6,3 млн грн і 250 млн грн – на підвищення кваліфікації);
► субвенції «Спроможна школа» - на 500 млн грн.
Окрім того, Комітет врахував пропозиції АМУ щодо необхідності продовжити й в наступному році фінансувати з державного бюджету заходи, спрямовані на боротьбу з СOVID-19 у закладах загальної середньої освіти. На ці цілі передбачається видатків в обсязі 1 млрд грн., в т. ч. 980 млн грн – на придбання персональних комп’ютерів для педпрацівників та 20 млн грн – на заходи індивідуального захисту. Однак за підрахунками АМУ коштів необхідно щонайменше 2,8 млрд грн.
У рішенні Комітету пропонується також запровадити нові бюджетні програми: «Забезпечення шкільних бібліотек навчальною та художньою літературою» та «Заходи цифрової трансформації з питань освіти і науки».
Розподіл коштів на створення навчально-практичних центрів, на "спроможну школу", придбання обладнання для їдалень, на пожежну безпеку Комітетом пропонується здійснювати шляхом утворення комісії за кожною бюджетною програмою, до складу якої включатимуться представники МОН, Комітету ВРУ з питань бюджету та Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій (не менше ніж по 33% складу комісії від кожного зазначеного).
Пропозиції Комітету пропонується забезпечити за рахунок збільшення дохідної частини та/або за рахунок збільшення частки ВВП, що розподіляється через Державний бюджет 2022 року, до рівня 2021 року.
Нагадаємо, Асоціація міст України у своїх пропозиціях зазначала, що з метою забезпечення фінансової спроможності місцевого самоврядування на здійснення повноважень у сфері освіти передбачити у Державному бюджеті на 2022 рік:
-
7 млрд грн субвенції на протипожежні заходи в закладах освіти;
-
5,5 млрд грн субвенції на реалізацію реформи шкільного харчування;
-
20 млрд грн додаткової дотації на заклади освіти та охорони здоров’я;
-
14,4 млрд грн на відшкодування місцевим бюджетам коштів на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам закладів дошкільної і позашкільної освіти;
-
2,8 млрд грн субвенції на боротьбу з COVID-19 для закладів загальної середньої освіти.
Пропозиції АМУ до Держбюджету-2022 в освітній сфері (читати більше).
Пропозицію АМУ щодо збільшення додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я до 20 млрд грн, з огляду на зростання цін на природний газ для бюджетних установ більш ніж удвічі, що призведе до здорожчання утримання закладів освіти, не взято до уваги. Також не підтримано пропозицію АМУ щодо передбачення змін у розподілі цієї дотації безпосередньо у держбюджеті з метою усунення негативних наслідків суб’єктивного розподілу дотації облдержадміністраціями. Щодо обсягів субвенцій на пожежну безпеку та реалізацію реформи шкільного харчування Комітет пропозицій не надав.
Рішення про проект Закону про Державний бюджет України на 2022 рік парламенський Комітет з питань освіти, науки та інновацій надіслав до Комітету з питань бюджету, Мінфіну та МОНу.
Також Комітет розглянув пропозиції до проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№6062). АМУ підтримує пропозицію щодо прийняття змін до статті 89 БКУ, якими передбачається привести у відповідність бюджетне та освітнє законодавство та надати можливість сільським, селищним, міським територіальним громадам здійснювати видатки на ліцеї (у чинній редакції статті 89 БКУ видатки на ліцеї можуть здійснювати лише міські ради з населенням більше 50 тисяч).
Однак Комітет не підтримав пропозицію АМУ не вносити зміни до БКУ щодо вилучення залишків освітньої субвенції. Ці залишки були передбачені з метою мотивації громад для оптимізації мереж, орієнтовуючись на розрахункові показники Формули освітньої субвенції, та для розвитку освітньої сфери у громадах. Натомість вилучення залишків освітньої субвенції призведе до демотивації громад, які спромоглися оптимізувати освітню мережу, і може спричинити припинення оптимізації в подальшому.
Нагадаємо, у поданих Кабінетом Міністрів України пропозиціях до Бюджетного кодексу передбачається внести зміни до частини четвертої статті 103-2 «Освітня субвенція», яку пропонується викласти у такій редакції: «Залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти державної та комунальної форми власності, зазначених у частині першій цієї статті. Залишки коштів за освітньою субвенцією, не використані протягом наступного бюджетного періоду, вилучаються до державного бюджету».
Галузь: