06 / Вересень, 2019
Нещодавно була оприлюднена постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», якою передбачається поетапне (до 2023 року) щорічне збільшення розмірів посадових окладів педагогічних працівників найнижчої кваліфікаційної категорії до чотирьох прожиткових мінімумів для працездатних осіб, найменший посадовий оклад науково-педагогічного працівника при цьому встановлюється на 25 відсотків вище від посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії.
З метою попередження високого ризику розбалансування місцевих бюджетів, їх неплатоспроможності, подальшого поглиблення боргових зобов’язань і, як наслідок, невиконання функції та повноважень органами місцевого самоврядування, пов’язаних із прийняттям цієї постанови, Асоціація міст України проаналізувала прогнозні показники видатків місцевих бюджетів на забезпечення підвищення заробітних плат освітян у 2020 році. Проблема полягає не тільки у необхідності збільшити пропорційно обсяг освітньої субвенції з державного бюджету на заробітну плату педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, а й необхідності збільшити видатки місцевих бюджетів на заробітну плату педагогічних працівників закладів дошкільної, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти.
Так, на адресу АМУ надійшли звернення від 101 органу місцевого самоврядування з 21 області України. Звернення від органів місцевого самоврядування Донецької, Львівської та Чернігівської областей до АМУ не надходили. У листах міст обласного значення та ОТГ ідеться про значне прогнозоване у 2020 році розбалансування місцевих бюджетів, пов’язане із зростанням виплат у сфері освіти. Наприклад для Шумської ОТГ Тернопільської області, забезпечення такого підвищення оплати праці призведе до катастрофічного зростання відсотка видатків на освіту (до 79%), що не може бути забезпечене за кошти місцевого бюджету та потребує компенсації з Державного бюджету України.
Тільки за аналізом листів 70 міст та ОТГ (69% від усіх звернень), які вказали потребу на 2020 рік, видатки на заробітну плату освітян мають зрости на 7,6 млрд гривень.
За підрахунками Асоціації міст України, що враховують підвищення заробітної плати педагогічним працівникам (зростання в середньому на 35%), реальний контингент учнів, не допустять виникнення дефіциту освітньої субвенції, на 2020 рік потреба освітньої субвенції складатиме 105 млрд гривень, у той же час додатково місцевим бюджетам необхідно буде спрямувати близько 14 млрд гривень на заробітну плату педагогічних працівників закладів дошкільної, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти.
Асоціація міст України сподівається, що новообраний Уряд не допустить значного розбалансування місцевих бюджетів та визначить компенсаторний механізм на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», а також від 10.07.2019 року № 695 «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 11 січня 2018 року № 22».
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)