22 / Листопад, 2018

Учора, 21 листопада 2018 року, відбулось чергове засідання Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України. У засіданні взяли участь народні депутати України - члени Комітету Олександр Співаковський, Ірина Констанкевич, Олексій Скрипник, Тарас Кремінь, Іван Кириленко, Володимир Литвин, народні депутати України Оксана Білозір, Олександр Марченко, Микола Фролов, Сергій Ківалов, заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України Володимир Луговий, ректор Національного університету біоресурсів і природокористування України, Голова Асоціації працівників аграрних навчальних закладів України «Украгроосвіта» Станіслав Ніколаєнко, ректор Київського університету імені Бориса Грінченка Віктор Огнев’юк, член Національної команди експертів з реформування вищої освіти, головний експерт з питань освіти Реанімаційного пакету реформ Володимир Бахрушин, член правління Громадської ради при МОН, голова Громадської організації «Східноукраїнська асоціація з захисту прав студентів» Едуард Романченко, старший інспектор з особливих доручень Департаменту превентивної діяльності Національної поліції України Юрій Кіцул, аналітик Аналітичного центру Асоціації міст України Людмила Мозгова та представники експертного середовища та громадських організацій.

 

На порядок денний засідання було винесено 6 питань, з яких 4 стосуються діяльності органів місцевого самоврядування у галузі освіти:

Щодо затвердження кандидатур на здобуття щорічної Премії Верховної Ради України педагогічним працівникам загальноосвітніх, професійно-технічних, дошкільних та позашкільних навчальних закладів.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про встановлення щорічної Премії Верховної Ради України педагогічним працівникам загальноосвітніх, професійно-технічних, дошкільних та позашкільних навчальних закладів» № 131-V від 14 вересня 2006 року запропонувати Верховній Раді України 27 кандидатур на присудження щорічної Премії Верховної Ради України наступним особам:

1. Борисенко Тетяна Дмитрівна - директор комунальної установи Сумський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І ступеня – дошкільний навчальний заклад № 11 «Журавонька» міста Суми Сумської області;

2. Гайсан Алла Омелянівна - директор приватного навчально-виховного комплексу «Соломон» міста Чернівці;

3. Гальченко Іван Васильович - виконуючий обов’язки директора Кременчуцького педагогічного коледжу імені А.С. Макаренка, керівник структурного підрозділу Полтавської обласної спеціалізованої школи-інтернату ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням предметів та курсів (ліцей «Політ») за забезпечення умов до рівного доступу до якісної освіти обдарованої учнівської молоді Полтавської області та створення комфортних умов для їх змістовного відпочинку та оздоровлення;

4. Григоренко Людмила Валентинівна - директор Попаснянської комунальної установи “Будинок дитячої та юнацької творчості” Луганської області;

5. Євушко Ірина Павлівна - директор Рівненського районного Центру дитячої та юнацької творчості Рівненської районної ради Рівненської області;

6. Іванцова Галина Іванівна - директор районного центру дитячої та юнацької творчості Харківської районної ради Харківської області;

7. Іщенко Олена Тимофіївна - директор Ужгородської загальноосвітньої спеціалізованої школи-інтернату з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської обласної ради;

8. Ковальчук Оксана Сергіївна - директор опорного закладу Навчально-виховний комплекс “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - гімназія” селища міського типу Турійськ Волинської області; 

9. Колебошин Валерій Якович - директор комунального закладу “Рішельєвський ліцей” міста Одеси;

10. Короткова Ліна Ігорівна - директор державного навчального закладу “Запорізьке вище професійне училище моди і стилю” Запорізької області;

11. Карло Тетяна Анатоліївна - директор навчально-виховного комплексу “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3 - колегіум” Смілянської міської ради Черкаської області;

12. Литвин Людмила Іванівна - директор комунального закладу “Олександрівське навчально-виховне об’єднання № 1” Олександрівської районної ради Кіровоградської області;

13. Мазур Лариса Василівна - вчитель історії Черняхівської гімназії Черняхівського району Житомирської області;
14. Мамчур Євгенія Іванівна - вчитель біології комунального закладу “Погребищенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2” Погребищенської районної ради Вінницької області;

15. Мушак Ірина Володимирівна - завідувач дошкільного навчального закладу № 2 “Малятко” міста Івано-Франківська;

16. Рубанська Ганна Дмитрівна - вчитель обслуговуючої праці Одеської загальноосвітньої школи № 25 І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області;

17. Павлюк Лариса Миколаївна - вчитель англійської мови Ніжинського обласного педагогічного ліцею Чернігівської обласної ради;

18. Петков Валерій Захарович - директор Дніпровського індустріально-педагогічного технікуму Дніпропетровської області;

19. Пилипчук Олександр Павлович - вчитель інформатики Гаврілівської загальноосвітньої школи І-ІІІ Теофіпольського району Хмельницької області;

20. Поляк Ольга Михайлівна - директор Потуторського навчально-виховного комплексу “Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Тернопільської області;

21. Постоленко Людмила Миколаївна - директор Комунального закладу Київської обласної ради “Васильківський професійний ліцей”;

22. Роман Іван Михайлович - директор Хутського професійного ліцею Закарпатської області;

23. Спільна Ніла Петрівна - директор державного навчального закладу “Решетилівський професійний аграрний ліцей імені І.Г. Боровенського” Полтавської області;

24. Старий Сергій Васильович - вчитель фізики та астрономії гімназії № 59 імені О.М. Бойченка міста Києва;

5. Стащак Олександра Василівна - завідувач дошкільним навчальним закладом № 8 “Веселка” міста Самбора Львівської області;

26. Цуркіна Тетяна Валентинівна - вчитель фізики Першої української гімназії імені Миколи Аркаса Миколаївської міської ради Миколаївської області

27. Шведов Анатолій Іванович - директор професійно-технічного училища № 27 міста Генічеська Херсонської області.

 

Про затвердження внесення до порівняльної таблиці проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (реєстр. № 8584 від 10.07.2018) додаткових пропозицій народного депутата України О.Співаковського.

Проект цього Закону до другого читання готувався робочою групою на майданчику профільного Комітету з питань науки і освіти. До складу цієї групи увійшли представники Міністерства освіти і науки, Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України, Національної поліції України, Уповноваженого з питань прав дитини, Національної академії педагогічних науки України, Асоціації міст України, громадських організацій. Усі, напрацьовані робочою групою пропозиції, були підтримані та затверджені Комітетом.

Про друге читання проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (реєстр. № 8584 від 10.07.2018, н.д.О.Білозір, О.Співаковський, І.Констанкевич, В.Шевченко, Я.Москаленко та інші).

До другого читання Комітет отримав 88 поправок народних депутатів, з яких було враховано 29, враховано редакційно та частково – 41, відхилено – 18. Також, порівняно з редакцією першого читання законопроект було доопрацьовано за такими напрямами:

1. Чітко визначили сферу його застосування - виключно щодо учасників освітнього процесу.

2. Доопрацьовано визначення поняття «булінгу (цькування)». Були визначені основні ознаки булінгу (цькування), які дозволять його ідентифікувати і виокремити серед інших проявів насильства.

3. Були внесені зміни до Адміністративного кодексу України, а саме:

- було визначено, що діяння булінгу (цькування) є в тому випадку, якщо воно вчинено по відношенню до малолітньої або неповнолітньої особи.

- визначені санкції, які застосовуються до порушників за вчинення ними булінгу (цькування), у тому числі за повторне скоєння цього діяння, групою осіб або за неповідомлення керівником про факти булінгу (цькування) Національної поліції України.

Народний депутат України Оксана Білозір (співавтор законопроекту №8584) зауважила: «Хочу подякувати робочій групі за напрацьовані важливі змістовні доповнення, зокрема ознаки булінгу. Вважаю, що законопроект може бути прийнятий у цілому. Крім того, дякую Міністерству освіти і науки України за розроблені методичні та інформаційні матеріали з протидії булінгу».

 

За результатами обговорення членами Комітету було прийняте одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (реєстр. №8584 від 10.07.2018) прийняти у другому читанні та в цілому з урахуванням пропозицій і зауважень, висловлених під час його розгляду на засіданні Комітету 21 листопада 2018 року. Асоціація міст України, як член робочої групи, вітає таке рішення Комітету.

 

Щодо проекту Закону України «Про внесення змін до розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту» щодо збільшення перехідного періоду імплементації статті 7 (Мова освіти)» (реєстр. № 9287 від 09.11.2018, н. д. О.Співаковський, Т.Кремінь, Р.Мацола, Г.Заболотний та інші).

Потреба у розробці цього законопроекту була зумовлена тим, що під час практичної реалізації нового Закону України «Про освіту», виникла необхідність уточнення деяких положень пункту 3 розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, пов’язаних з продовженням строку перехідного періоду імплементації статті 7 «Мова освіти». Крім того, 8 грудня 2017 року у відповідь на звернення Уряду України Європейська комісія за демократію через право (Венеційська комісія) Ради Європи ухвалила висновок щодо статті 7 Закону України «Про освіту», у якому підкреслила, що «сприяння посиленню державної мови та її обов’язковість для усіх громадян є законною і навіть похвальною метою держави». Також зазначено, що державна мова - чинник єдності та взаєморозуміння в суспільстві.

У заключному пункті (№126) Висновку, в якому консолідовано рекомендації комісії та за яким потім Рада Європи проводить моніторинг імплементації країною рекомендацій ВК, рекомендовано, зокрема внести зміни до перехідних положень Закону «Про освіту», забезпечивши довший перехідний період для поступового здійснення реформи.

Тому, з метою врахування Висновків Венеційської комісії, практику реалізації статті 7 Закону України «Про освіту», а також забезпечення безперервності вивчення мов національних меншин у закладах загальної середньої освіти, створення умов для застосування оптимальної моделі використання мов в освітньому процесі для кожної національної меншини пропонується збільшити перехідний період повного запровадження дії статті 7 Закону України «Про освіту» для осіб, які належать до національних меншин, мови яких є офіційними мовами Європейського Союзу, та які реалізують своє право на навчання мовами відповідних національних меншин.

Подовження строку перехідного періоду для запровадження статті 7 Закону України «Про освіту» для національних меншин збільшить час дітям з національних меншин і їхнім батькам переходу на нові правила організації освітнього процесу, а також дозволить органам виконавчої влади забезпечити належну організацію освітнього процесу відповідно до статті 7 Закону (підготувати і надрукувати нові підручники, затвердити нові типові освітні програми, забезпечити підготовку, перепідготовку чи підвищення кваліфікації вчителів шкіл (класів), де викладаються (вивчаються) мови національних меншин, тощо).

За результатами обговорення Комітет з питань науки і освіти більшістю голосів прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про освіту” щодо збільшення перехідного періоду імплементації статті 7 (Мова освіти) (реєстр. № 9287 від 09.11.2018), прийняти за основу та в цілому, як закон.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)