10 / Серпень, 2022
Набули чинності зміни до статті 317 Цивільного процесуального кодексу України (ЦПК) щодо особливостей провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України. Ця стаття діє у новій редакції від 7 серпня 2022 року у зв’язку із набранням чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи в умовах воєнного чи надзвичайного стану та на тимчасово окупованих територіях» № 2345–IX від 1 липня 2022 року.
Мова йде про випадки, коли відсутні документи необхідні для Державної реєстрації народження або смерті, передбачені пунктом 2 глави 1 розділу та пунктом 1 глави 5 розділу III Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених Наказом Мін'юсту 18.10.2000  № 52/5.
Змінами надано можливість звернення про встановлення факту народження або смерті особи не лише на окупованій території, а й на територіях, де введено воєнний чи надзвичайний стан.
Звертаємо увагу, що є правомірною відмова органів державної реєстрації актів цивільного стану, коли відомо, що фізична особа народилась чи померла на відповідній території, але невідомо, в який час, і немає відповідних доказів, наприклад, через відсутність медичного свідоцтва про народження або (у визначених випадках) довідкилікарського свідоцтва про смерть.  Така письмова відмова може бути доказом у справі про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України.
Слід враховувати, що акти (рішення, документи), видані незаконними органами та/або особами на тимчасово окупованій території, є недійсним і не створює правових наслідків. Виняток із цього правила зроблено для документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану (ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» №1207-VII). Тобто Україна не визнає такі акти, але як виключення враховує документи, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території для державної реєстрації акту цивільного стану і таке врахування не є визнанням окупаційної влади.  Такий підхід відповідає практиці ЄСПЛ (справи Cyprus v. TurkeyLoizidou v. Turkey), Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії від 21 червня 1971 року, а також судовій практиці України.
Заява  про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України подається до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Судовий збір не справляється (п. 21 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір»).
Такі справи розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду.
У рішеннях суду про встановлення факту народження особи мають бути зазначені встановлені судом дані про дату і місце народження особи, про її батьків.
Ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України підлягає негайному виконанню. Його оскарження здійснюється в загальному порядку. Таке оскарження не зупиняє виконання цього рішення.
Копія судового рішення видається учасникам справи негайно після його ухвалення або невідкладно надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для державної реєстрації народження або смерті особи.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)