01 / Серпень, 2017
Яким має бути нагляд за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України – це питання викликало досить гостру дискусію серед представників громад та експертів. У Мінрегіоні вважають, що наглядові повноваження слід надати місцевим державним адміністраціям та центральному органу виконавчої влади. Асоціація міст України звернулася до представників громад з проханням висловити свою думку щодо того, який орган спроможний якісно та неупереджено здійснювати контрольні повноваження.
Голова Балтської об'єднаної територіальної громади Сергій Мазур:
– Я не підтримую пропозицію надати місцевим державним адміністраціям повноваження здійснювати контроль за рішеннями органів місцевого самоврядування. Адже так історично склалося, що відносини між держадміністраціями та ОМС є напруженими. Можна навести безліч прикладів, які свідчать про намагання держадміністрацій підпорядкувати собі органи місцевого самоврядування.
Районні державні адміністрації є одними з перших противників реформи з децентралізації влади, оскільки створення об’єднаних територіальних громад позбавляє їх влади та фінансових ресурсів. Не виключено, що, отримавши право зупиняти рішення місцевих рад, голови РДА можуть скористатися ним на власний розсуд, повністю гальмуючи процес об'єднання громад. І при цьому – не нестимуть жодної відповідальності за свої дії. Принаймні, у законопроекті жодного слова не має про відповідальність місцевих адміністрацій та окремих посадових осіб. По факту, запроваджується презумпція винуватості органів місцевого самоврядування, адже їхні рішення можна буде зупиняти ще до рішення суду.
На моє переконання, треба ввести відповідальність за безпідставне блокування рішення громади. Якщо суд не задовільність позов місцевої державної адміністрації, то це має бути підставою для відкриття дисциплінарного провадження щодо керівника органу державного нагляду. Санкції за це – попередження про неповну службову відповідність та звільнення з посади державної служби. У разі завдання великої шкоди громаді, має бути кримінальна відповідальність.
І ще хочу наголосити – сьогодні проекти нормативно-правових актів розміщуються на сайтах місцевих рад заздалегідь для громадського обговорення. Так само на офіційних сайтах рад публікуються прийняті рішення. Їх відслідковують державні органи, громадські організації, зацікавлені громадяни. Кожен має право оскаржити у судовому порядку акт, який обмежує його права. І цим правом активно користуються як державні органи, так і громадські організації і окремі громадяни.
Підкреслюю – я однозначно підтримую контроль за законністю рішень органів місцевого самоврядування. Цим суб‘єктом контролю, на моє переконання, має бути префект. Звісно, для запровадження інституту префектури потрібно вносити зміни до Конституції. Натомість внесення цього законопроекту можна розцінювати як сигнал про відмову від конституційних змін щодо місцевого самоврядування.
ДОВІДКА
Балтська об’єднана територіальна громада створена рішенням сесії Одеської обласної ради 12 серпня 2015 року. Адміністративний центр – місто Балта об’єднав навколо себе 16 сільських рад (27 населених пунктів).
Доходи бюджету ОТГ за 2016 рік склали 154,3 млн. грн., із них трансферти з Державного бюджету – 83,5 млн грн, власні надходження – 70,3 млн грн. Для порівняння – до об’єднання 28 населених пунктів в громаду їхні доходи становили 20,7 млн грн.
У 2016 році було створено Балтський центр первинної медико-санітарної допомоги, в складі якого чотири амбулаторії та 16 фельдшерсько-акушерських пунктів. У Центрі працює єдиний медичної інформаційний реєстр.
Зміни торкнулися і житлово-комунальне господарство. Був проведений капітальний ремонт ряду ділянок водопровідних мереж, встановлено автобусні зупинки, встановлюються дитячі і спортивні майданчики тощо. Оновлюється комунальна техніка для підприємства «Балтакоммунсервіс». Крім того, в Балтської ОТГ впроваджується програма енергозбереження. Також стартував ремонт об'єктів соціальної сфери області.