29 вересня 2023 року на засіданні Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Ярослав Рабошук, Керівник Аналітичного центру Асоціації міст України, звернув увагу народних депутатів на необхідності збереження «військового» ПДФО в місцевих бюджетах та представив пропозицію Асоціації міст України, яка максимально ефективно забезпечує Об’єднані сили Збройних сил України та зберігає в місцевих бюджетах весь «військовий» ПДФО.
Асоціація міст України, серед іншого, запропонувала наступні зміни до Держбюджету на 2024 рік:
1) зберегти зарахування до бюджетів територіальних громад «військового» ПДФО, що дозволить швидко й ефективно забезпечувати військові підрозділи;
2) встановити на постійній основі зарахування до місцевих бюджетів 64% ПДФО, що забезпечить стримування росту тарифів на тепло й гарячу воду й надалі, відповідно до меморандумів 2021 року;
3) передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам для погашення різниці в тарифах, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії, послуг з централізованого опалення та гарячої води, послуг з постачання теплової енергії та гарячої води тарифам, що затверджувалися та погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, в обсязі 53 млрд гривень, в тому числі 36 млрд гривень, яка утворилася на кінець опалювального сезону 2021/2022, 17 млрд гривень за опалювальний період 2023-2024 років. Це обов’язково необхідно для забезпечення безперебійного постачання мешканцям громад тепла і гарячої води;
4) збільшити на 7 млрд гривень передбачену Законопроєктом №10000 освітню субвенцію місцевим бюджетам в обсязі 103 млрд гривень з метою забезпечення належного фінансування освітньої сфери. Органи місцевого самоврядування у разі спроможності дофінансовують із місцевого бюджету заробітні плат та надбавки освітянам, зокрема у 2022-2023 роках територіальні громади спрямували на погашення дефіциту освітньої субвенції 4,5 млрд гривень. Також зберегти на рахунках бюджетів місцевого самоврядування відповідні залишки освітньої субвенції 2023 року;
5) передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування укриттів у закладах з масовим перебуванням людей на виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23 червня 2023 року та доручення Прем’єр-міністра України (лист Секретаріату Кабінету Міністрів України від 27 липня 2023 року № 18757/0/2-23) в обсязі 30,3 млрд гривень відповідно до обґрунтованої у листі Асоціації міст України від 14 липня № 5-361/23 потреби 737 територіальних громад;
6) передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення встановлених державою пільг щодо безкоштовного харчування у закладах освіти дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, в обсязі 20,1 млрд гривень. 1 червня 2023 р. Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 547 «Про внесення змін до Порядку надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів». Цим рішенням Уряд розширив коло осіб, які матимуть право претендувати на отримання пільг, до майже 1,64 млн осіб. Відповідно, потреба для забезпечення встановлених державою пільг щодо безкоштовного харчування дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, у закладах освіти складає: на 2023 рік (вересень-грудень) – 8,6 млрд гривень; на 2024 рік – 20,1 млрд гривень. При цьому необхідних коштів у державному бюджеті не передбачено.
Асоціація міст України працює з народними депутатами щодо подання відповідних поправок до проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік».
Така ж позиція Асоціації міст України щодо проєкту Закону України «Про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України», реєстр. № 10037 від 12.09.2023: «військове» ПДФО має залишатися у місцевих бюджетах.
Введення на законодавчому рівні обов’язку 70% «військового» ПДФО перераховувати з місцевих бюджетів на цілі безпеки й оборони забезпечить досягнення наступних цілей:
1. Швидке забезпечення потреб військових підрозділів.
2. Збільшення розміру фінансування збройних сил за рахунок співфінансування місцевих бюджетів, місцевого бізнесу та мешканців громад.
3. Фінансування розвитку виробничих потужностей ВПК.
Окремо варто прийняти рішення про залишення реверсної дотації у місцевих бюджетах. У проєкті бюджету на 2024 рік це 193 громад, з яких 152 це сільські та селищні громади. Тобто для таких малих громад ці кошти реверсної дотації є життєвоважливими для забезпечення діяльності сільських населених пунктів. Така практика залишення реверсної дотації у місцевих бюджетах вже була у 2022 році за рішенням Кабінету Міністрів України.