Проєкт Закону України «Про засади відновлення України», розроблений Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України, потребує доопрацювання, – зазначено у висновку Асоціації міст України.
Законопроєктом, який Міністерством було оприлюднено 10.05.2024, передбачається визначити:
- нові терміни та поняття, а також нові формулювання вже запровадженим термінам;
- мету, принципи політики відновлення;
- повноваження органів місцевого самоврядування та органів влади у сфері відновлення;
- засади створення та функціонування системи DREAM;
- об’єкти та форми відновлення;
- фінансове забезпечення, а також контроль і нагляд у сфері відновлення;
- засади міжнародного співробітництва у сфері відновленні;
- зміни до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та інших актів законодавства.
Згідно висновку Аналітичного центру Асоціації міст України, зазначений законопроєкт потребує:
- суттєвого доопрацювання та доповнення для забезпечення системних засад відновлення, а не часткових підходів до відновлення окремих населених пунктів;
- урахування територіального та галузевого підходів;
- чіткого визначення суб’єктів та об’єктів політики відновлення;
- уточнення процедури та критеріїв пріоритизації проєктів, визначення значно пошкодженого/зруйнованого населеного пункту та доцільності його відновлення;
- визначення наслідків для мешканців, суб’єктів господарювання, органу місцевого самоврядування та території в разі визнання населеного пункту повністю зруйнованим (право власності на рухоме й нерухоме майно, земельні ділянки; особливості гуманітарного розмінування, розбирання завалів, управління відходами руйнації, рекультивація земель тощо).
Крім цього, в частині внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» необхідно:
- виключити норми щодо повноважень запропонованого законопроєктом приватного «інженера-консультанта», які дублюють повноваження органів архітектурно-будівельного контролю та містять корупційні ризики;
- виключити норми, які надають Уряду надмірні та суперечливі повноваження;
- конкретизувати право здійснення архітектурно-будівельного контролю у сфері відновлення.
Неприпустимими є положення законопроєкту, якими запроваджується несправедлива централізація всіх процесів реалізації та управління проєктами у сфері відновлення окремих населених пунктів і здійснення державного контролю та нагляду у сфері відновлення з боку держави.