Асоціація міст України виступає проти обмеження самостійності місцевого самоврядування та прямих щорічних втрат бюджетів територіальних громад через встановлення суттєво зменшеної від чинної ставки земельного податку для земель природно-заповідного фонду, запропонованої у законопроєкті №10198, та звернулась до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, а також до Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування із пропозиціями відхилити законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування земель природно-заповідного фонду земельним податком», реєстр. №10198 від 30.10.2023, ініціатором якого є Кабінет Міністрів України.
Однак Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування підтримав цей законопроєкт та запропонував Комітету з питань фінансів податкової та митної політики рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу в першому читанні з доопрацюванням та із урахуванням надання громадам фінансових компенсаторів.
У разі застосування норм законопроєкту №10198 річні некомпенсовані втрати земельного податку, наприклад, громад Івано-Франківської області становлять до 31% обсягу надходжень бюджету громади (без трансфертів) на рік, зокрема:
- Ворохтянська селищна територіальна громада – втрати 24,5 млн грн або 31 % від обсягу надходжень бюджету;
- Яремчанська міська територіальна громада - втрати 8,7 млн грн або 5 % від обсягу надходжень бюджету;
- Зеленська сільська територіальна громада – втрати 1,5 млн грн або 14 % від обсягу надходжень бюджету.
Асоціація міст України наголошує, що запропоновані законопроєктом №10198 зміни призведуть до прямих щорічних втрат бюджетів територіальних громад у зв’язку з розширенням кола платників податків, яким законодавчо встановлюється зменшена ставка податку, що в умовах воєнного стану неприпустимо.