08 / Жовтень, 2019
4 жовтня 2019 року Парламент схвалив Програму діяльності Кабінету Міністрів України. Мінрегіоном надано роз’яснення щодо удосконалення існуючого адміністративно-територіального устрою, об’єднання територіальних громад за принципом спроможності, а також цілей визначених у даній програмі.
Процес переходу від добровільного об’єднання територіальних громад до формування громад за принципами спроможності
Спроможна територіальна громада – територіальні громади сіл (селищ, міст), які в результаті добровільного об’єднання здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
З урахуванням Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та критеріїв, визначених Методикою, облдержадміністрації розробляють перспективні плани формування територіальних громад, які схвалюються обласними радами та затверджуються Урядом.
Отже, якщо об’єднана територіальна громада створена відповідно до перспективного плану, то можна вважати, що така громада є спроможною, адже відповідає Методиці, має необхідну інфраструктуру, кадрові ресурси і здатна забезпечити належний рівень надання послуг населенню.
Станом на 2 жовтня 2019 року в Україні створено 969 об’єднаних територіальних громад, з яких 87 чекають призначення перших виборів Центральною виборчою комісією. Усього у 848 ОТГ пройшли перші місцеві вибори.
Всього згідно з перспективними планами формування територій громад областей передбачається створення близько 1400 спроможних територіальних громад базового рівня.
За результатами щомісячного моніторингу Мінрегіону відповідно до визначених параметрів формується рейтинг областей щодо формування спроможних громад. Декілька місяців поспіль перше місце в рейтингу займає Житомирська область. Лідерами процесу створення об’єднаних територіальних громад також є Чернігівська, Запорізька, Дніпропетровська, Хмельницька області.
Новосформовані ОТГ демонструють суттєві зміни в підвищені комфорту для жителів їх територій, реалізуючи інфраструктурні проекти – відновлення доріг, навчальних закладів, амбулаторій, будинків культури, освітлення вулиць, відкриття центрів адміністративних послуг.
Нова система функцій органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади
Однією з цілей реформування місцевого самоврядування є отримання переважної більшості публічних та інших послуг на рівні спроможних громад, чому передуватимуть упорядкування повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, передача органам місцевого самоврядування більшості повноважень у секторальних сферах, зокрема у питаннях соціально-економічного розвитку громад. Всі питання господарчого характеру, більшість яких донині забезпечують місцеві органи виконавчої влади – райдержадміністрації, будуть реалізовувати безпосередньо жителі територіальних громад через органи місцевого самоврядування.
Також необхідно переформувати місцеві державні адміністрації в органи префектурного типу та запровадити інститут префекта з контрольними функціями щодо рішень органів місцевого самоврядування, привести у відповідність кількість територіальних органів центральних органів виконавчої влади кількості адміністративно-територіальних одиниць, які будуть забезпечувати реалізацію державної політики на місцях.
Яким буде новий адміністративно-територіальним устрій та рівні поділу після завершення реформи децентралізації?
Вдосконалення існуючого адміністративно-територіального устрою є одним із основних елементів реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Так, передбачається створення чіткої трирівневої системи адміністративно-територіального устрою: громада (близько 1400); район (повіт, округ) (близько 100); область (регіон).
Галузь: