15 вересня Уряд схвалив проєкт Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», зареєстрований у Верховній Раді України під №10000.
Згідно законопроєкту доходи місцевих бюджетів складуть 664,0 млрд гривень, а з урахуванням спрямування з місцевих бюджетів до держбюджету реверсної дотації та за виключенням інших трансфертів – 460,6 млрд гривень.
Проєкт Держбюджету-2024 пропонує вилучити у бюджетів територіальних громад на користь державного бюджету надходження ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, як і урядовий законопроєкт змін до Бюджетного кодексу, реєстр.№10037. Для бюджетів територіальних громад ці норми передбачають втрати в розмірі 65 млрд гривень у 2024 році.
Також у проєкті №10000 пропонується вилучити у громад і 4% ПДФО – зниження до 60% частки ПДФО, яка зараховується до бюджетів територіальних громад. Це втрата для бюджетів громад 13 млрд гривень на рік.
Асоціація міст України виступає за збереження унікальної системи забезпечення військових підрозділів і, відповідно, проти вилучення у територіальних громад ПДФО та звернулась з відповідними зверненнями до Президента України, Верховного Головнокомандувача Збройних сил України Володимира Зеленського, до Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука, до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля.
При розрахунку показників горизонтального вирівнювання бюджетів територіальних громад враховано частину пропозицій Асоціації міст України, зокрема: враховано кількість внутрішньо переміщених осіб та здійснено розрахунки на основі надходжень ПДФО 2023 року.
Уряд підтримав також пропозиції Асоціації міст України щодо:
- 33,4 млрд гривень додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф;
- 3,4 млрд гривень додаткових дотації місцевим бюджетам, а саме на здійснення переданих з державного бюджетів видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, утримання соціальної інфраструктури, компенсування втрат доходів місцевих бюджетів від податкових пільг у галузі космічної діяльності та літакобудування;
- виділення коштів на відновлення громад України, для чого у проєкті закладено 6,8 млрд гривень, з яких:
• 4,5 млрд гривень субвенції на проєкти в рамках Програми з відновлення України;
• 2,3 млрд гривень субвенції на проєкти в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України.
Також передбачено Фонд ліквідації наслідків збройної агресії, обсяг якого на разі не визначено.
Окремими програмами та субвенціями передбачено фінансування у таких сферах життєдіяльності громад:
охорона здоров’я
⇒ 160,6 млрд гривень, в тому числі:
158,8 млрд гривень на Програму медичних гарантій обслуговування населення;
1,7 млрд гривень субвенції на підтримку окремих закладів охорони здоров’я;
37,2 млн гривень субвенції на проєкт "Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей»;
20,0 млн гривень субвенції на компенсацію ризику населенню у зоні спостереження.
освіта
⇒ 110,2 млрд гривень, в тому числі:
102,9 млрд гривень освітньої субвенції;
2,5 млрд гривень субвенції на облаштування безпечних умов в школах;
1,5 млрд гривень субвенції на програму «Нова українська школа»;
1,5 гривень субвенції на придбавання обладнання, модернізацію їдалень (харчоблоків);
1,0 млрд гривень субвенції на придбання шкільних автобусів;
500 млн гривень субвенції на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти;
304,6 млн гривень субвенції для підтримки осіб з особливими освітніми потребами.
Планується, що розподіл освітньої субвенції та субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами між місцевими бюджетами здійснюватиметься Кабміном.
Асоціація міст України на бюджетних консультаціях, що відбулись 1 вересня 2023 року наголошувала на необхідності розподілу освітньої субвенції безпосередньо у Законі про Держбюджет з огляду на забезпечення належної підготовки та схвалення рішень про місцеві бюджет на 2024 рік.
соціальний захист
⇒ 10,6 млрд гривень, в тому числі:
5,8 млрд гривень субвенцій на забезпечення житлом учасників бойових дій;
3,8 млрд гривень нової субвенції на забезпечення інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя;
575,3 млн гривень субвенції на забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;
200,2 млн гривень субвенції на створення служб з підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства;
248,4 млн гривень нової субвенції на реалізацію проєкту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (HOPE)»;
54,0 млн гривень субвенції на реалізацію проєкту «Активні парки – локації здорової України».
У проєкті Держбюджету-2024 передбачено Резервний фонд в обсязі 44,8 млрд гривень. Асоціація міст України підтримує таке рішення, оскільки неодноразово звертала увагу на необхідність збільшення Резервного фонду для можливого його використання в разі надзвичайних ситуацій на об’єктах критичної інфраструктури в громадах, викликаних бойовими діями.
Згідно пояснювальної записки до проєкту Держбюджету-2024, реверсна дотація у 2024 році до Державного бюджету не перераховуватиметься. Уряд зазначає, що планує включити такому норму у процесі розгляду та схвалення Верховною Радою України законопроєкту №10037.
Асоціація міст України продовжить роботу над проєктом Держбюджету-2024 , реєстр. №10000 під час його розгляду Верховною Радою України для відстоювання інтересів місцевого самоврядування.