23 / Травень, 2018
23 травня у Хмельницькому регіональному відділенні АМУ проходить практикум із застосування законодавства на тему: «Розробка та реалізація інфраструктурних та інвестиційних проектів за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, грантових коштів, позик та коштів ДФРР». Захід організовано у рамках проекту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС)».
Учасники практикуму - представники об’єднаних територіальних громад області, серед яких чимало представників новоутворених ОТГ. Модератором заходу виступає заступник начальника управління регіонального розвитку і будівництва Хмельницької обласної державної адміністрації – начальник відділу розвитку будівництва та будівельної діяльності Світлана Пасічник.
Перш за все модератор розповіла про джерела, з яких надходять кошти в громади, зокрема, найбільш детально зупинилася на Державному фонді регіонального розвитку, історії його створення та діяльності, а також зазначила, що із 2015 року активно формувалась нормативна база з відбору та реалізації проектів. Завданням ДФРР є покращення добробуту людини, тобто за загальною ідеєю кошти фонду повинні спрямовуватись на проекти, які сприяють розвитку території, утворенню точок зростання, що дадуть поштовх розвитку бізнесу, підтримці інноваційних ідей, розвитку інфраструктури для подальшого розвитку бізнесу.
С.Пасічник ознайомила учасників із нормативно-правовою базою діяльності ДФРР, основними документами якої є нормативно-правові акти постанови Кабміну, наказ Мінрегіону №80 від 24.04.2015 року, бюджетний кодекс України (стаття 24) та інші. Було зазначено, що обсяг ДФРР має становити не менше 1% обсягу доходів загального фонду Державного бюджету.
Після цього розпочалося обговорення механізму відбору та підготовки проектів. Модератор наголосила, що обсяг підтримки регіонів у 2018 році значно зріс. Зокрема, якщо говорити про кошти ДФРР та субвенцій на сільську медицину, дороги, розвиток окремих територій, які виділені на Хмельниччину у 2017 та 2018 роках, то їхній обсяг зріс практично удвічі – з 569 млн. грн. у 2017 році до трохи більше 1 млрд. грн. у 2018 році.
Окремо дискутувалося питання із затримкою в часі погодження переліків проектів для фінансування по ДФРР, оскільки цьогоріч ще досі немає остаточного переліку проектів, відповідно, кошти надходитимуть також із запізненням.
Самі ж проекти повинні відповідати планам соціально-економічного розвитку, місцевим стратегіям. Більш активно підтримують проекти співробітництва територіальних громад та проекти, спрямовані на підтримку добровільно об’єднаних територіальних громад. У загальній сумі коштів, виділеній на область, 10 % коштів повинні бути спрямовані на розвиток спорту, 10% - на енергоефективність навчальних закладів, 10% - на енергоефективність медичних закладів, що має бути підтверджено енергетичним паспортом. Заявниками проектів є місцеві і центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Умовами відбору проекті до фінансування є: наявність затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації, якщо передбачене будівництво, термін реалізації від 1 до 3 років, співфінасування з місцевого бюджету не менше 10%, спроможність влади забезпечити подальше власне фінансування та утримання об’єкту.
До складу проекту входить реєстраційна картка, зміст, проект, анотація, детальний опис, бюджет, інформація про учасників реалізації проекту, додатки.
До складу проекту входить реєстраційна картка, зміст, проект, анотація, детальний опис, бюджет, інформація про учасників реалізації проекту, додатки.
Найголовнішим документом є анотація проекту. Вона має бути чіткою, лаконічною, фактично, це концентрація всього проекту по 2-3 речення щодо кожного розділу. Анотацію в першу чергу читатиме експерт конкурсної комісії, і багато в чому успішна анотація може стати запорукою прийняття рішення про відбір проекту. Тут обов’язково потрібно зазначено, чому проект актуальний для вашої території саме зараз, що за умови його впровадження передбачається поштовх для реалізації інших ідей, яка соціальна необхідність. Окремо зазначалося, що чим більша цільова група проекту, тим більше у нього шансів на відбір. Додатковою перевагою є наявність партнерів з числа бізнесу та громадських організацій.
Учасники у процесі практикуму навчаються визначати цільові групи проекту, правильно формулювати мету, структурувати та описувати бюджет, формулювати сталість результатів проекту тощо. Також вони ознайомлюються із критеріям оцінювання проектів є вплив проекту на громаду та регіон, відповідність стратегіям та програмам розвитку, ступінь впливу проекту на вирішення зазначеної проблеми, інноваційність проекту, співфінансування з місцевих бюджетів та інші.