15 / Лютий, 2017
9–10 лютого в Яремчі (Івано-Франківська область) працювала Секція АМУ з питань житлово-комунального господарства. Захід проведено в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.
У роботі Секції взяли участь міські голови та їх перші заступники, інші посадові особи органів місцевого самоврядування, заступник директора Департаменту економіки систем життєзабезпечення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Дмитро Петрунін, виконавчий директор Івано-Франківського Регіонального відділення АМУ Юрій Стефанчук, директор Департаменту Національного фонду охорони навколишнього природного середовища та водного господарства Анна Чижевська (Польща) та мер Drnovice u Boskovic, член наглядової ради Союзу міст та муніципалітетів Чеської республіки Петер Духачек (Чехія).
Під час засідання проаналізовано розроблену АМУ карту реформування сфери житлово-комунального господарства, обговорено законопроекти, що стосуються ЖКГ та найважливіші проблеми цієї галузі. Тростянецький міський голова Юрій Бова акцентував увагу на питанні необґрунтованого підняття вартості електроенергії для потреб міського господарства. На його переконання, такі дії потенційно можуть призвести до необхідності скорочення освітлення населених пунктів, зменшення кількості електричного міського транспорту на маршрутах або підняття вартості проїзду. Як альтернатива цьому, необхідно буде скоротити видатки з місцевих бюджетів на інші вкрай важливі потреби територіальних громад. Окрім того, у зв’язку із збільшенням у шість разів вартості підключення до електричних мереж, Юрій Бова прогнозував суттєве зменшення частки малого бізнесу у економіці, відповідно – зниження надходжень до бюджетів та скорочення робочих місць.
Заступник Коростенського міського голови Леонід Якубовський наголосив на необхідності прискорення реалізації законодавчих ініціатив, спрямованих на врегулювання питань заборгованості за спожиті енергоносії підприємствами тепло- та водопостачання. Перший заступник Южненського міського голови Дмитро Любівий підкреслив, що різниця в тарифах за надані послуги з тепло- та водопостачання нікуди не зникла. За його словами, недосконала система перегляду тарифів не дозволяє своєчасно їх корегувати у разі зміни вартості їх основних складових – енергоносіїв, заробітної плати тощо.
Заступник Долинського міського голови Руслана Гаврилків та керуюча справами виконавчого комітету Бурштинської міської ради Світлана Видай акцентували увагу на труднощах реалізації Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Так, для невеликих міст є проблемою відсутність конкуренції на ринку управителів житла. За невеликої активності мешканців щодо самостійного управління багатоповерховими будинками, тягар обслуговування житлового фонду і далі лягає на виконавчі органи місцевого самоврядування та їхні комунальні підприємства.
Заступник директора Департаменту економіки систем життєзабезпечення Мінрегіону Дмитро Петрунін проінформував учасників Секції про спільну роботу Мінрегіону та АМУ щодо реалізації норм Закону України № 1730-VIII від 03.11.2016. Крім того, він надав актуальну статистичну інформацію щодо стану сфери житлово-комунального господарства. Наприклад, зріс рівень неплатежів населення за спожиті комунальні послуги, так заборгованість за послуги з теплопостачання сягнула 13,7 млрд. грн.
Директор Департаменту Національного фонду охорони навколишнього природного середовища та водного господарства Анна Чижевська (Польща) презентувала позитивний досвід реалізації невеликих проектів, які здійснюються за грантові та кредитні кошти у Польщі, Білорусії, Україні та закликала до активної співпраці у сфері водопостачання та охорони навколишнього середовища. Представник Союзу міст та муніципалітетів Чеської республіки Петер Духачек (Чехія) поділився досвідом приведення тарифів до рівня ринкових, розповів про перешкоди, з якими довелося стикнутися під час цього процесу. Окрім того, учасники Секції активно спілкувалися з ним і щодо системи управління сфери ЖКГ у Чехії.
За наслідками обговорення учасники засідання Секції:
1. Підтримали прийняття Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» та розроблені Мінрегіоном і погоджені АМУ проекти нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію положень цього Закону.
2. Висловили категоричну незгоду з прийнятими НКРЕКП постанов щодо підвищення вартості електроенергії для забезпечення зовнішнього освітлення та потреб міського електричного транспорту. Ухвалили доручити модератору засідання Секції забезпечити від імені АМУ підготовку відповідного звернення до перших осіб держави з вимогою скасувати прийняті постанови.
3. Підтримали позицію АМУ щодо потенційно небезпечних наслідків прийнятої Урядом постанови № 803 від 11.11.2017 (щодо соціальних нормативів, затверджених органами місцевого самоврядування та норм споживання), які полягають у зростанні додаткового фінансування сфери з місцевих бюджетів та демотивації населення до встановлення будинкових і квартирних приладів обліку спожитих послуг.
4. Активно обговорили Законодавчу карту реформування житлово комунального господарства, до якої були висловлені окремі зауваження. Доручивши модератору заходу забезпечити доопрацювання висловлених пропозицій, учасники секції затвердили Законодавчу карту.
5. Обговорили запропоновані на розгляд законопроекти, серед яких особливо жваво підтримали проект закону про забезпечення комерційного обліку газу (№ 5722). Проблема спонукання до встановлення будинкових лічильників газу замість квартирних операторами газорозподільчих систем є актуальною та повсюдною, прийняття вказаного законопроекту її вирішить.
6. Учасники секції погодилися з тим, що АМУ не повинна виступати ініціатором залучення підприємств сфери ЖКГ до асоціацій роботодавців, вона повинна залишатися в цій ситуації нейтральною. При цьому, для уникнення судових позовів щодо необґрунтованого використання підприємствами ЖКГ норм Галузевої угоди, модератору засідання Секції доручено підготувати інформаційне звернення до органів місцевого самоврядування з описом проблеми, шляхів вирішення та можливих наслідків.
Окрім того, учасники засідання Секції підтримали ініціативу, що виникла під час обговорення Законодавчої карти реформування житлово комунального господарства. Ситуація склалася таким чином, що одночасно було розроблено два проекти документів, які направлені на врегулювання кризових явищ в галузі теплопостачання, а саме: Концепція реалізації державної політики у сфері теплопостачання (розроблена Мінрегіоном) та Законодавча карта реформування житлово-комунального господарства (в частині галузі теплопостачання), яка розроблена АМУ. Обидва документи містять багато схожих положень та направленні на подолання кризових явищ у галузі теплопостачання, стабілізації її роботи. Тому під час обговорення Законодавчої карти, була висловлена пропозиція щодо необхідності доопрацювання обох документів паралельно, для створення об’єднаної платформи, з метою реалізації необхідних структурних перебудов сфери теплопостачання. Вказана пропозиція була підтримана представниками Мінрегіону та АМУ, таким чином при опрацюванні Концепції реалізації державної політики у сфері теплопостачання, АМУ запропонує врахувати в ній положення Законодавчої карти реформування житлово-комунального господарства.
Галузь: