30 / Березень, 2020
30 березня 2020 року відбулось позачергове засідання Верховної Ради України під головуванням Голови Парламенту Дмитра Разумкова.
Під час засідання розглядався проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік"» (№ 3279 від 29.03.2020 року, КМУ). Зміни викликані необхідністю створення Стабілізаційного фонду – COVID-19, кошти якого спрямувати на протидію пандемії коронавірусу.
Що ж запропонував Уряд у частині освіти?
Йдеться про скорочення видатків Міністерства освіти і науки із 131,6 млрд грн до 126,1 млрд грн, у тому числі за рахунок субвенцій на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» та соціальний захист окремих категорій педагогів, а також видатків на президентський освітній фонд та фонд розвитку закладів освіти, а також деякі інші видатки.
З метою формування Стабілізаційного фонду – COVID-19 Законопроєктом, зокрема, змінами до додатку 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» пропонується:
1) скорочення наступних бюджетних програм:
-
субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти на 0,159 млрд грн до 0,1 млрд грн ;
-
субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» на 0,361 млрд грн до 1,06 млрд грн;
-
субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» на 1,5 млрд грн до 2,0 млрд грн;
-
субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти на 1,553 млрд грн до 2,2 млрд грн.
Асоціація міст України проаналізувала Законопроєкт та наголошує на основних наслідках таких рішень:
-
Щодо скорочення видатків бюджетної програми на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми складає 3,753 млрд грн, з яких 2,2 млрд гривень розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 року №116-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2020 рік, та розподіл освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» було додано до обсягів освітньої субвенції на врахування реального контингенту здобувачів освіти. Таким чином, на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти у Державному бюджеті України залишилось 1,553 млрд гривень. Законопроєктом пропонується повністю забрати ці кошти.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 року № 179 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти» на отримання цієї допомоги мають право вчителі, які станом на 1 січня 2020 року працювали на посаді вчителя та мали стаж педагогічної роботи до 10 років включно, а також мають педагогічне навантаження у 2020 році і продовжують обіймати посаду учителя під час виплати допомоги. Фактично йдеться про понад 73 тис. педагогів закладів загальної середньої освіти зі стажем до 10 років. Прийняття цієї бюджетної програми було певним компенсатором найбільш вразливим категоріям педагогічних працівників за відтерміновування постанови Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», якою передбачалось суттєве та поступове підвищення оплати праці освітянам.
Закриття бюджетної програми на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, по суті, є після призупинення постанови № 822 черговим рішенням Кабінету Міністрів України, що позбавляє вчителів можливості отримувати матеріальну підтримку і гідну оплату своєї праці та свідчить про зневагу державної влади до посади вчителя. Прийняття такого рішення підірве довіру до центральної влади.
Відсутність цих коштів також призведе до значного соціального невдоволення у середовищі працівників закладів загальної середньої освіти та значного відтоку кадрів зі шкіл, що негативно та критично позначиться на продовженні реформи Нової української школи.
-
Щодо скорочення видатків на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів»
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми складає 3,5 млрд гривень. Законопроєктом пропонується забрати 1,5 млрд гривень, залишивши 2 млрд грн на видатки розвитку.
Програма «Спроможна школа для кращих результатів» – це фінансова підтримка закладів освіти на ремонт будівель шкіл, завершення недобудов, закупівлю обладнання для класів та оновлення навчальних кабінетів, інтер’єрів у коридорах, класах та інших приміщеннях школи. Ця програма була спрямована на те, щоб зробити школи безпечним та комфортним середовищем для кожного учня та вчителя.
Нагадуємо, що нещодавно сталась пожежа в закладі освіти на Одещині, яка призвела до втрат людських життів. Уряд так і не зробив жодного кроку, спрямованого на фінансування програм пожежної безпеки закладів освіти, як і не надав відповіді на відповідне звернення Асоціації міст України від 27.02.2020 року № 5-170.
Відповідно до умов одержання цієї субвенції ОДА формують перелік всіх проєктів із зазначенням пріоритетних. Фактично ці кошти мали бути спрямовані на створення безпечних умов навчання учнів у школах, де вкрай потрібні капітальні ремонти, або де існує загроза безпеці життю та здоров’ю дітей. Закриття програми ставить під загрозу безпеку перебування дітей у закладах освіти.
-
Щодо скорочення видатків на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа»
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми складає 1,42 млрд гривень. Законопроєктом пропонується скоротити видатки на цю програму на 0,36 млрд грн до 1,06 млрд гривень.
Усі заклади загальної середньої освіти у початкових школах впроваджують у 1 та 2 класах новий Державний стандарт початкової освіти, що був розроблений і затверджений на виконання Урядової концепції реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа». З 1 вересня 2020 року розпочнуть здобувати за цим стандартом освіту учні нових перших класів, натомість ті, хто зараз навчається у 1 та 2 класах, відповідно перейдуть у 2 та 3 класи. При цьому реформа Нової української школи здобула своїх прихильників як серед батьків, учнів та вчителів.
Скорочення видатків на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» негативно вплине на реалізацію реформу Нової української школи, або ж перекладе її реалізацію на гаманці батьків та на місцеві бюджети, що на сьогодні мають різну спроможність. Фактично доступ до якісної початкової освіти ставиться у залежність від спроможності місцевих бюджетів, які до того ж у зв’язку з впровадженням Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» нестимуть суттєві втрати.
По суті, Кабінет Міністрів України, скорочуючи видатки цієї програми, свідомо порушує права дітей, які цьогоріч мають піти до 1 класів, на доступну та якісну освіту, що є передумовою до повного згортання реформи загальної середньої освіти та повернення до радянської системи навчання.
-
Щодо скорочення видатків на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми 0,259 млрд грн, що відповідно до Законопроєкту 0,159 млрд грн забираються до Стабілізаційного фонду – COVID-19. Фактично на виконання цієї державної програми залишають 0,1 млрд гривень.
В умовах економічної кризи найбільш затребуваними є робітничі професії. Кошти програми мали бути спрямовані на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти, які повинні готувати якісно підготовлених до умов та потреб ринку праці фахівців.
Невиконання цієї програми посилить вкрай незадовільне матеріально-технічне забезпечення закладів професійної (професійно-технічної) освіти, демотивує заклади освіти відкривати на своїй базі сучасні навчально-практичні центри.
Зважаючи на ці та інші ризики в інших галузях та сферах, народні депутати України не прийняли проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік"» (реєстр. № 3279 від 29.03.2020 року та ухвалили рішення скоротити строк подання альтернативного законопроєкту змін до держбюджету. Таким чином, Уряд має подати на розгляд Верховної Ради України новий проєкт змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" за 7 днів.
Асоціація міст України очікує, що під час розроблення альтернативного Законопроєкту буде запропоновано механізми розвитку освіти, а не призупинення наявних реформ.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: