13 / Квітень, 2020
Асоціація міст України проаналізувала нову редакцію підготовленого Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету разом із Міністерством фінансів України проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2020 рік» № 3279-д від 11.04.2020 року. Нагадуємо, попередній проєкт змін до держбюджету Парламент відхилив наприкінці березня.
Законопроєкт № 3279-д розроблено у зв’язку із необхідністю вивільнення фінансового ресурсу Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками. Законопроєктом №3279-д пропонується змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», що впливають на фінансову спроможність органів місцевого самоврядування та, зокрема, на розвиток освіти.
Що ж очікує освіту після прийняття сьогодні Верховною Радою України цього закону?
Ідеться про скорочення видатків Міністерства освіти і науки із 131,6 млрд грн до 126,6 млрд грн, у тому числі за рахунок субвенцій на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» та соціальний захист окремих категорій педагогів, а також деякі інші видатки.
Так, змінами до додатку 3 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» пропонується скорочення:
  • субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти на 0,159 млрд грн до 0,1 млрд грн;
  • субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» на 0,361 млрд грн до 1,06 млрд грн;
  • субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» на 1,0 млрд грн до 2,5 млрд грн;
  • субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти на 1,553 млрд грн до 2,2 млрд грн.

Основні наслідки таких рішень:
  • Щодо скорочення видатків бюджетної програми на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми складає 3,753 млрд грн, з яких 2,2 млрд грн розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 року №116-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2020 рік, та розподіл освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» було додано до обсягів освітньої субвенції на врахування реального контингенту здобувачів освіти. Таким чином, на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти у Державному бюджеті України залишилось 1,553 млрд гривень. Законопроєктом пропонується повністю забрати ці кошти.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 року № 179 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти» на отримання цієї допомоги мають право вчителі, які станом на 1 січня 2020 року працювали на посаді вчителя та мали стаж педагогічної роботи до 10 років включно, а також мають педагогічне навантаження у 2020 році і продовжують обіймати посаду учителя під час виплати допомоги. Фактично йдеться про понад 73 тис. педагогів закладів загальної середньої освіти зі стажем до 10 років. Прийняття цієї бюджетної програми було певним компенсатором найбільш вразливим категоріям педагогічних працівників за відтермінування постанови Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», якою передбачалось суттєве та поступове підвищення оплати праці освітянам.
Закриття бюджетної програми на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, по суті, є після призупинення постанови № 822 черговим рішенням Кабінету Міністрів України, що позбавляє вчителів можливості отримувати матеріальну підтримку і гідну оплату своєї праці та свідчить про зневагу державної влади до посади вчителя. Прийняття такого рішення підірве довіру до центральної влади.
Відсутність цих коштів також призведе до значного соціального невдоволення у середовищі працівників закладів загальної середньої освіти та значного відтоку кадрів зі шкіл, що негативно та критично позначиться на продовженні реформи Нової української школи.
  • Щодо скорочення видатків на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів»
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми складає 3,5 млрд грн. Законопроєктом пропонується забрати 1,0 млрд грн, залишивши 2,5 млрд грн на видатки розвитку.
Програма «Спроможна школа для кращих результатів» – це фінансова підтримка закладів освіти на ремонт будівель шкіл, завершення недобудов, закупівлю обладнання для класів та оновлення навчальних кабінетів, інтер’єрів у коридорах, класах та інших приміщеннях школи. Ця програма була спрямована на те, щоб зробити школи безпечним та комфортним середовищем для кожного учня та вчителя.
Відповідно до умов одержання цієї субвенції ОДА формують перелік всіх проєктів із зазначенням пріоритетних. Фактично ці кошти мали бути спрямовані на створення безпечних умов навчання учнів у школах, де вкрай потрібні капітальні ремонти, або де існує загроза безпеці життю та здоров’ю дітей. Скорочення програми ставить під загрозу безпеку перебування дітей у закладах освіти.
Однак мінімальний ресурс на капітальні ремонти визначених критеріями у постанові Кабінету Міністрів України від 12.02.2020 року № 100 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» закладів загальної середньої освіти збережено.
  • Щодо скорочення видатків на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа»
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми складає 1,42 млрд грн. Законопроєктом пропонується скоротити видатки на цю програму на 0,36 млрд грн до 1,06 млрд грн.
Усі заклади загальної середньої освіти у початкових школах впроваджують у 1 та 2 класах новий Державний стандарт початкової освіти, що був розроблений і затверджений на виконання Урядової концепції реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа».
З 1 вересня 2020 року розпочнуть здобувати за цим стандартом освіту учні нових перших класів, натомість ті, хто зараз навчається у 1 та 2 класах, відповідно перейдуть у 2 та 3 класи. При цьому реформа Нової української школи здобула своїх прихильників як серед батьків, учнів та вчителів.
По суті, скорочення видатків цієї програми стосуватиметься закриття видатків на підвищення кваліфікації вчителів. Вбачаємо у такому рішенні значні ризики непідготовки певної кількості вчителів до впровадження Державного стандарту початкової освіти, що, по суті, матиме негативні наслідки для забезпечення якісної освіти. В той же час кошти на закупівлю обладнання та меблів у початкові класи збережено.
Щодо скорочення видатків на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» обсяг цієї програми 0,259 млрд грн, що відповідно до Законопроєкту 0,159 млрд грн забираються до Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками.
В умовах економічної кризи найбільш затребуваними є робітничі професії. Кошти програми мали бути спрямовані на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти, які повинні готувати якісно підготовлених до умов та потреб ринку праці фахівців.
Невиконання цієї програми посилить вкрай незадовільне матеріально-технічне забезпечення закладів професійної (професійно-технічної) освіти, демотивує заклади освіти відкривати на своїй базі сучасні навчально-практичні центри. Тим не менш кошти цієї бюджетної програми частково збережені.
Нагадуємо, що сьогодні, 13 квітня 2020 року, проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2020 рік» (№ 3279-д від 11.04.2020 року) був прийнятий 252 голосами народних депутатів України.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)