24 / Листопад, 2021
24 листопада Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан взяв участь у заході з обговорення актуальних питань розвитку охорони здоров’я в умовах реформування галузі та протидії пандемії, організованому Херсонським РВ АМУ за ініціативи народного депутата України Володимира Іванова
Учасники дискусії: міські, селищні, сільські голови та їх заступники, представники Департаменту охорони здоров’я Херсонської облдержадміністрації, Херсонської обласної ради, керівники управлінь та закладів охорони здоров’я, представник НСЗУ Дмитро Самофалов, аналітик АМУ з питань охорони здоров’я Світлана Осташко.
  
Народний депутат України Володимир Іванов звернувся до учасників з вітальним словом та підкреслив актуальність обговорення проблемних питань у сфері охорони здоров’я в колі зацікавлених сторін, від яких напряму залежить ефективність діяльності галузі, життєво важливої для територіальних громад, для чого потрібно налагодити взаємодію місцевого самоврядування та НСЗУ. 
Дмитро Самофалов підкреслив, що 80% потреб щодо здоров’я людини залежить від ефективності роботи первинного рівня медицини і тому важливо розібратися в ключових аспектах її діяльності, проблемах та перспективах. Також він зупинився на питаннях забезпечення медичних гарантій, пакетах медичних послуг, рівні матеріального оснащення закладів охорони здоров’я та зарплатах медиків, підходах до планування мережі, що забезпечує якість надання медичної допомоги.
  
 
Олександр Слобожан подякував за ініціативу проведення зустрічі в такому форматі та обговорення проблематики функціонування закладів охорони здоров’я Херсонщини та зазначив: «Аналітики Асоціації міст України зібрали та опрацювали проблемні питання, які непокоять органи місцевого самоврядування в частині медичного забезпечення населення, на які сподіваємося отримати відповіді в процесі сьогоднішньої дискусії. Звісно, найбільше з піднятих питань стосуються фінансових ресурсів на утримання мережі, хоч у кожній територіальній громаді своя проблематика». 
З районного рівня  медичні заклади, що надають первинну та вторинну медичну допомогу, передано на рівень сільських, селищних, міських територіальних громад. Будівлі цих закладів переважно знаходяться у вкрай незадовільному стані. Це — типова проблема для всіх областей. Фінансова спроможність територіальних громад різна і це вплинуло на можливості утримання закладів. Наразі стоїть стратегічно важливе завдання — налагодити новоствореним громадам конструктивну взаємодію між собою задля формування ефективної мережі медичних закладів.
  
Голови територіальних громад, керівники медичних закладів озвучили найкритичніші проблеми, що негативно впливають на якість надання медичних послуг. Йшлося про гострі проблеми із фінансуванням заробітної плати медичних працівників, внаслідок чого існує суттєвий кадровий дефіцит як лікарів, так і середнього медичного персоналу. Виникають ускладнення з НСЗУ при контрактуванні та підписанні договорів, розрахунках вартості за пролікований випадок, яка не покриває реальної собівартості лікування. Звіти з боку НСЗУ та фінансування за надані медичні послуги в більшості випадків здійснюються із затримкою, — підкреслюють голови громад. Заклади охорони здоров’я, передані після адмінтерреформи територіальним громадам, перебувають здебільшого у вкрай критичному стані. Кадрове забезпечення, дефіцит сімейних лікарів, недостатня кількість комп’ютерного обладнання – це теж проблеми.
Низький рівень фінансування галузі охорони здоров’я НСЗУ в умовах пандемії неприпустима, — зазначали як представники органів місцевого самоврядування, так і керівники закладів охорони здоров’я. Не вирішеними залишаються питання дооснащення матеріально-технічної бази амбулаторій та пунктів здоров’я обладнанням та санітарним транспортом. Тарифи на медичні послуги з надання медичної допомоги за різними пакетами медичних послуг занижені та не відповідають дійсним витратам медичного закладу і призводить до заборгованості по заробітній платі працівників лікарні, а також виникає заборгованість по укладених договорах. У зв'язку з цим виникає додаткова потреба в фінансуванні закладів з місцевого бюджету територіальної громади. Голови громад мусили визнати, що великою проблемою в галузі охорони здоров’я є кризова ситуація з лікарями, а тому пропонують повернутися до направлення молодих фахівців у сільську місцевість. Невизначеність стану закладів охорони здоров’я в зв’язку з необхідністю щорічного підписання договорів з НСЗУ, вимоги до специфікації, умови яких змінюються, через що заклад перебуває в стані постійного невизначеності щодо подальшої його долі на наступний рік. Громади на адмінмежі з окупованим Кримом нарікають на відсутність фінансування Пунктів тестування на проведення експрес-тестів на СОVID-19 для осіб, які перетинають адмінмежу.
  
Олександр Слобожан, підсумовуючи висловлені під час дискусії пропозиції, сказав, що 12 проблемних питань у сфері охорони здоров’я потребують глибокого вивчення та відпрацювання, щоб вплинути на ситуацію. Виконавчий директор АМУ нагадав, що систематизація пропозицій у сфері освіти, що надходили до Асоціації від органів місцевого самоврядування, в тому числі під час останнього муніципального форуму, дозволила довести до голосування в парламенті важливих питань: харчування учнів та фінансування протипожежних заходів у школах.
«Якщо ми зберемо пропозиції по медицині, то можемо сподіватися й на їх позитивне вирішення», — зазначив Виконавчий директор АМУ.
О.Слобожан назвав такі проблемні питання:
1. Відмінити додаткові вимоги до кадрового забезпечення ковідного, хірургічного пакету, введені останнім рішенням Уряду.
2. За зверненнями громад (тих, яким це необхідно) область з НСЗУ пропонують стратегію розвитку охорони здоров'я громади як складової району, області.
3. Включення вартості комунальних послуг у вартість тарифу на лікування - не за окремими рахунками, а за типовим розрахунком
4. Проведення регулярних зустрічей громад, за ініціативи народного депутата, з питань громад (наприклад, раз на місяць за зверненнями громад їх представники будуть запрошуватись на зустріч з профільним представником НСЗУ, міністерства).
5.Відновлення програми цільового направлення молодих лікарів у сільську місцевість (з програмою житла, місця роботи для сім’ї, додаткових соціальних гарантій тощо).
6.  Уточнення нормативного регулювання первинного й вторинного рівня медицини, щоб дозволити амбулаторне лікування.
7.  Визначити додаткове фінансування з державного бюджету для лікарень, які здійснюють обсервацію, для спеціального обслуговування пацієнтів з тимчасово окупованих територій - лікарні виконують державну функцію.
8.  Надати можливість фінансування медичного обслуговування військовослужбовців, які не мають підписаної декларації з лікарем, але отримують допомогу лікарні громади за місцем служби другого й третього рівня.
9.  Забезпечити безперебійну роботу онлайн-сервісу НСЗУ (електронної системи охорони здоров'я) -  в роботі ЕСОЗ постійні перебої, а все привязується до неї.
10.  Систематизувати безперебійне постачання кисню для лікарень.
11.  Знайти рішення для додтакового фінансування ФАПів, оскільки вони «випали» з системи медичного обслуговування.
12.  Вивчити питання казначейського обслуговування медицини до того, як переводити комунальні некомерційні підприємства на роботу через казначейство.
  

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)