13 / Вересень, 2022
12 вересня Виконавчий директор Асоціаціі міст України Олександр Слобожан у прямому ефірі телемарафону ЄДИНІ НОВИНИ на каналі Суспільне Новини розповів про проблеми роботи громадського транспорту в умовах воєнного стану.
Перш за все він відмітив, що з початком бойових дій рух громадського транспорту та забезпечення його діяльності зазнали суттєвих змін внаслідок наступних чинників:
- бойові дії,
- ракетні удари по транспортній інфраструктурі,
- комендантська година,
- проблеми з пальним,
- внутрішня міграція населення,
- недостатність водіїв,
- економічні зміни та інші.
Зрозуміло, що вплив цих чинників відрізняється в залежності від типу території, на якій знаходиться громада.
Нагадаємо, Асоціація міст України запропонувала методологію регіональної політики, яка ґрунтується на визначенні чотирьох типів територій, що склалися через війну: зона активних бойових дій, тимчасово окуповані території, прифронтові території й глибокий тил.
Виконавчий директор АМУ зазначив, що виходячи з типів територій, ситуація з громадським транспортом на так званих тилових територіях, а це 10 областей, є відносно задовільною, на звільнених територіях - доволі складною і через руйнацію інфраструктури, і через втрати економіки, а на прифронтових територіях – окрім того ще й гостро постає питання безпеки роботи транспорту.
Через дефіцит місцевих бюджетів та зазначені вище причини вирішення проблем, пов’язаних з роботою громадського транспорту, є досить складним. Тому важливою та суттєвою є міжнародна допомога від міст-побратимів країн Європи та всього світу, завдяки якій оновлюється рухомий склад. Але проблеми з підвищенням вартості пального та інших складових тарифу все одно залишаються.
Асоціація міст України в бюджетному процесі наполягає, що у Держбюджеті на наступний рік у місцевих бюджетах необхідно залишити ПДФО з грошового забезпечення військовослужбовців, оскільки це суттєве джерело надходжень виступає своєрідним компенсатором для оплати додаткових видатків муніципалітетів, які виникають внаслідок війни.
Крім цього, АМУ зверталася до Уряду з проханням надати державну цільову підтримку громадському транспорту.
Щодо тарифів на проїзд в громадському транспорті Олександр Слобожан зазначив, що за даними Держстату, середня вартість перевезення складає сьогодні 8 грн, але по країні вона коливається від 4 до 20 грн. Підняття тарифів у багатьох містах відбулося ще у минулих роках, оскільки у Держбюджеті вже не передбачається субвенція на покриття пільг на проїзд, а вартість палива та електрики постійно зростала.
Щодо безкоштовного проїзду у громадському транспорті, який під час війни запроваджено у деяких містах, О.Слобожан пояснив, що у такому випадку комунальним підприємствам та перевізникам надається дотація з місцевого бюджету, а отже знімаються кошти з інших програм. Тому дуже важливо, ще раз наголосив він, щоб у наступному році залишилося зарахування надходжень ПДФО до місцевих бюджетів, зокрема й ПДФО з грошового забезпечення військовослужбовців.
Олександр Слобожан звернув увагу, що в жодному тарифі у жодному муніципалітеті не закладено зараз інвестиційної складової, як це робиться в країнах Європи. Але саме інвестиційна складова дає можливість передбачити кошти на ремонти, ліквідацію аварій, оновлення рухомого складу, створення нових маршрутів, розвиток та оптимізацію контактної мережі тощо. У наших містах такі витрати покриваються з місцевих бюджетів за власні кошти або залучені ресурси міжнародних проєктів та програм. Прикладом можливої співпраці в цьому напрямку він зазначив проєкти Європейського банку реконструкції і розвитку та Євопейського інвестиційного банку, які курують Мінінфраструктури та Мінрегіон, що спрямовані на покриття інвестиційної складової й оновлення рухомого складу громадського транспорту в українських містах.
Галузь: