18 / Листопад, 2016

16 листопада відбулось засідання комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, на якому народні депутати розглянули зміни до Податкового кодексу України. Комітет Верховної Ради України з питань бюджету розглянув прийнятий в першому читанні проект Закону "Про Державний бюджет України на 2017 рік" та пов’язані з ним законопроекти. В свою чергу, на  засіданні Комітету Верховної Ради України з питань податкової і митної політики розглядалося, зокрема і питання внесення змін до Податкового кодексу України, пов’язані з підготовкою проекту Державного бюджету України на 2017 рік та низка законопроектів щодо удосконалення податкової системи і підвищення інвестиційного клімату України.

 

 

 

 

 

 

 

Перед розглядом законопроектів, включених в порядок денний, було заслухано доповідь в.о. заступника Голови Державної фіскальної служби України Продана М.В. про хід реформування органів ДФСУ, що здійснюють митний контроль. Мирослав Продан відзвітував про стан справ на митниці, наголосивши на незначному падінні надходжень до бюджету, в тому числі, від Акцизного податку з імпорту підакцизних товарів. Водночас, було відзначено позитивні результати експерименту з фінансового забезпечення здійснення заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення в окремих регіонах - за рахунок суми перевиконання загального обсягу щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів. Народгні депутати підкреслили, що на їх розбудову було спрямовано 1,4 млрд грн. Відновлення автомобільних доріг суттєво покращить соціально-економічну ситуацію в регіонах, позитивно вплине на кількість туристів.

Разом з тим, народними депутатами було наголошено на відсутності тісної взаємодії з Державною фіскальною служби. Також, учасники комітету заявили про необхідность відмови від «ручного управління» митницею та переходу до автоматизованих систем перевірок.

Після доповіді Продана М.В. комітет перейшов до обговорення проекту закону про внесення змін до Податкового кодексу України у зв’язку з підготовкою проекту Державного бюджету України на 2017 рік (реєстр №5132). Доповідав по законопроекту Міністр фінансів України О. Данилюк. Було закцентовано увагу на те, що проект закону розроблявся з метою збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, збалансованості місцевих бюджетів та узгодження бюджетного законодавства з європейськими принципами. Очільник Міністерства фінансів України розповів про новації Податкового кодексу окремо в розрізі податків.

 

 

 

 

 

 

 

Окремими розділом Міністр доповів про перегляд окремих положень Податкового кодексу України, у зв’язку із запропонованим збільшенням у 2017 році розміру мінімальної заробітної плати до 3200 гривень, для уникнення додаткового навантаження на платників податків.

Дискусійними стали питання оподаткування ІІ групи платників єдиного податку, ліквідації податкової міліції, податкових канікул для новоствореного малого бізнесу, ставки акцизного податку з підакцизної продукції тощо. Крім того, заступниками Міністра фінансів було надано відповіді на низку технічних та процедурних питань.

За результатами розгляду, зважаючи на значну кількість зауважень та чималі обсяги запропонованих змін, Голова комітету Южаніна Н.П. запропонувала детально опрацювати всі норми на робочих групах протягом наступного тижня і тільки після цього виносити даний законопроект на голосування в Комітеті, з пропозиціями рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні, прийняти за його за основу.

В той же час, паралельно відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, на якому, зокрема, розглядалися подані Урядом 3 листопада доопрацьовані проекти законів щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, розроблені з метою врегулювання питань, пов’язаних із підготовкою проекту Державного бюджету України на 2017 рік та низка інших важливих законопроектів.

Так, зокрема, було обговорено питання упорядкування системи надходження та використання коштів із рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату (законопроект за реєстр. № 3038). Законопроектом передбачається спрямування 5% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до місцевих бюджетів.

Підтримуючи, зазначені вище, законодавчі ініціативи, Асоціація міст України відстоювала необхідність перегляду розподілу відповідної частини рентної плати (5%) між місцевими бюджетами різних рівнів, збільшивши обсяг надходжень до бюджетів об’єднаних територіальних громад та міст обласного значення.

За підсумками опрацювання пропозицій у Комітеті в остаточній редакції законопроекту пропонується передбачити зарахування вказаної рентної плати у такому співвідношенні: 2% (замість 1,5%) - до обласних бюджетів; 2% (замість 1,5%) - до районних бюджетів; 3% (замість 1,5%) - до бюджетів міст обласного значення та бюджетів об’єднаних територіальних громад; 1% (замість 2%) - до бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів.

Зазначені правки забезпечать більш оптимальне використання бюджетних коштів, а також усунення колізії щодо зарахування такого податку між місцевими бюджетами різних рівнів (виходячи з вимог Бюджетного кодексу України розподіл платежів щодо бюджетів міст обласного значення та бюджетів об’єднаних територіальних громад може відбуватися між такими бюджетами та обласним бюджетом, а щодо бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів – між такими бюджетами, районним бюджетом та обласним бюджетом).

Розглядаючи проект Державного бюджету України на 2017 рік, підготовлений Кабінетом Міністрів України до другого читання, позицію Асоціації міст України представив Перший заступник виконавчого директора Асоціації міст України Слобожан Олександр Володимирович. Так, зокрема, акцентуючи увагу народних депутатів на головних проблемах формування місцевих бюджетів на 2017 рік Олександр Слобожан підкреслив необхідність перерозподілу додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров’я (14,9 млрд. грн.) між всіма місцевими бюджетами, які мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, включивши в розрахунки міста обласного значення, оскільки з підвищенням мінімальної заробітної плати до 3200 грн. міста понесуть додаткові втрати на фінансування позашкільної, дошкільної освіти, непедагогічного персоналу, культури та мистецтва, фізкультури та спорту, апаратів управління. Це все фінансується виключно за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Крім того, взявши до уваги висновки робочої групи, що працювала протягом тижня з Міністерством фінансів, Комітет розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо удосконалення складання та виконання бюджетів) (реєстр. №5131 доопрацьований 03.11.2016), поданий Кабінетом Міністрів України та рекомендував Верховній Раді законопроект прийняти за основу з доопрацюванням до другого читання за скороченою процедурою. В процесі розгляду законопроекту народні депутати обговорили питання міжбюджетних відносин, підвищення мінімальної заробітної плати, збалансованості місцевих бюджетів, різниці в тарифах тощо.

За підсумками засідання Комітет ВРУ з питань бюджету рекомендував Верховній Раді передбачити розгляд у другому читанні законопроект реєстр. № 5000, після прийняття пов’язаних з ним урядових законопроектів за реєстр. №№5130, 5131, 5132.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)