Асоціація міст України розглянула проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поширення повноважень органів місцевого самоврядування територіальних громад на всю територію відповідної сільської, селищної, міської територіальної громади», реєстр. № 5253 (далі – Законопроект), який перебуває на розгляді в Комітеті ВРУ з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.
Як мета Законопроекту – нормативно правове забезпечення сталого розвитку територіальних громад через розширення їх юрисдикції на території поза межами населених пунктів, створення умов для реалізації органами місцевого самоврядування нових можливостей, які відкрила їм децентралізація – так і, в основному, його загальний зміст Асоціацією міст України підтримується. В той же час вважаємо за необхідне висловити до Законопроекту наступні окремі зауваження.
- У передбаченій Законопроектом додатковій статті 6-1 до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» пропонується відображення меж територій сільських, селищних, міських територіальних громад на кадастрових планах. Відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», кадастровий план – це графічне зображення, що містить відомості про об’єкти державного земельного кадастру. Таким чином, для відображення такої інформації межі територій сільських, селищних, міських територіальних громад мають бути об’єктами державного земельного кадастру. Тому в Перехідних положеннях до Законопроекту необхідно, на нашу думку, передбачити відповідні зміни до статей 10 і 34 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
- Зміни до статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування формувати мережі закладів охорони здоров’я не відповідають, за нашою інформацією, концепції Міністерства охорони здоров’я, яке бачить цю функцію за відповідними органами виконавчої влади. Крім того, формування мережі тісно пов’язане із створенням та/або ліквідацією відповідних закладів (освіти, охорони здоров’я тощо), а це належить до компетенції представницького, а не виконавчого органу (пункт 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»). Пропонуємо узгодити зазначені положення Законопроекту з концептуальними засадами реформування системи охорони здоров’я, а також з розмежуванням повноважень між виконавчими та представницькими органами місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
3. Змінами до статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» пропонується доповнити повноваження виконавчих органів щодо підготовки і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку для всіх категорій земель у межах території відповідної територіальної громади. В той ще час, такі уточнення не вносяться до повноважень представницьких органів в частині встановлення земельного податку (п. 35 частини першої статті 26 зазначеного Закону). Пропонуємо узгодити зазначені положення Законопроекту відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
4. Пропонованою Законопроектом статтею 16-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачається новий вид містобудівної документації «Схема планування території сільської, селищної міської територіальної громади». При цьому, відповідно до Законопроекту, там, де розроблена така схема, генеральні плани населених пунктів можуть не розроблятися (зміни до статті 17). В той же час відповідні зміни до статей 18 (про план зонування) та 19 (про детальні плани територій), якими визначено, що така містобудівна документація в межах населеного пункту розробляється на підставі генерального плану, Законопроектом не передбачені. За таких умов органи місцевого самоврядування будуть вимушені розробляти, окрім схеми планування, ще і генеральні плани (на вимогу статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» надання земельних ділянок відбувається лише у відповідності з детальним планом території та планом забудови, а детальний план території уточнює положення генерального плану). Пропонуємо узгодити між собою пропоновані та чинні норми Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», виходячи з мінімально достатнього переліку видів містобудівної документації для належного функціонування територіальної громади.
5.Зміни до статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо можливостей районної державної адміністрації підміняти органи місцевого самоврядування в частині розроблення, затвердження та внесення змін до детального плану території є неприйнятними, оскільки це було б порушенням вимог частини четвертої статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування щодо повноти і виключності повноважень органів місцевого самоврядування. Пропонуємо вилучити з Законопроекту передбачений в ньому абзац третій частини другої статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
6.Пропоновані зміни до Закону України «Про благоустрій» передбачають здійснення благоустрою на всій території територіальної громади. В той же час стаття 20 «Організація благоустрою» передбачає повноваження як органів виконавчої влади так і органів місцевого самоврядування у сфері благоустрою, зокрема визначення території для здійснення благоустрою. Такі норми потребують уточнення розмежування повноважень у цій частині між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
7.У Прикінцевих та перехідних положеннях потребує, на нашу думку, уточнення термін «межі території для зарахування земельного податку до місцевого бюджету». Використання зазначеного терміну в чинному досі законодавстві нам не відоме.
Таким чином, підтримуючи ідею законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поширення повноважень органів місцевого самоврядування територіальних громад на всю територію відповідної сільської, селищної, міської територіальної громади», реєстр. № 5253, Асоціація запропонувала Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування підтримати його для взяття Верховною Радою за основу з тим, щоб при підготовці до другого читання врахувати у ньому, в тому числі, зауваження АМУ.