08 / Грудень, 2017
7 грудня Верховна Рада України 273 голосами ухвалила Закон про Державний бюджет України на 2018 рік.
У цей же день парламент прийняв законопроекти змін до Бюджетного та Податкового кодексів, які були пов’язані з підготовкою держбюджету.
Для забезпечення врахування інтересів місцевого самоврядування та недопущення перекладання на місцеві бюджети додаткових фінансових навантажень Асоціація міст України брала активну участь у підготовці законопроекту про держбюджет на наступний рік на всіх стадіях, починаючи з серпня 2017 року, та доопрацюванні його до другого читання.
Асоціація міст України висловлює подяку за плідну співпрацю, підтримку та врахування інтересів громад у Державному бюджеті України на 2018 рікПрем’єр-Міністру України Володимиру ГройсмануПредставнику Голови АМУ у Верховній Раді України народному депутату Оксані ПроданГолові Міжфракційного депутатського об’єднання «За розвиток місцевого самоврядування» Івану Куліченку та членам об’єднанняНародним депутатам, які підтримали пропозиції АМУ
В результаті дій АМУ у Законі України «Про Державний бюджет України на 2018 рік»:
- Не допущено перекладання на місцеві бюджети фінансування пільг населенню на оплату житлово-комунальних послуг (7 млрд грн) та погашення заборгованості із таких послуг, що виникла в попередніх бюджетних періодах (2,5 млрд грн). Крім того, додатково збільшено на 17,9 млрд грн соціальні субвенції для збереження діючого у 2017 році механізму фінансування витрат на надання пільг, житлових субсидій населенню та надання державної соціальної допомоги.
- Збережено діючий механізм горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів, що дасть можливість громадам розвиватись і балансувати свої доходи. 3,3 млрд грн залишаться в громадах – на цю суму зменшаються вилучення коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету. Разом з тим, при розрахунку показників базової та реверсної дотацій вперше враховано внутрішньо-переміщених осіб (1,5 млн осіб).
- Передбачено врегулювання проблеми заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками (обсяг якої - 9 млрд грн у 332 місцевих бюджетах).
- Забезпечено включення всіх місцевих бюджетів в систему перерозподілу додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
- Не допущено перекладання на рівень міст обласного значення утримання ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації (6 млрд грн). Фінансування здійснюватиметься з обласних бюджетів та бюджету міста Києва. Крім того, 371 коледж, що є структурним підрозділом університетів та інститутів, залишиться на фінансуванні державного бюджету.
- Передбачено освітню субвенцію в обсязі 62,2 млрд грн, в якій закладено кошти на фінансування ПТУ. Також залишено право спрямовувати кошти залишків освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази навчальних закладів.
- Передбачено медичну субвенцію в обсязі 57,4 млрд грн. До другого читання законопроекту про держбюджет її збільшено на 5,9 млрд грн, з яких 5.2. млрд грн - для забезпечення фінансування до 1 липня 2018 року за старим механізмом первинної медичної допомоги.
- Передбачено переведення на прямі міжбюджетні відносини 299 об’єднаних територіальних громад, у яких відбулися та відбудуться вибори у 2017 році.
- Передбачено субвенцію обсягом 1,9 млрд грн на розвиток інфраструктури всіх 665 ОТГ.
- Передбачено Державний фонд регіонального розвитку в обсязі 6 млрд грн
- Передбачено додаткову дотацію 273 млн грн на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності та літакобудування.
- Передбачено нове джерело доходів для всіх бюджетів місцевого самоврядування - плату за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей.
- Передбачено 1 млрд грн на погашення різниці в тарифах за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
- Передбачено 200 млн грн на нову загальнодержавну цільову програму "Питна вода України" .
- Збільшено на 100 млн грн фінансування Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву (для співфінансування місцевих житлових програм).
- Забезпечено надходження значного ресурсу до місцевих бюджетів на розвиток дорожнього господарства:
- збережено на 2018 та 2019 роки норму щодо зарахування до бюджетів місцевого самоврядування 13,44% акцизного податку з пального (від 7 до 9 млрд грн щорічно);
- гарантовано спрямування у регіони 35% коштів Державного дорожнього фонду на дороги державного значення місцевого користування та комунальні дороги (11.4 млрд грн). При цьому не менше 20% обсягу цих коштів - на вулиці і дороги населених пунктів;
- продовжено на 2018 рік дію митного експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг (отримувачі – місцеві бюджети).
- Не допущено вилучення з сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад 10% екологічного податку.
- Врегульовано питання щодо застосування вимог регуляторного законодавства до рішень про встановлення місцевих податків і зборів, прийнятих на виконання Закону про внесення змін до Податкового кодексу України органами місцевого самоврядування та об’єднаними територіальними громадами. Відтак такі вимоги у 2018 році до рішень органів місцевого самоврядування не застосовуватимуться.