01 / Липень, 2020
Асоціація міст України проаналізувала розроблений Мінсоцполітики проєкт постанови, який врегульовує механізм взаємодії між виконавчими органами рад об’єднаних територіальних громад (ОТГ) та органами соціального захисту населення райдержадміністрацій. Проєктом постанови пропонується визначити, що:
- в ОТГ заяви приймаються посадовою особою, до компетенції якої належать питання соціального захисту населення, іншою уповноваженою посадовою особою, визначеною виконавчим органом ради ОТГ, та передаються відповідному органу соцзахисту;
- з 1 вересня органи соцзахисту райдержадміністрацій не приймають особисто заяви від осіб, які проживають в ОТГ;
- з 1 січня заяви приймаються посадовими особами ОТГ виключно з формуванням електронної справи.
 
Щодо прийняття заяв посадовими особами ОТГ
По-перше, компетенцією наділяється не посадова особа, а відповідний виконавчий орган. По-друге, норма, передбачена Проєктом постанови, виключає можливість прийняття документів старостами, оскільки порядок організації їх роботи визначається законами та Положенням, яке затверджується відповідною радою, а не її виконавчим органом. По-третє, з метою уніфікації норм законодавства, Асоціація пропонує спростити вищезазначену норму Проєкту постанови, за аналогією з нормою, визначеною в Положенні про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора.
Тому АМУ пропонує визначити, що в ОТГ відповідні заяви приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчих органів рад ОТГ.
 
Щодо відмови органів соцзахисту РДА приймати особисто документи від громадян, які проживають в ОТГ
Відповідно до частини першої статті 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», ОТГ вважається утвореною з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності відповідного рішення на місцевому референдумі. Після утворення на території ОТГ проходить ще декілька етапів: вибори, перехід на прямі міжбюджетні відносини, утворення виконавчих органів ради ОТГ та набуття ними повноважень. Також, відповідно до частини дев’ятої статті 8 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», бюджети територіальних громад, що об’єдналися, виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду. Тобто виконавчі органи рад ОТГ до кінця бюджетного періоду фактично не спроможні здійснювати відповідні повноваження.
Тому АМУ пропонує визначити, що з 1 вересня органи соцзахисту райдержадміністрацій не приймають особисто заяви від осіб, які проживають в ОТГ, утворених до 2020 року.
 
Щодо обов’язку формування електронних справ посадовими особами ОТГ
Відповідно до чинного законодавства, електронна справа формується з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики. По-перше, на сьогодні використання єдиної для ОТГ інформаційної системи Мінсоцполітики (програмний комплекс «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада»), є платним. Тобто, Уряд зобов’язує кожну ОТГ використовувати платну державну інформаційну систему, яка адмініструється державним підприємством для надання державних послуг. АМУ вважає можливим виконання норми Проєкту постанови лише якщо:
  • користування інформаційних систем Мінсоцполітики буде безкоштовним, або
  • плата за користування інформаційними системами Мінсоцполітики буде здійснюватись за рахунок коштів державного бюджету.
По-друге, відповідно до урядових законодавчих ініціатив чергові місцеві вибори, які пройдуть 25 жовтня цього року,  юридично закріплять утворення єдиного первинного рівня місцевого самоврядування: міські, селищні, сільські територіальні громади. Зазначені територіальні громади будуть утворені не відповідно до Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» і, відповідно, не зможуть називатись ОТГ.
Тому, на думку АМУ, на сьогодні передчасно визначати в законодавчих актах Уряду повноваження ОТГ з 01.01.2021 року.
 
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)