29 / Вересень, 2021
29 вересня 2021 року у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету відбулося засідання робочої групи щодо підготовки проєктів законів України «Про Державний бюджет на 2022 рік» №6000 від 15.09.2021 та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» №6062 від 15.09.2021 для обговорення положень законопроєктів в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.
На засіданні робочої групи було заслухано точку зору всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування та центральних органів виконавчої влади щодо показників місцевих бюджетів та міжбюджетних трансфертів у проєкті Держбюджету на 2022 рік та обговорено зміни до Бюджетного кодексу України, запропоновані Законопроєктом №6062.
Від Асоціації міст України у нараді взяли участь: Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан, Новокаховський міський голова Володимир Коваленко, Кам’янський міський голова Володимир Тірон та аналітик у сфері місцевих фінансів АМУ Тетяна Палійчук.
На засіданні робочої групи було заслухано точку зору всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування та центральних органів виконавчої влади щодо показників місцевих бюджетів та міжбюджетних трансфертів у проєкті Держбюджету на 2022 рік та обговорено зміни до Бюджетного кодексу України, запропоновані Законопроєктом №6062.
Від Асоціації міст України у нараді взяли участь: Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан, Новокаховський міський голова Володимир Коваленко, Кам’янський міський голова Володимир Тірон та аналітик у сфері місцевих фінансів АМУ Тетяна Палійчук.
Олександр Слобожан звернув увагу на необхідність у проєкті Держбюджету на 2022 рік (№6000) передбачити:
-
обсяг освітньої субвенції на рівні не менше 146 млрд гривень. Такий обсяг субвенції обумовлений підвищенням мінімальної заробітної плати до 6500-6700 гривень (це 111,2 млрд гривень), підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної освіти на виконання постанови КМУ від 10.07.2019 № 822 (146,3 млрд гривень у разі невідтермінування зазначеної постанови);
-
5,5 млрд гривень субвенції на реалізацію реформи шкільного харчування. У 2020 році стартувала реформа системи шкільного харчування: оновлено медичні вимоги безпеки освітнього середовища, норми харчування та порядок організації харчування. Громадам для оснащення освітнього середовища з урахуванням оновлених медвимог необхідно щонайменше 3 млрд гривень, а для виконання норм харчування та реалізації порядку організації – щонайменше додаткових 2,5 млрд гривень;
-
7 млрд гривень субвенції на протипожежні заходи в закладах освіти. Кошти необхідні для встановлення протипожежної сигналізації, обробки горищ, встановлення блискавкозахисту тощо. Наслідком відсутності у бюджетах громад коштів на реалізацію заходів протипожежної безпеки стане призупинення освітнього процесу у закладах освіти, що не мають належної пожежної безпеки;
-
174 млрд гривень на реалізацію Програми державних гарантій медичного обслуговування населення. Для належного гарантування пацієнтам оплати медичних послуг тариф на послуги має бути економічно обґрунтованим і при розрахунку обсягу фінансової потреби реалізації програми медичних гарантій розмір капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта на 2022 рік має складати не менше 1 020 гривень;
-
7,6 млрд гривень на виплату ветеранам війни грошової допомоги до 5 травня. Невиконання державою норм законів України щодо виплатам ветеранам війни грошової допомоги до 5 травня, визначених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», призводить до судових позовів до ОМС. Як наслідок таких позовів, через невиконання державою норм законів України, в ОМС виникають додаткові видатки з бюджетів громад (сплата судового збору та витрати виконаного провадження);
-
20 млрд гривень додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я;
-
25 млрд гривень бюджетам місцевого самоврядування на стале проходження опалювального сезону 2021/2022. Громади потребують фінансової підтримки в питанні проходження опалювального сезону для забезпечення сталої роботи підприємств тепло- та водопостачання та отримання споживачами своєчасних та якісних комунальних послуг.
Також Виконавчий директор АМУ висловив ряд пропозицій та зауважень до урядового проєкту змін до Бюджетного кодексу України (№6062), зокрема щодо:
-
необхідності зарахування до бюджетів місцевого самоврядування 65% ПДФО;
-
застереження щодо ліквідації бюджету розвитку місцевих бюджетів;
-
неприпустимості вилучення до держбюджету залишків освітньої субвенції;
-
негативних наслідків втручання держави у самостійність місцевого самоврядування шляхом розширення контрольних функцій Мінфіну та МДА, зокрема в частині зупинення рішення місцевої ради про бюджет;
-
врегулювання питання заборгованості за середньостроковими позиками, що склалася у 2009–2014 роках, виключно у законодавчий спосіб;
-
неприпустимості зарахування до держбюджету коштів від продажу комунального майна.
Нагадаємо, АМУ надала пропозиції та зауваження до законопроєкту про внесення змін до Бюджетного кодексу (читати більше).
Аналітичний центр АМУ
Галузь: