04 / Грудень, 2020
Асоціація міст України направила Комітету Верховної Ради України з питань фінансів податкової та митної політики висновок до законопроєкту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co V-2» №4430 від 26.11.2020. Ініціатор законопроєкту - Президент України В.Зеленський.
Законопроєктом №4430, зокрема, пропонується:
► списати податковий борг (у тому числі, штрафні санкції і пеню) платників податків, що не перевищує 3060 грн., що обліковувався станом на 1 листопада 2020 року;
► звільнити платників єдиного податку першої групи від сплати єдиного податку на період грудень 2020 року - травень 2021 року.
За попередніми розрахунками АМУ, втрати єдиного податку за півроку, як це передбачено законопроєктом, складуть щонайменше 290,0 млн грн.
Списання податкового боргу платникам податків - це недоотримані доходи як місцевого, так і державного бюджетів. При цьому найбільше втратять місцеві бюджети.
Під звільнення від сплати єдиного податку потрапляють усі платники першої групи, значна частина з яких під час запровадження Урядом обмежувальних карантинних заходів повноцінно здійснює торгівлю продовольчими товарами та отримує відповідні доходи і по суті не потребує такої підтримки на відміну від інших платників.
Окрім цього, законопроєктом №4429 від 26.11.2020, який системно пов'язаний з законопроєктом №4430, пропонується звільнити суб’єктів господарювання від сплати орендної плати за договорами оренди комунального майна через що бюджети місцевого самоврядування також нестимуть втрати.
Асоціація міст України не підтримує в цій частині запропоновані законодавчі ініціативи без надання належних компенсаторів. АМУ наголошує, що такі зміни потребують балансування доходів та видатків державного та місцевих бюджетів.
АМУ не заперечує необхідність підтримки платників податків на період карантину через запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів. Однак зауважує, що політика держави у цьому питанні повинна бути збалансована та враховувати інтереси не тільки платників податків з точки зору зменшення податкового навантаження, а й місцевого самоврядування для досягнення балансу ресурсів, необхідних громадам для забезпечення належного фінансування галузей освіти, охорони здоров’я, соціальних послуг та інших, а також надання у громадах якісних і доступних послуг.
Асоціація міст України для врегулювання зазначених проблемних питань запропонувала:
► замість звільнення платників від сплати податків або списання несплачених вчасно до бюджету платежів розглянути питання надання платникам відстрочення або розстрочення зобов’язань на час карантину;
► продовжити на 2021 рік надане органам місцевого самоврядування право у стислі терміни за спрощеною процедурою приймати рішення про зменшення ставок місцевих податків та зборів;
► як компенсатор закріпити місцевий акциз на пальне в загальному фонді місцевих бюджетів.
4 грудня 2020 року Комітет Верховної Ради України з питань фінансів податкової та митної політики на засіданні розглянув законопроєкт №4430. Голова Комітету Д.Гетманцев підтримав позицію Асоціації міст України щодо надання належних компенсаторів втрат місцевих бюджетів. Перший заступник голови Комітету Я.Железняк висловив позицію, що в якості такого компенсатора може бути роздрібний акциз на пальне.
Однак Комітет підтримав законопроєкт за основу та в цілому.
4 грудня 2020 року Верховна Рада України схвалила проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо соціальної підтримки платників податків на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-Co V-2» №4430 за основу і в цілому.
Галузь: