15 / Березень, 2021
На розгляді у Комітеті з питань бюджету знаходиться законопроєкт «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо посилення ролі громад у соціально-економічному розвитку територій» №5220 від 09.03.2021 р., розроблений Асоціацією міст України спільно з групою народних депутатів (О.Пасічним, Г.Вацаком та ін.).  
Проєкт Закону пропонує, починаючи із 2022 року:
законодавчо закріпити за бюджетами територіальних громад 30% обсягу Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) на реалізацію програм і проєктів регіонального розвитку сільських, селищних, міських рад;
затвердити формульний розподіл між місцевими бюджетами додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
Асоціація міст України наголошує на необхідності збільшення обсягів фінансування програм і проєктів регіонального розвитку сільських, селищних, міських рад, визначених у програмах соціально-економічного розвитку територіальних громад. Тому АМУ пропонує закріпити за бюджетами громад 30% обсягу ДФРР на реалізацію програм і проєктів регіонального розвитку, та розподілити такі кошти між бюджетами громад пропорційно до площі громади і кількості сільського населення в ній (з рівною вагою обох факторів).
Зважаючи на те, що зазначені кошти розподілятимуться між бюджетами понад 1400 територіальних громад та будуть спрямовуватися і на об’єкти, передані з районного рівня, потрібно спрямувати не менше 30% коштів ДФРР на такі цілі. Адже фінансова підтримка громад є вкрай необхідною для розвитку територіальних громад, зокрема тих, що утворені в 2019-2020 роках (і складають близько 50% від загальної чисельності громад), які так і не отримали кошти на формування необхідної базової інфраструктури.
Також АМУ неодноразово звертала увагу на недоліки чинного порядку розподілу додаткової дотації на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я. Наразі розподіл коштів дотації облдержадміністраціями проходить необ’єктивно та непропорційно, тож фінансовий ресурс концентрується на обласному рівні, а громади не отримують належної фінансової підтримки щодо фінансування делегованих повноважень з утримання закладів освіти та охорони здоров’я. На думку АМУ, у Бюджетному кодексі України слід закріпити формульний розподіл цієї дотації між місцевими бюджетами.
Асоціація міст України звернулася до парламентського Комітету з питань бюджету з проханням підтримати законопроєкт «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо посилення ролі громад у соціально-економічному розвитку територій» №5220 і рекомендувати Верховній Раді ухвалити його.
 
Аналітичний центр АМУ 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)