На розгляді парламентських комітетів знаходяться взаємопов’язані проєкти законів України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці» №6548 від 25.01.2022 та «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку із прийняттям закону щодо зменшення податкового навантаження на фонд оплати праці» №6549 від 25.01.2022 (автори народні депутати: Я.Железняк, К.Рудик, Л.Василенко, І.Совсун, А.Осадчук, О.Макаров, Р.Костенко).
Законопроєкти №6548 та №6549 передбачають:
І. Зміни до Податкового кодексу України
- скасування військового збору та єдиного внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
- зміну основної ставки податку на доходи фізичних осіб із 18 до 20 відсотків (поступовий перехід до такої ставки протягом 2023–2025 років: у 2023 році – 29%, у 2024 році – 26%; у 2025 році – 23%, з 2026 року – 20%);
- зміни до переліку витрат, дозволених до включення до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку, а саме: позбавлення права на податкову знижку для платників податку, які мають статус внутрішньо переміщеної особи і не мають у власності придатної для проживання житлової нерухомості, розташованої поза межами тимчасово окупованої території України і орендують житло відповідно до вимог чинного законодавства; надання права на податкову знижку для платників податку, які утримують двох чи більше дітей віком до 18 років, або батьків віком понад 80 років;
ІІ. Зміни до Бюджетного кодексу України
- вилучення із місцевих бюджетів та державного бюджету на користь Пенсійного фонду та Фонду державного соціального страхування більшої частини надходжень податку на доходи фізичних осіб, а саме:
Рівень бюджетів | Відсоток, що зараховується | |
за чинними положеннями БКУ | запропонований Законопроєктом № 6549 | |
І. Розподіл надходжень податку на доходи фізичних осіб між бюджетами (окрім бюджету м.Києва) та іншими фондами | ||
Державний бюджет | 25 відсотків | 0 відсотків |
Обласні бюджети | 15 відсотків | 7 відсотків |
Бюджети сільських, селищних, міських територіальних громад (окрім бюджету м.Києва) | 60 відсотків | 27 відсотків |
Пенсійний фонд та Фонд державного соціального страхування | – | 66 відсотків |
ІІ. Розподіл надходжень податку на доходи фізичних осіб між державним бюджетом та бюджетом м.Києва та іншими | ||
Державний бюджет | 60 відсотків | 0 відсотків |
Бюджет м.Києва | 40 відсотків | 18 відсотків |
Пенсійний фонд та Фонд державного соціального страхування | – | 82 відсотків |
Асоціація міст України не підтримує прийняття Законопроєктів №6548 та №6549, оскільки вилучення у органів місцевого самоврядування більшої частини надходжень бюджетів, як це передбачено такими Законопроєктами, руйнує фінансову основу місцевого самоврядування та самостійність бюджетів. У разі прийняття змін передбачених цими Законопроєктами втрати бюджетів місцевого самоврядування складуть не менше 87,7 млрд гривень щорічно.
Крім того, зміни передбачені Законопроєктами №6548, №6549, не відповідають основоположним фінансовим засадам реалізації місцевого самоврядування, закріпленим у Конституції України (статті 142, 143), Бюджетному кодексі України (статті 7), Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» (статті 4), Європейській хартії місцевого самоврядування (статті 9) і є втручанням у гарантовану законом матеріально-фінансову самостійність місцевого самоврядування.
Асоціація міст України звернулася до парламенських комітетів з проханням рекомендувати Верховній Раді України відхилити проєкти Законів України №6548 і №6549.
Листи АМУ (завантажити файл 1, файл 2)
Аналітичний центр АМУ