23 / Вересень, 2021
15 вересня 2021 року Уряд представив та схвалив проєкт Державного бюджету на 2022 рік і направив його на розгляд до Верховної Ради України. Проєкт Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» № 6000 знаходиться на розгляді парламентського Комітету з питань бюджету. Асоціація міст України проаналізувала урядовий проєкт Держбюджету на 2022 рік в частині бюджетної забезпеченості місцевого самоврядування.
Вперше в проєкті Держбюджету Уряд запроваджує показник мінімальної заробітної плати – середні медичні працівники мають отримувати від 13,5 тис грн, а лікарі - від 20 тис грн. Такі заробітні плати будуть передбачені для 200 тис. осіб середнього медичного персоналу та 90 тис. лікарів. Однак за даними медичної статистики МОЗ України на кінець 2020 року в системі охорони здоров’я працювало 147 361 лікар-фізична особа та 273 526 осіб середнього медичного персоналу. Тобто фактично в медичних закладах працює лікарів та осіб середнього медичного персоналу на 130 тис. більше, ніж Уряд розрахував у проекті Державного бюджету на 2022 рік. Таким чином декларація Уряду щодо таких заробітних плат для медичних працівників може бути досягнута лише через скорочення медичного персоналу. На думку Асоціації міст України, таке значне скорочення медичних працівників в такий короткий час в умовах пандемії та реформи є неприйнятним (читати більше).
З метою зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування Асоціація міст України надала Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги і медичного страхування пропозиції до проєкту Держбюджету на 2022 рік у сфері охорони здоров’я населення (лист АМУ):
1. На реалізацію Програми державних гарантій медичного обслуговування населення необхідно передбачати у держбюджеті на 2022 рік від 174 млрд грн.
Обгрунтування: Відповідні обсяги забезпечать врахування зростання мінімальної заробітної плати (далі – МЗП) та собівартість медичних послуг.
Розрахунки:
- первинна медична допомога: 41 млн осіб х 1020 грн (капітаційна ставка – див. п.2) = 42 млрд грн
- на реімбурсацію - не менше 5 млрд грн, яка включатиме, зокрема, забезпечення ліками хворих на цукровий діабет – 2 млрд грн
- вторинна, третинна та інші види медичної допомоги: 79 млрд грн (2021 рік) х 1,2 (врахування собівартості) х 1,06 (інфляція) х 1,1 (зростання МЗП) = 110 млрд грн
- екстрена допомога:13,8 млрд грн (2021 рік) х 1,06 (інфляція) х 1,1 (зростання МЗП) = 16 млрд грн. Всього ПМГ-2022 – 174 млрд грн
2. Передбачити збільшення тарифу за надання медичних послуг, пов’язаних з первинною медичною допомогою, що встановлюються як капітаційна ставка за обслуговування одного пацієнта на 2022 рік не менше ніж 1020 грн без зменшення коригувальних коефіцієнтів та з урахуванням збільшення заробітної плати.
Обгрунтування: З метою належного гарантування пацієнтам оплати медичних послуг тариф на послуги має бути економічно обґрунтованим.
Розрахунки: розмір капітаційної ставки 650 грн у 2021 році не враховує підвищення МЗП у 2020 році. Із врахуванням підвищення МЗП за 2020 та 2021 роки та коефіцієнтів інфляції капітаційна ставка у 2022 році має складати: 650 грн х 1,42 (зростання МЗП) х (1,06 х 1,05) (зростання інфляції) = 1020 грн.
3. Виключити із законопроєкту про Державний бюджет-2022 норми про призупинення абзацу першого частини п’ятої статті 4 Закону України №2168 “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення”, а саме: обсяг коштів Державного бюджету України, що спрямовується на реалізацію програми медичних гарантій, щорічно визначається в Законі України про Державний бюджет України як частка валового внутрішнього продукту (у відсотках) у розмірі не менше 5 % валового внутрішнього продукту України.
Обгрунтування: На реалізацію Програми державних гарантій медичного обслуговування населення передбачити у Державному бюджеті на 2022 рік від 173 млрд грн. Така цифра базується на врахуванні зростання мінімальної заробітної плати та показників інфляції. На сьогодні рівень забезпечення Програмою медичних гарантій закладів охорони здоров’я у середньому становить 70%.
4. Забезпечити виконання абзацу другого частини третьої статті 10 Закону України №2168 “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення”, що при розрахунку тарифів та коригувальних коефіцієнтів базою для визначення компонента оплати праці медичних працівників є величина, що є не меншою за 250 відсотків середньої заробітної плати в Україні за липень року, що передує року, в якому будуть застосовуватися такі тарифи та коригувальні коефіцієнти.
Обгрунтування: Забезпечити реальний розрахунок заробітної плати медичних працівників відповідно до кількості медичних працівників, які працюють в галузі охорони здоров’я ( 2020 рік - 147 361 лікар-фізична особа, 273 526 осіб середнього медичного персоналу).
Асоціація міст України сподівається, що питання належного фінансування галузі охорони здоров’я буде врегульовано найближчим часом під час голосування за Державний бюджет України на 2022 рік у Парламенті.
Галузь: