28 / Січень, 2021
27 січня Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування на засіданні розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення ефективності використання коштів державного фонду регіонального розвитку» № 4200, ініціатором якого є Кабінет Міністрів України.
Під час підготовки та опрацювання зазначеного законопроєкту Мінрегіоном не було враховано деякі застереження та пропозиції Асоціації міст України стосовно планування та розподілу коштів ДФРР. Зокрема, АМУ запропонувала спрямувати 30% коштів ДФРР бюджетам сільських, селищних, міських територіальних громад у вигляді субвенції пропорційно їх площі та кількості сільського населення, з рівною вагою обох цих факторів, на реалізацію програм і проектів регіонального розвитку згідно з програмами соціально-економічного розвитку відповідних сільських, селищних, міських територіальних громад. Зважаючи на те, що зазначені кошти розподілятимуться між 1469 територіальними громадами та будуть спрямовуватися у тому числі на об’єкти, передані з районного рівня, і пропонувалося спрямувати саме 30% коштів, а не 20 – як передбачено законопроектом. Ці кошти наразі є вкрай необхідними для становлення та розвитку територіальних громад, зокрема утворених у 2019 - 2020 роках, що становлять близько 50 % від загальної чисельності, які так і не отримали кошти на формування необхідної базової інфраструктури.
Водночас законопроектом передбачено, що 50% коштів залишається на центральному рівні для реалізації програм і проектів регіонального розвитку, які забезпечують виконання завдань, визначених Державною стратегією регіонального розвитку, та розроблені відповідно до плану заходів з її реалізації. Такий підхід забезпечить централізацію відповідного ресурсу. Критерії розподілу таких коштів взагалі не визначені. Не зрозуміло, ким саме впроваджуватимуться такі проекти, як визначатимуться розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня та яким чином буде забезпечено комплексність і сталість результатів.
Окрім того, суть всіх запропонованих змін фактично скасовується нормою про внесення змін до Прикінцевих та перехідних положень законопроекту, якою визначається, що у 2021 році обсяг ДФРР так і становитиме не менше 1% прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту Державного бюджету України на відповідний бюджетний період.
Це означає, що нові критерії розподілу фінансового ресурсу застосовуватимуться із 2021 року для розподілу все того ж 1%, із яких половина залишається на центральному рівні і лише у 2023 році набуде чинності норма, відповідно до якої державний фонд регіонального розвитку визначатиметься в обсязі не менше 3 відсотків прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту Державного бюджету України на відповідний бюджетний період.
З огляду на викладене, Асоціація міст України пропонує Розділ VI “Прикінцеві та перехідні положення” доповнити пунктом 52 такого змісту:
«52. Установити, що пункти 1-3 частини другої статті 241 цього Кодексу застосовується з 1 січня 2023 року та у зв’язку з цим:
У 2022 році кошти Державного фонду регіонального розвитку, що формуються відповідно до абзацу другого частини першої цієї статті, спрямовуються на виконання програм і проектів регіонального розвитку, що мають на меті розвиток регіонів і відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку та відповідних регіональних стратегіях розвитку, з дотриманням таких критеріїв розподілу:
⇒ 20% - на реалізацію програм і проектів регіонального розвитку, які забезпечують виконання завдань, визначених Державною стратегією регіонального розвитку, та розроблені відповідно до плану заходів з її реалізації та заходів з реалізації державної політики щодо стимулювання розвитку регіонів;
⇒ 50% - на реалізацію програм і проектів регіонального розвитку, які забезпечують виконання завдань, визначених регіональними стратегіями розвитку, та розроблені на основі технічних завдань на проекти регіонального розвитку відповідно до планів заходів з реалізації таких стратегій, з яких не менше 10% спрямовуються на реалізацію зазначених програм і проектів регіонального розвитку, що мають на меті розвиток спортивної інфраструктури;
⇒ 30% - на реалізацію програм і проектів регіонального розвитку сільських, селищних, міських рад відповідно до програм соціально-економічного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, та розподіляються пропорційно між бюджетами відповідних громад з урахуванням показників чисельності сільського населення та площі громади».
Такий розподіл забезпечить формування необхідної інфраструктури територіальних громад за рахунок коштів ДФРР, розподілених між бюджетами територіальних громад з урахуванням показників чисельності сільського населення та площі громади.
Асоціація міст України вітає рішення Комітету рекомендувати Парламенту прийняти законопроєкт №4200 за основу з урахуванням пропозицій АМУ.
 
 
 
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)