26 / Березень, 2018
22-23 березня в рамках VI Всеукраїнського форуму місцевого самоврядування у Львові відбулося засідання Секції фінансистів місцевих рад Асоціації міст України. Захід проведено в рамках реалізації проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID.
У засіданні взяли участь керівники департаментів фінансів місцевих рад, голови місцевих рад, заступники міських голів, депутати місцевих рад, представники центральних органів виконавчої влади, зокрема Державної казначейської служби України, ДФС, Антимонопольного комітету України. Асоціацію представляли Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан, Директор Проекту ПУЛЬС Ігор Парасюк, аналітик АМУ з питань бюджету Ігор Онищук.
В ході засідання було обговорено наступні питання:
  1. Особливості виконання місцевих бюджетів у 2018 році;
  2. Монетизація пільг та субсидій на рівні надавачів послуг;
  3. Актуальні проблемні питання казначейського обслуговування місцевих бюджетів;
  4. Практика реалізації Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання»;
  5. Застосування вимог податкового законодавства у 2018 році, особливості справляння податків і зборів.
За підсумками обговорення першого питання «Особливості виконання місцевих бюджетів у 2018 році» учасники засідання домовились, що необхідно:
  • зменшувати питому вагу міжбюджетних трансфертів у доходах місцевих бюджетів із одночасно збільшувати власні ресурси;
  • забезпечити повне фінансування з державного бюджету делегованих державою повноважень, виконання яких покладається на органи місцевого самоврядування;
  • збільшувати інвестиційну складової частини місцевих бюджетів, зокрема, шляхом збільшення кількості джерел надходжень до бюджету розвитку;
  • зберегти існуючі джерела наповнення місцевих бюджетів та недопустити вилучення стабільних дохідних джерел;
  • затвердити на державному рівні методики розрахунку нормативів витрат на надання гарантованих державою послуг;
  • розробити механізм обов’язкового розподілу обласним бюджетом коштів державного дорожнього фонду між всіма населеними пунктами області, наприклад, пропорційно протяжності доріг комунальної власності  усіх населених пунктів в межах області.
Учасники засідання також висловили додаткові пропозиції і рекомендації з піднятого питання:
  • збільшити обсяги та удосконалити формулу розподілу освітньої субвенції (врахувати інклюзивну освіту, зростання зарплат вчителів, фактичні видатки ОТГ на освіту тощо);
  • запровадити автоматичний механізм розподілу коштів на освіту та охорону здоров’я замість ручного механізму розподілу додаткової дотації, зокрема, шляхом збільшення нормативу зарахування ПДФО;
  • не допустити скасування пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту;
  • не допустити суб’єктивного розподілу коштів (дотримуватися принципу справедливості і неупередженості бюджетної системи), зокрема, щодо спрямування коштів дорожнього фонду на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах у розмірі не менше 20 відсотків обсягу відповідної субвенції, затвердженого законом про Державний бюджет України на відповідний рік для відповідного місцевого бюджету;
  • закріпити норму щодо компенсації бюджетам місцевого самоврядування коштів акцизного податку з пального, у разі коли сума надходжень цього податку в минулому році більше суми надходжень у звітному році;
  • внести зміни до Кодексу законів про працю та Закону України «Про зайнятість населення» в частині надання органам місцевого самоврядування права накладати штрафи за порушення зазначених законів;
  • передбачити в державному бюджеті  кошти на сплату судового збору  щодо стягнення в судовому порядку податкового боргу;
  • внести зміни до Закону України «Про судовий збір» в частині звільнення податкових органів  та органів місцевого самоврядування від сплати судового збору.
За підсумками обговорення другого питання «Монетизація пільг та субсидій на рівні надавачів послуг» учасники засідання домовились, що необхідно:
  • удосконалити механізм монетизації пільг на рівні надавачів послуг;
  • детально обговорити всі пункти проекту Постанови щодо монетизації, розміщеного на сайті Мінфіну;
  • збільшити терміни перерахунку коштів надавачам послуг (з 3 до 5 днів) у зв'язку з великим навантаженням на місцеве самоврядування та необхідністю обробки значного обсягу інформації.
Учасники засідання також висловили додаткові пропозиції і рекомендації з піднятого питання:
  • запровадити пілотну монетизацію пільг та субсидій на рівні споживача коштів;
  • здійснити перехід на надання державної адресної грошової допомоги окремим категоріям громадян замість пільг з оплати проїзду у громадському транспорті та послуг зв’язку.
За підсумками обговорення третього питання «Актуальні проблемні питання казначейського обслуговування місцевих бюджетів» учасники засідання домовились, що необхідно:
  • удосконалити систему електронної звітності щодо відображення інформації по головним розпорядникам коштів місцевих бюджетів;
  • спростити порядок обслуговування коштів місцевих бюджетів в установах банків державного сектору;
  • врегулювати питання обміну інформацією між фінансовими органами та казначейством.
Учасники засідання також висловили додаткові пропозиції і рекомендації з піднятого питання:
  • списати заборгованість місцевих бюджетів за середньостроковими позиками перед державним бюджетом, яка знаходиться на обліку в Казначействі;
  • удосконалити матеріально-технічну базу територіальних підрозділів Казначейства з метою належної співпраці з фінорганами;
  • надати можливість розміщувати кошти на депозитах як з банківських так і з казначейських рахунків.
За підсумками обговорення четвертого питання «Практика реалізації Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання»» учасники засідання домовились, що необхідно:
  • забезпечити належне фінансування закладів охорони здоров’я, перетворених у комунальні некомерційні підприємства;
  • звернутися до АМКУ з проханням надати офіційне роз’яснення щодо фінансування заходів благоустрою населених пунктів з міського бюджету і забезпечення дотримання всіх чинних нормативних актів (через фінансову підтримку комунальних підприємств, як елементи благоустрою чи виключно через процедуру публічних закупівель послуг); на балансі якої організації/структури має перебувати зазначене майно, на кого покладено відповідальність за неналежне утримання та ремонт майна, наприклад, дорожнього покриття.
Учасники засідання також висловили додаткові пропозиції і рекомендації з піднятого питання:
  • виключити з дії Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» фінансування закладів охорони здоров’я, перетворених у комунальні некомерційні підприємства;
  • прискорити затвердження переліку послуг, що становлять загальний економічний інтерес;
  • включити в зазначений вище перелік комунальні підприємства.
За підсумками обговорення п’ятого питання «Застосування вимог податкового законодавства у 2018 році,  особливості справляння податків і зборів» учасники засідання домовились, що необхідно:
  • розмежувати делеговані та власні повноваження;
  • забезпечити інформаційний доступ посадових осіб органів місцевого самоврядування до електронної податкової бази по територіальній громаді щодо задекларованих та сплачених податків в межах наповнення місцевого бюджету;
  • створити стабільну податкову базу шляхом недопущення щорічних податкових нововведень та кардинальних змін до податкового законодавства, що суттєво змінюють механізми оподаткування чи зарахування податків, в тому числі надання додаткових податкових пільг, зокрема, наприкінці року.
Учасники засідання також висловили додаткові пропозиції і рекомендації з піднятого питання:
  • розробити механізм фінансування грандових проектів та залучення міжнародної технічної допомоги, а також систему обліку таких коштів;
  • звернутися до Мінекономіки щодо доцільності створення місцевих тендерних установ;
  • посилити контроль з боку ДФС за сплатою та зарахуванням податків та зборів за належністю (до відповідного рівня місцевого бюджету), зокрема, податку з доходів фізичних осіб по фактичному місцю знаходження та здійснення діяльності виробничих підрозділів;
  • врегулювати питання повної сплати державними підприємствами, установами, організаціями орендної плати за користування комунальним майном, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
  • врегулювати питання оподаткування земель в межах смуг відведення залізниці, скасувавши пільги для Укрзалізниці;
  • врегулювати питання належного адміністрування (стягнення) органами ДФС місцевих податків або передачі цих повноважень до органів місцевого самоврядування.
Також на засіданні Секції було презентовано Муніципальний фіскальний реєстр Асоціації міст України (далі - МФР) – інноваційний продукт, розроблений АМУ в рамках проекту ПУЛЬС. Це впорядкована інформаційно-аналітична система, призначена для внесення, зберігання та обробки даних про громаду. Впровадження МФР дозволить створити систематизовану базу даних громади, наповнити дохідну частину та оптимізувати видаткову частину місцевих бюджетів, проаналізувати обсяг пільг та доцільність їх надання, наповнити загальнодержавні реєстри.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)