15 / Березень, 2018
14 березня на засіданні Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування відбулося обговорення результатів моніторингу процесу реформування місцевого самоврядування у 2017 році у частині фінансової децентралізації та результатів проведеної оцінки фінансової спроможності 366 об’єднаних територіальних громад.
З цього питання виступала Яніна Казюк, координатор з фінансової децентралізації Центрального офісу реформ при Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
В обговоренні доповіді народний депутат Любомир Зубач поставив кілька запитань. «Не може не радувати те, що місцеві бюджети виросли, і зведеному бюджеті вже складають більше 50%. Це, звичайно, плюс. Але що я хотів би запитати… Всі ми знаємо, що у минулому році стояло питання не тільки доходів, а й видатків місцевих бюджетів. В Державному бюджеті України було перекладено частину державних видатків на місцеві, зокрема, у сфері житлово-комунальних послуг, оплати праці педагогічних працівників, компенсації за переведення. Це ті видатки, які місцеві бюджети змушені були покрити і таким чином недофінансувати власні повноваження. Мені цікаво, чи ви, як фінансисти, маєте відповідні цифри, щоб зрозуміти, чи раптом не трапилося, що ріст доходів місцевих бюджетів був нівельований ростом видатків, які органи місцевого самоврядування змушені були здійснювати на невластиві їм функції?», — сказав він.
Також Л.Зубач зауважив: «Я зрозумів, що таких цифр немає і немає відповіді. На жаль, якщо немає таких цифр, то представлена інформація не є повноцінною. Я вважаю, що це важливо, і коли ми приступимо до розгляду бюджету на наступний рік, важливо розуміти, чи збільшення доходів місцевих бюджетів балансується тими надмірними видатками, які на них перекладаються. Я не знаю, чи я можу собі дозволити попросити вас знайти можливість і це проаналізувати. Думаю, в рамках вашого проекту це було б корисно».
Народний депутат Олександр Дехтярчук звернув увагу на те, що Міністерство фінансів змінило формулу розрахунку освітньої субвенції, зокрема, було збільшено наповнюваність класів. Ті ОТГ, які об’єднались навколо селищ, додав він, опинилися в набагато гіршій ситуації, оскільки прирівнюються до міського населення. В таких ОТГ є брак освітньої субвенції. Він також наголосив, що забезпечення дошкільної освіти повністю лягло на місцеві бюджети. Такі фактори, на думку народного депутата, підривають процес децентралізації.
Аналітик з питань місцевих фінансів Центру аналізу та розробки законодавства АМУ Ігор Онищук подякував Л.Зубачу за підняття питання про збільшення видатків місцевих бюджетів. Згідно з даними АМУ, видатки на розвиток інфраструктури на місцях зменшуються. Міські голови скаржаться на те, що кошти, які можна було спрямувати на розвиток інфраструктури, зменшуються. По видатках частка місцевих бюджетів справді складає більше 50%, але частка по доходах залишається на рівні 20%. Значна частина іде через трансферти і залишається залежність місцевих бюджетів від державного. Темп росту доходів впав на 20%. За даними Мінфіну, в 2016 році ріст склав 49,3%, а в 2017 — лише 30,9%. Частка капітальних видатків в структурі місцевих бюджетів зменшується. І.Онищук попросив членів Комітету врахувати наведені дані при відстоюванні інтересів місцевого самоврядування.
Галузь: