28 / Листопад, 2024

Засідання фахової мережі з питань земельних ресурсів та комунального майна Асоціації міст України відбулося 18 листопада 2024 року за участі представників органів місцевого самоврядування, військових адміністрацій, а також Держгеокадастру.
 
Мета засідання: сформувати пропозиції органів місцевого самоврядування для вдосконалення законодавства та механізмів управління земельними ресурсами з метою підвищення їх ефективності.
 
Сергій Бермес, заступник начальника управління – начальник відділу державного контролю за використанням та охороною земель міської агломерації управління державного контролю за використанням та охороною земель Львівської міської ради, звернув увагу на наявну розбіжність у повноваженнях виконавчих органів сільських, селищних, міських рад із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, встановлених статтею 6-1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині державного контролю за самовільним зайняттям земель. Він запропонував ініціювати внесення змін до зазначених документів, а саме:
- затвердити нормативно-правові акти, які необхідні для реалізації органами місцевого самоврядування повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині форм розпорядчих документів; 
- забезпечити відкриття доступу до Публічної кадастрової карти через електронний кабінет (електронні сервіси) державним інспекторам за використанням та охороною земель виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в режимі читання і в об'ємі, який мають державні кадастрові реєстратори;
- ініціювати внесення відповідних змін до статті 6-1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), надавши виконавчим органам сільських, селищних, міських рад повноваження в частині державного контролю за відхиленням від затверджених в установленому порядку проєктів землеустрою.
 
Ганна Рисованна, головна спеціалістка відділу ринку землі управління регулювання земельних відносини Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради, зазначила, що отримала корисну інформацію щодо існуючих наразі механізмів виконання державного контролю за використанням та охороною земель органами місцевого самоврядування.
 
Оксана Лінінська, заступниця Інгульського сільського голови, Миколаївська область, звернула увагу на необхідність враховувати дефіцит кадрів на місцях та розглянути можливість делегування повноважень. Для цього на законодавчому рівні потрібно передбачити співфінансування з місцевого бюджету інспекторів, які залучаються до роботи. 
 
Ольга Писаренко, начальниця відділу здійснення державного контролю за охороною земель, родючістю ґрунтів та інспекторською діяльністю Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, зупинилася на механізмах відновлення державного контролю за земельними ресурсами. Вона зауважила, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» внесенозміни до низки законодавчих актів України, зокрема до статті 188 Земельного кодексу України та Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (далі – «Закон»), якими виконавчим органам сільських, селищних, міських рад надано право здійснення державного контролю за використанням та охороною земель в обсязі, визначеному законом. Зазначене право належить до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад і відповідно до частини першої статті 6-1 Закону передбачає здійснення ними державного контролю за використанням та охороною земель, а саме за:
- виконанням власниками і користувачами земель комплексу необхідних заходів із захисту земель від заростання бур’янами, чагарниками;
- дотриманням режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, а також вимог законодавства щодо збереження захисних насаджень і межових знаків;
- виконанням землевласниками та землекористувачами вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, розміщенням, проєктуванням, будівництвом, введенням у дію об’єктів, що негативно впливають на стан земель, експлуатацією, збереженням протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень.
 
Ольга Писаренко зауважила, що для набуття права здійснення державного контролю, органи місцевого самоврядування повинні виконати низку вимог:
- прийняти рішення ради про здійснення виконавчим органом сільської, селищної, міської ради державного контролю за використанням та охороною земель та утворення відповідного виконавчого органу місцевої ради (наприклад, сектору) з повноваженнями державного контролю за використанням та охороною земель; 
- протягом 30 днів призначити державних інспекторів для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель відповідних рад; 
- протягом 10 календарних днів після призначення,письмово проінформувати про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, – Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад починають виконувати повноваження зі здійснення державного контролю за використанням та охороною земель через 30 календарних днів після інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. А також реалізують функцію державного контролю за використанням та охороною земель через державних інспекторів з державного контролю за використанням та охороною земель, які є посадовими особами місцевого самоврядування. Наразі за статистикою, лише 4,7% органів місцевого самоврядування набули повноважень щодо контролю за використанням та охороною земель через державних інспекторів. На решті територій ці функції продовжує виконувати Держгеокадастр.

Ольга Писаренко висловила сподівання на внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» №303 від 13.03.2022 та відновлення заходів щодо державного контролю за використанням та охороною земель.
 
Олена Корніюк, модераторка заходу, експертка з питань земельних ресурсів та комунального майна Асоціації міст України, розповіла про Меморандум щодо підвищення ефективності управління земельними ресурсами, підписаний представниками Міністерства економіки України, Міністерства аграрної політики та продовольства України, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Державної податкової служби України та Асоціації міст України. Зазначений документ вже фіксує низку принципових питань для вирішення проблем органів місцевого самоврядування, на внесенні яких наполягала Асоціація міст України. 
 
Олена Корніюк також поінформувала про напрацювання пропозицій для належного врегулювання земельних відносин під багатоквартирними будинками, зокрема:
- виключити необхідність прийняття окремого порядку Кабінетом Міністрів України для надання земельних ділянок співвласникам багатоквартирних будинків;
- чітко визначити, що земельні ділянки надаються співвласникам багатоквартирних будинків колективно (усім співвласникам) або через їх об'єднання (ОСББ), якщо таке створено.
 
Крім того, експертка з питань земельних ресурсів та комунального майна Асоціації міст України розповіла про сформовані ініціативи щодо відновлення державного контролю за використанням та охороною земель. Зокрема Асоціація міст України наголошує на запровадженні різних інструментів та механізмів контролю для різних територій, залежно від рівня небезпеки, поділивши території на відповідні класи, визначенні критеріїв загроз для захисту прав людини, навколишнього середовища та безпеки держави, а також внесенні зазначених змін в законодавство та повідомила про напрацювання у частині вирішення проблем, які стосуються Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що набула чинності з 10 листопада 2021 року щодо вдосконалення нормативної грошової оцінки земель, зокрема:
- переглянути  коефіцієнти цільового призначення для земель промисловості, транспорту,енергетики або надання компенсації територіальним громадам;
- переглянути формулу для обчислення нормативної грошової оцінки земельних ділянок для земель оздоровчого призначення, сільськогосподарського  та інших призначень;
- доповнити Витяг Нормативної грошової оцінки інформацією про всі коефіцієнти, які використовуються при визначені грошової оцінки земель.
 
Засідання фахової мережі організовано Асоціацією міст України у межах Проєкту«Сприяння всебічному розвитку громад через аналітику, діалог та міжнародне співробітництво», що реалізовується за підтримки Програми «U-LEAD з Європою».

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)