11 / Січень, 2022
Найважливіше завдання Асоціації міст України – представлення та захист інтересів територіальних громад у діалозі з центральною владою. АМУ активно долучається до законотворчого процесу, співпрацюючи з парламентськими Комітетами та безпосередньо з народними депутатами, бере участь у засіданнях Уряду з правом дорадчого голосу у питаннях, що стосуються місцевого самоврядування, співпрацює з органами виконавчої влади на центральному та регіональному рівнях через різноманітні робочі групи. Аналітики та експерти Асоціації аналізують проекти нормативно-правових актів, готують висновки щодо їх можливого впливу на місцеве самоврядування, розробляють пропозиції до законодавства, проводять опитування громад. Наприкінці року саме час розповісти про підсумки та результати діяльності АМУ у 2021 році, а також про виклики і завдання на наступний 2022 рік.
 
І. РЕЗУЛЬТАТИ ДІЙ АМУ ЩОДО ЗАХИСТУ БЮДЖЕТІВ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД 2021 РОКУ
Завдяки активним діям АМУ вдалося відстояти законодавчі положення, які забезпечили додаткові надходження до бюджетів територіальних громад, та відхилити багато пропозицій, які б чинили негативний вплив на бюджетне забезпечення місцевого самоврядування, в обсязі 53,7 млрд грн, а саме:
ДОДАТКОВО ЗАЛУЧЕНО 27,4 млрд грн до бюджетів місцевого самоврядування у 2021 році під час доопрацювання змін до Держбюджету-2021 (законопроекти №№ 6297, 6298) в рамках виконання Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр, зокрема:
  • 26,9 млрд грн на погашення заборгованості з різниці в тарифах;
  • 512 млн грн дотації для громад індекс податкоспроможності яких менше 0,9.
ПОПЕРЕДЖЕНО ВТРАТ місцевих бюджетів 26,3 млрд грн внаслідок:
  1. покладання на органи місцевого самоврядування видатків щодо розширення категорій громадян, які мають право на пільговий проїзд та послуги зв’язку, на суму 6 млрд грн в рік (повернуто на доопрацювання законопроєкти № 4285-1; № 3737; № 5583-1);
  2. зменшення частки зарахування ПДФО до бюджетів місцевого самоврядування на суму 17,9 млрд грн у зв’язку із запровадженням загальнообов'язкового накопичувального пенсійного забезпечення (законопроєкт № 2683 доопрацьовано з урахуванням зауважень АМУ);
  3. покладання на органи місцевого самоврядування видатків за безоплатне надання соціальних послуг додатковим категоріям громадян на суму орієнтовно 1,0 млрд грн (повернуто на доопрацювання законопроєкти № 3028а та № 3028а-1);
  4. перекладання на органи місцевого самоврядування фінансування раннього втручання в обсязі 1,4 млрд грн (затверджено розпорядження КМУ від 15 вересня 2021 року № 1117-р з узгодженими АМУ нормами);
  5. перекладання на місцеві бюджети виготовлення посвідчень та нагрудних знаків ветеранів війни (затверджено Урядову постанову від 21.04.2021 №381 з узгодженими АМУ нормами). 
Крім того, протягом 2021 року АМУ сприяла:
  • розширенню напрямків використання залишків освітньої субвенції – дозволено використовувати кошти субвенції на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для організації безпечного освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти, а також на ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти (постанова КМУ від 14 квітня 2021 року №361);
  • публікуванню Державною податковою службою України на офіційному сайті інформації про обсяг реалізованого суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального за даними реєстраторів розрахункових операцій (РРО) у розрізі адміністративно-територіальних одиниць;
  • прийняттю Порядку обміну інформацією між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування (постанова КМУ від 16 червня 2021 року №627).
ІІ. РЕЗУЛЬТАТИ УЧАСТІ АСОЦІАЦІЇ МІСТ УКРАЇНИ У ПІДГОТОВЦІ ТА ДООПРАЦЮВАННІ ПАКЕТУ БЮДЖЕТНИХ ЗАКОНОПРОЄКТІВ НА 2022 РІК
Для забезпечення врахування інтересів місцевого самоврядування Асоціація міст України брала активну участь у підготовці та доопрацюванні законопроекту про Держбюджет-2022 та змін до Бюджетного і Податкового кодексів на всіх стадіях їх розгляду.
Завдяки зусиллям Асоціації міст України загалом на 2022 рік для всіх територіальних громад забезпечено збереження та залучення фінансового ресурсу в обсязі 89,2 млрд грн:
ПЕРЕДБАЧЕНО 12,5 млрд грн в рамках виконання Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр.:
  • 11 млрд грн – шляхом збільшення на 2022 рік до 64% частки ПДФО, що зараховується до загального фонду відповідних бюджетів місцевого самоврядування за рахунок зменшення доходів державного бюджету від цього податку;
  • 1,5 млрд грн – додаткова дотація на проведення розрахунків протягом опалювального періоду за енергоносії та комунальні послуги, які споживаються установами, організаціями, підприємствами, що утримуються за рахунок відповідних місцевих бюджетів. Така дотація надаватиметься для бюджетів громад із індексом податкоспроможності менше 0,9.
ЗБІЛЬШЕНО фінансовий ресурс на 39,8 млрд грн:
  • на 8,4 млрд грн освітню субвенцію, яка передбачена в обсязі 108 млрд грн, що на 8% більше у порівнянні з 2021 роком;
  • на 28,6 млрд грн обсяг програми державних гарантій медичного обслуговування населення, яка передбачена в обсязі 157,3 млрд грн, що на 22 % більше у порівнянні із 2021 роком;
  • на 2 млрд грн очікувані надходження плати за землю до бюджетів громад шляхом поновлення індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення. Окрім цього, починаючи із 2023 року зростуть очікувані надходження плати за землю до бюджетів громад в частині поновлення індексації нормативної грошової оцінки земель для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів), в тому числі для цілей оподаткування єдиним податком IV групи  - сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень);
  • на 700 млн грн обсяг ДФРР, який передбачений в обсязі 5,2 млрд грн, що на 15% більше у порівнянні із 2021 роком;
  • на 62,5 млн грн обсяг субвенції на заходи соціально-економічної компенсації ризику населення, яка передбачена в обсязі 200 млн грн, що на 45% у порівнянні із 2021 роком.
ВПЕРШЕ передбачено:
  • 1,5 млрд грн субвенції на реалізацію реформи шкільного харчування;
  • 1,5 млрд грн субвенції на забезпечення пожежної безпеки в закладах загальної середньої освіти;
  • 1 млрд грн на програму «Питна вода України» на 2022-2026 роки».
ЗБЕРЕЖЕНО 10,3 млрд грн:
  • 9,4 млрд грн акцизу на пальне (в рамках виконання Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр);
  • 231 млн грн субвенції на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг;
  • 500 млн грн субвенції на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості;
  • 137,5 млн грн залишків 2021 року субвенції на заходи соціально-економічної компенсації ризику населення для використання у 2022 році.
Окрім того, під час підготовки змін до Держбюджету-2021 (законопроект №6298) збережено на рахунках місцевих бюджетів залишки 2021 року коштів субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій для використання у 2022 році.
НЕ ДОПУЩЕНО ВТРАТ фінансового ресурсу в обсязі понад 22,6 млрд грн:
  • 9 млрд грн заборгованості за середньостроковими позиками, яку передбачалося списати з місцевих бюджетів (законопроект №6062 знято з розгляду);
  • 5,7 млрд грн залишків освітньої субвенції, які пропонувалося вилучати до державного бюджету у разі їх не використання (законопроект №6062 знято з розгляду);
  • доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності - передбачалося 70% цих коштів зараховувати до держбюджету (законопроект №6062 знято з розгляду);
  • 5 млрд грн плати за землю для залізниць, на які пропонувалося надати пільгу (не допущено включення відповідних норм під час доопрацювання законопроєкту №5600 до другого читання);
  • 2,9 млрд грн додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, яку пропонувалося скасувати (для забезпечення справедливості АМУ наполягала запровадити формульний розподіл цієї дотації між бюджетами територіальних громад).
Завдяки наполегливій позиції АМУ враховано ряд пропозицій органів місцевого самоврядування до Податкового кодексу України (законопроект № 5600), а саме:
  • обов’язок подання органам місцевого самоврядування контролюючими органами звітності у розрізі усіх платників податків, а не лише по юридичним особам;
  • надання місцевим бюджетам компенсації втрат через звільнення від плати за землю суб’єктів господарювання, що діятимуть у вугільних регіонах (у 21 населеному пункті вугільних регіонів - Волинська, Львівська, Донецька, Луганська області; ці пільги є тимчасовими, до 1 січня 2037 року, і вводяться з метою сприяння залученню інвестицій та створення нових робочих місць на цих територіях).
 
Внаслідок зняття з розгляду урядового проекту змін до Бюджетного кодексу України № 6062, зокрема, не допущено ліквідацію бюджету розвитку та надання Мінфіну і місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи.
ІІІ. УЧАСТЬ АМУ У ФОРМУВАННІ БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ НА СЕРЕДНЬОСТРОКОВУ ПЕРСПЕКТИВУ В ЧАСТИНІ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ТА МІЖБЮДЖЕТНИХ ТРАНСФЕРТІВ
Асоціація міст України, керуючись нормами Бюджетного кодексу України та Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування», ще у лютому надала пропозиції до Бюджетної декларації на 2022–2024 роки, спрямовані на зміцнення фінансової спроможності місцевого самоврядування.
Завдяки наполегливій позиції АМУ у Бюджетній декларації на 2022-2024 роки закріплено, що державна бюджетна політика щодо місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин у 2022–2024 роках буде спрямована на розвиток середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні, удосконалення міжбюджетного регулювання, зміцнення фінансової спроможності місцевих бюджетів, підвищення прозорості та результативності використання бюджетних ресурсів, а також збереження дворівневої системи міжбюджетних відносин. Такий курс реалізовуватиметься шляхом:
  • подальшого розвитку організаційних, правових та фінансових передумов для зміцнення місцевого самоврядування;
  • складання прогнозів місцевих бюджетів для підвищення передбачуваності та послідовності бюджетної політики на місцевому рівні, узгодження таких прогнозів із середньостроковими програмами соціально-економічного розвитку громад;
  • забезпечення динаміки доходів, що зараховуються до місцевих бюджетів, збереження рівня їх надходжень не нижче 20 відсотків доходів зведеного бюджету України та зменшення частки трансфертів в доходах місцевих бюджетів;
  • удосконалення підходів щодо здійснення горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів відповідно до нового адміністративно-територіального устрою та за результатами реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади в Україні;
  • стимулювання соціально-економічного розвитку територій, спрямовуючи кошти державного фонду регіонального розвитку на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку;
  • продовження упорядкування сфер відповідальності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в рамках сформованого за результатами реформи децентралізації адміністративно-територіального устрою.
Асоціація міст України і надалі буде відстоювати інтереси місцевого самоврядування для забезпечення подальшого зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування, наполягатиме на залучені додаткових та збереженні важливих для громад ресурсів, попереджуватиме перекладання додаткових повноважень на місцевий рівень без належної компенсації.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)