На розгляді у Комітеті з питань бюджету знаходиться проект Закону України «Про внесення змін до статті 103-2 Бюджетного кодексу України щодо вдосконалення механізму фінансування оплати праці педагогічних працівників» №6224 від 26.10.2021, який передбачає:
- фінансування оплати праці педагогічних працівників міжшкільних ресурсних центрів (міжшкільних навчально-виробничих комбінатів) за рахунок коштів освітньої субвенції;
- надання одноосібного права Кабміну здійснювати перерозподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетами;
- вилучення у місцевих бюджетів невикористаних протягом наступного бюджетного періоду залишків освітньої субвенції.
Щодо фінансування оплати праці педагогічних працівників міжшкільних ресурсних центрів за рахунок коштів освітньої субвенції (доповнення частини першої статті 103-2 новим пунктом 7)
Асоціація міст України відзначає необхідність закріплення спрямування коштів освітньої субвенції на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників міжшкільних ресурсних центрів (міжшкільних навчально-виробничих комбінатів). У зв’язку з цим АМУ спрямувала до Комітету лист-експертний висновок про підтримку Законопроекту № 5145, що передбачає відповідні зміни.
Щодо надання одноосібного права Кабміну здійснювати перерозподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетами (зміни до абзацу 7 частини третьої статті 103-2)
АМУ не підтримує такі зміни. Чинні положення Бюджетного кодексу України (частина шоста статті 108) визначають багатосторонній порядок перерозподілу обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, а саме перерозподіл відбувається за участі Кабміну, Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів України, а також Комітету Верховної Ради України з питань бюджету. Закріплення одноосібного порядку (лише Кабміном) перерозподілу субвенції перешкоджає реалізації контрольної функції парламентського комітету в бюджетному процесі.
Щодо вилучення у місцевих бюджетів невикористаних протягом наступного бюджетного періоду залишків освітньої субвенції (доповнення частини четвертої статті 103-2 абзацом другим)
АМУ не підтримує такі зміни. Асоціація міст України наполягає на збереженні залишків освітньої субвенції місцевим бюджетам. Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти. За рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації ОМС спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпеки та ін. Вилучення у місцевих бюджетів залишків освітньої субвенції – це: скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти; позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу; крок до формування неефективної мережі закладів освіти.
Асоціація міст України не підтримує проект Закону України «Про внесення змін до статті 103-2 Бюджетного кодексу України щодо вдосконалення механізму фінансування оплати праці педагогічних працівників» №6224 від 26.10.2021 і рекомендує парламентському Комітету з питань бюджету відправити законопроект на доопрацювання.
Аналітичний центр АМУ