08 / Липень, 2021
7 липня 2021 року відбувся круглий стіл на тему: «Доступні адміністративні послуги як індикатор реформи децентралізації». Захід організовано Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.
Участь взяли: народний депутат України Лариса Білозір, голова Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрій Клочко, заступник Міністра цифрової трансформації України Олександр Шелест, генеральний директор директорату з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративнотериторіального устрою Міністерства розвитку громад та територій України Сергій Шаршов, генеральний директор директорату публічної адміністрації Секретаріату Кабінету Міністрів України Андрій Бега, Голова Всеукраїнської асоціації центрів надання адміністративних послуг, Директор Департаменту (Центру) надання адміністративних послуг виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Наталія Шамрай, заступник директора департаменту – начальник управління моніторингу, оцінки якості, розвитку адміністративних та електронних послуг департаменту цифрової трансформації, інформаційних технологій та електронного урядування Дніпропетровської обласної державної адміністрації Олена Лічманенко, керівник центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Мереф’янської міської ради Харківського району Харківської області Оксана Буліпоп, завідувачка кафедри регіональної політики Інституту публічного управління та державної служби Київського національного університету імені Тараса Шевченка Вікторія Колтун, заступник Міністра соціальної політики України Віталій Музиченко, перший заступник начальника Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України Юрій Смольянінов, начальник регіонального сервісного центру Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України в м. Києві Микола Рудик, заступник Голови Державної міграційної служби України Іван Двойленко, заступник директора департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації Державної міграційної служби України Олена Палієнко, заступник директора департаменту - начальник управління нормативно-правового забезпечення державної реєстрації Департаменту приватного права Міністерства юстиції України Анатолій Лещенко, начальник Управління у сфері державної реєстрації актів цивільного стану та проставлення апостилю Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Ірина Дубиківська, заступник директора департаменту пенсійного забезпечення – начальник Управління методологічного забезпечення Пенсійного фонду України Світлана Шута, заступник голови Правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук.
Модерувала захід народний депутат України, голова підкомітету з питань адміністративних послуг та адміністративних процедур Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Лариса Білозір.
Асоціацію міст України представляла експертка з правових питань Інна Скляр.
Під час першої панельної дискусії було обговорено стан розвитку та функціонування системи надання адміністративних послуг в умовах децентралізації. Було розглянуто питання субвенції для ЦНАПів та Інтернет-субвенції, стан трансформації і створення ЦНАПів. Також було озвучено, що Мінцифри передбачило у Бюджетній декларації на 2021 рік 1,3 млрд грн для ЦНАП. Наразі це лише план, але є розуміння багатьох стейкхолдерів про важливість державної підтримки. Дуже багато обговорень викликало питання передачі майна до ЦНАПів, зокрема щодо відсутності спрощеної процедури його передачі. Наразі більшість громад надали необхідні документи і виконали необхідні умови визначені законодавством, але Мінекономіки не передає на Кабінет Міністрів України відповідний проєкт рішення, доки не буде зібрано документи з усіх об'єктів. Також невирішеним на місцях залишається питання проходження стажування адміністраторами щодо надання витягів з Державного земельного кадастру. На такий стан речей вже неодноразово звертав увагу профільний Комітет, але поки позитивні зміни відбулися лише в деяких областях.
Піднімалось питання адмінпроцедури як стандарта держуправління. Наразі відповідний законопроєкт №3475 прийнято у першому читанні, підтримано Комітетом, але не внесено до другого читання. Для належної роботи реєстраторів необхідно забезпечити інтеграцію реєстру судових рішень з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно.Окремий блок питань - продовження децентралізації адміністративних послуг, зокрема передача повноважень щодо доступів адміністраторів, які працюють в органах місцевого самоврядування до державних реєстрів, і можливості отримувати інформацію з них. Розглядалися також кадрові питання щодо навчання адміністраторів і державних реєстраторів, підвищення кваліфікації.
Експерт АМУ Інна Скляр зосередила увагу присутніх на проблемних питаннях, які були зібрані Асоціацією міст України від представників місцевого самоврядування: щодо матеріально-технічного забезпечення, децентралізації повноважень, перегляду розміру адміністративного збору і держмита, передбачення субвенції на ЦНАПи, зокрема і на їх діджиталізацію, запровадження єдиного кваліфікованого електронного підпису для усіх реєстрів тощо.
Друга панельна дискусія стосувалася організації надання адміністративних послуг через ЦНАП: реєстрація бізнесу, речових прав на нерухоме майно, реєстрація актів цивільного стану, реєстрація транспортних засобів та видача посвідчень водія, оформлення паспортних документів та реєстрація місць проживання, послуги соціального характеру, пенсійні послуги. Щодо адміністративних послуг соціального характеру обговорювалось питання взаємодії у електронному форматі і покращення роботи програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада». Також було озвучено пропозицію щодо надання соціальних послуг не лише через ЦНАП. Обговорювались питання бланкової продукції і взаємодії з сервісними центрами МВС. Також була озвучена інформація, що наразі до порталу територіальних громад підключено 1438 територіальні громади. Але разом з тим є проблема чіткості та повноти інформації, оскільки реєстр виборців, який був основою для реєстру територіальної громади, не містить інформації про жителів, які не досягли 18 років, і замість місця реєстрації у картках зазначено виборчу адресу, яка може не збігатися з місцем реєстрації. Проте ці питання до кінця року можуть бути вирішені. Також доволі гострою є необхідність зміни в реєстрах назв адміністративно-територіальних одиниць та назв районів. Дуже багато емоцій викликало питання тестування осіб, які мають намір виконувати функціїї державного реєстратора. Зокрема щодо неопублікування переліків питань для підготовки, відсутності можливості пробного тестування тощо. Щодо пенсійних послуг, то дані послуги дуже складно інтегруються в ЦНАП, зокрема через брак кадрів.
Одним з побажань від учасників було зменшити кількість обов'язкових послуг у Розпорядженні Кабміну №523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг" від 16.05.2014. Пропозиція: залишити лише ті, які найбільш затребувані, і визначати їх як обов'язкові, щоб не створювати ситуацію, коли новостворений ЦНАП у невеликій громаді має одразу забезпечити надання величезної кількості послуг.
За результатами даного круглого столу буде підготовлено резолюцію і надано її відповідним суб'єктам для реагування.
Пропонуємо переглянути відео круглого столу:
Галузь: