27 / Серпень, 2020
26 серпня Уряд затвердив Концепцію реалізації державної політики щодо соціального захисту населення та захисту прав дітей (переглянути). Метою Концепції є впровадження протягом 2020-2022 рр. в умовах завершального етапу децентралізації ефективної моделі взаємодії органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування для реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення та захисту прав дітей, а також здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства у цій сфері.
На першому етапі (до січня 2021 р.) передбачається:
1. Утворення Національної соціальної сервісної служби України як центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, захисту прав дітей, здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей (детальніше про Нацсоцслужбу).
2. Утворення в областях та м. Києві територіальних органів Нацсоцслужби.
На другому етапі (січень — грудень 2021 р.) передбачається:
1. Розмежування функцій ОДА, Нацсоцслужби, її територіальних органів.
2. Координація та методичний супровід органів місцевого самоврядування базового рівня (сільська, селищна, міська рада та її виконавчий орган) щодо:
- утворення виконавчих органів з питань соціального захисту населення, служб у справах дітей, введення посад фахівців із соціальної роботи;
- впровадження методології ведення випадку під час надання соціальних послуг;
3. Методологічне забезпечення та координація надання адміністративних послуг соціального характеру через ЦНАП;
4. Запровадження та забезпечення електронної інформаційної взаємодії під час надання адміністративних послуг соціального характеру, в тому числі через центри надання адміністративних послуг.
На третьому етапі (формування органів державної влади на новій територіальній основі, січень — грудень 2022 р.) передбачається:
1. Утворення територіальних органів Нацсоцслужби на субрегіональному (районному) рівні для забезпечення виконання визначених законодавством сервісних функцій (у тому числі з призначення, нарахування та виплати державної допомоги), які неможливо реалізувати на обласному рівні та базовому рівні місцевого самоврядування, зокрема адміністрування надання спеціалізованих соціальних послуг (крім базових), сприяння розвитку волонтерської діяльності, запобігання бездомності, адаптація системи соціального захисту до наслідків старіння населення.
2. Організація супервізійного супроводу, консультативної підтримки, навчання/підвищення кваліфікації персоналу на базовому рівні.
Звертаємо увагу, на третьому етапі територіальні органи Нацсоцслужби забезпечуватимуть координацію та методичний супровід діяльності органів місцевого самоврядування базового рівня щодо забезпечення ними:
-
прийому громадян з питань соціального захисту, захисту прав дітей, оформлення опіки/піклування;
-
надання адміністративних послуг соціального характеру, приймання документів для призначення державної соціальної допомоги та передання їх органу, який призначає допомогу;
-
організації проведення соціальної роботи та надання соціальних послуг;
-
сприяння в наданні спеціалізованих соціальних послуг, профілактики бездомності, соціального патронажу осіб, звільнених від відбування покарання у виді обмеження або позбавлення волі на певний строк;
-
сприяння розвитку ринку соціальних послуг, у тому числі соціального замовлення;
-
визначення потреб жителів територіальної громади в соціальних послугах на основі аналізу статистичних даних із розподілом за статтю, віком, місцем проживання, інвалідністю та іншими ознаками;
-
здійснення моніторингу надання соціальних послуг та оцінювання їх якості;
-
проведення інформаційно-роз’яснювальної та просвітницької роботи;
-
безпеки дітей;
-
виявлення дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, дітей, які залишились без батьківського піклування, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та організації їх соціального захисту;
-
сприяння розвитку та функціонуванню сімейних форм виховання дітей, підбору кандидатів у прийомні батьки, батьки-вихователі дитячих будинків сімейного типу, усиновителі та патронатні вихователі;
-
діяльності органів опіки та піклування;
-
приймання заяв та оформлення документів щодо встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми;
-
здійснення заходів щодо запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, протидії торгівлі людьми та жорстокому поводженню з дітьми;
-
організації надання особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю реабілітаційних послуг, технічних та інших засобів реабілітації;
-
ведення в межах повноважень централізованого банку даних з проблем інвалідності;
-
сприяння здоровому та активному довголіттю.
Затвердивши цю Концепцію Уряд, фактично, встановив розподіл повноважень у сфері соціального захисту та захисту прав дітей між базовим рівнем місцевого самоврядування, місцевими державними адміністраціями та Нацсоцслужбою.
Завдяки діям Асоціації міст України, Концепція була приведена у відповідність чинному законодавству та філософії створення базового рівня місцевого самоврядування з однаковими повноваженнями.
Нагадаємо, АМУ надавала пропозиції до Концепції реалізації державної політики щодо соцзахисту населення та захисту прав дітей.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: