Асоціація міст України розглянула доопрацьовані проекти законів про Державний бюджет України на 2017 рік (реєстр. № 5000 від 03.11.2016), про внесення змін до деяких законодавчих актів України (реєстр. № 5130 від 03.11.2016) та про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 5131 від 03.11.2016) в аспекті соціального захисту населення.
Щодо проекту Закону про Державний бюджет України на 2017 рік (реєстр. № 5000)
Не зважаючи на пропозиції багатьох народних депутатів, субвенції з державного бюджету місцевим на здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд, надання пільг з послуг зв’язку та деяких інших гарантованих державою пільг, не передбачено.
Знову зазначаємо, що це суперечить нормам Конституції України. Зазначаємо, що згідно з частиною третьою статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. Право на пільговий проїзд закріплено державою, а не органами місцевого самоврядування.
Переведення визначеного соціального забезпечення на рівень органів місцевого самоврядування призведе до порушення стабільної і передбачуваної системи прав громадян та гарантій їх реалізації, знизить відповідальність держави перед громадянами за виконання своїх соціальних зобов’язань. Враховуючи, що не всі місцеві ради зможуть у своїх бюджетах запланувати зазначені кошти, адже навіть в фінансово спроможних громад обсяг передбачених коштів з місцевих бюджетів є недостатнім гарантовані державою пільги фактично надаватимуться виходячи з фінансової спроможності того чи іншого місцевого бюджету, що порушує основні засади справедливого і неупередженого розподілу.
Щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України
Проект Закону, порівнюючи із редакцією 15 вересня, має ряд суттєвих переваг.
1. Асоціація просила профільний Комітет відмовитися від ідеї невиплати пенсій посадовим особам місцевого самоврядування та поширити на них вже передбачене в законопроекті обмеження розміру належних їм пенсій до 85%.
У редакції проекту Закону від 03 листопада передбачено, що тимчасово, у період по 31 грудня 2017 року, посадовим особам місцевого самоврядування (крім деяких категорій осіб), у період служби в органах місцевого самоврядування, пенсії призначені відповідно до законодавства України, розмір яких перевищує 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, виплачуються в розмірі 85 відсотків призначеного розміру, але не менше 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
2. Також органам місцевого самоврядування пропонується надати право складати протоколи про адміністративні правопорушення вимог законодавства про працю та про охорону праці (частини перша – четверта статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення), а саме:
- порушення встановлених термінів виплати пенсій, стипендій, заробітної плати, виплата їх не в повному обсязі, терміну надання посадовими особами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та фізичними особами - підприємцями працівникам, у тому числі колишнім, на їхню вимогу документів стосовно їх трудової діяльності на даному підприємстві, в установі, організації чи у фізичної особи - підприємця, необхідних для призначення пенсії (про стаж, заробітну плату тощо), визначеного Законом України "Про звернення громадян", або надання зазначених документів, що містять недостовірні дані, порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення, а також інші порушення вимог законодавства про працю;
- фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), допуск до роботи іноземця або особи без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, на умовах трудового договору (контракту) без дозволу на застосування праці іноземця або особи без громадянства.
Водночас зазначаємо, що для отримання органами місцевого самоврядування права накладати штрафи потрібно внести зміни до статті 265 Кодексу законів про працю України та статті 53 Закону України «Про зайнятість населення», оскільки відповідно до цих законів штрафи накладаються лише центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та уповноваженим органом з реалізації державної політики з питань державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення.
3. Органам місцевого самоврядування при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення надається право проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності власності, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.
4. Пропонується, що вищі навчальні заклади I рівня акредитації, які до 1 серпня 2017 року не отримали ліцензію на підготовку освітнього ступеня бакалавра, будуть віднесені до системи професійно-технічної освіти. На сьогодні
На сьогодні чинною нормою передбачено, що вищі навчальні заклади I рівня акредитації, які протягом п'яти років строку дії ліцензії на підготовку фахівців освітньо-професійного ступеня молодшого бакалавра не отримають ліцензію на підготовку освітнього ступеня бакалавра, будуть віднесені до системи професійно-технічної освіти.
Передбачається, що у 2017 році заклади профтехосвіти будуть фінансуватись з обласних бюджетів та бюджетів міст-обласних центрів.
Віднесення до системи профтехосвіти вищих навчальних заклади I рівня акредитації з серпня 2017 призведе до збільшення видатків, зокрема видатків міст-обласних центрів.
5. Пропонується звільнити від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях виконавчі органи міських рад на які покладено завдання щодо вирішення питань соціального захисту населення.
Питання щодо звільнення ОМС від сплати судового збору неодноразово піднімалось асоціацією, оскільки звертаючись до суду стосовно виконання делегованих повноважень органи місцевого самоврядування виконують, фактично, державну функцію, а сплачують за це із власних бюджетів.
Водночас, Асоціація вважає за доцільне поширити звільнення і на сільські та селищні ради, оскільки Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні та міські ради у своїх повноваженнях рівні.
Щодо Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України
На жаль, у редакції від 3 листопада залишилась норма щодо вилучення з державних програм соціального захисту та перенесення на місцевий рівень компенсаційних виплат та соціальних пільг (зміни до статей 91, 102 Бюджетного кодексу). Як Асоціація уже зазначала, це є прямим порушенням конституційних принципів та звуженням пільг та гарантій населенню з боку держави. Пільги щодо проїзду гарантовані державою відповідними законами, а їх пропонується передати на фінансування з місцевих бюджетів без належних компенсаторів.
Це призведе до зниження соціальних можливостей та соціальної захищеності громадян. Держава фактично своїми діями унеможливлює реалізацію в повній мірі своїх гарантованих соціальних зобов’язань, оскільки місцеві громади, на які, згідно з запропонованими змінами до бюджетного законодавства, покладені повноваження здійснення виплат окремих пільг та компенсацій, фінансово неспроможні їх виконати.
Вважаємо за доцільне не вносити зміни до статті 91 та залишити фінансування гарантованих державою пільг за державою.
Водночас, позитивним моментом є те, що пропонується за рахунок субвенції на житлові субсидії здійснювати видатки на доставку громадянам повідомлень про призначення субсидії.