07 / Липень, 2020
Асоціація міст України розглянула законопроєкт №3587 та альтернативний до нього №3587-1, які знаходяться на розгляді в Парламентському Комітеті з питань гуманітарної та інформаційної політики. Законопроєкти вносять зміни до окремих законодавчих актів щодо реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.
Законопроєкт №3587, який був розроблений за участі АМУ, передбачає, що утримання дітей виключно в пансіонах окремих закладів загальної середньої освіти здійснюється за рахунок коштів батьків дитини, а в окремих випадках (якщо виховання і догляд дітей у сім’ях ускладнюється через стан здоров’я батьків) – за рахунок районних бюджетів, бюджетів територіальних громад міст обласного значення та бюджетів об’єднаних територіальних громад.
Законопроєкт №3587-1 передбачає, що повне утримання дітей в усіх інтернатних закладах здійснюється за рахунок коштів бюджетів району та місцевого самоврядування.
АМУ в цілому підтримує проведення деінституціалізації в Україні та підвищення соціальної захищеності дітей.
ЩОДО ЗАКОНОПРОЄКТУ № 3587
АМУ вважає, що норма про утримання дітей в пансіонах окремих закладів загальної середньої освіти за рахунок коштів бюджетів місцевого самоврядування може розглядатись лише за умови:
• якщо дитина влаштовується в інтернат у зв'язку з дією або бездіяльністю органу місцевого самоврядування (не створено відповідних умов в територіальній громаді, за організацію яких відповідає орган місцевого самоврядування відповідно до Закону);
• якщо орган місцевого самоврядування приймає рішення про направлення дитини до відповідного інтернатного закладу.
ЩОДО ЗАКОНОПРОЄКТУ № 3587-1
1. Законопроєкт порушує Конституцію України
Відповідно до статті 52 Конституції України утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу. Законопроєкт порушує цю статтю та перекладає зазначену відповідальність на органи місцевого самоврядування без надання джерел та можливості забезпечити їм таке утримання.
2. Законопроєкт покладає додаткові видатки на місцеві бюджети на суму більше 10 млрд гривень
На сьогодні заклади інституційного догляду та виховання дітей фінансуються, зокрема, за рахунок коштів:
-
державного бюджету (відповідно до ст. 87 Бюджетного кодексу України: заклади державної власності, зокрема спеціалізовані мистецькі школи (школи-інтернати), школи-інтернати (ліцеї-інтернати) спортивного профілю, військові (військово-морські) ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою, наукові ліцеї, наукові ліцеї-інтернати, школи соціальної реабілітації);
-
обласного бюджету (відповідно до ст. 90 Бюджетного кодексу України: обласні заклади, зокрема дитячі будинки-інтернати, спеціальні школи, санаторні школи, дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри, спеціалізовані мистецькі школи (школи-інтернати), школи-інтернати (ліцеї-інтернати) спортивного профілю, військові (військово-морські) ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою, наукові ліцеї, наукові ліцеї-інтернати, гімназії та ліцеї, у складі яких є інтернати);
-
інших місцевих бюджетів (відповідно до ст. 89 Бюджетного кодексу України інші заклади комунальної форми власності).
Норма Законопроєкту, яка передбачає утримання дітей у закладах інституційного догляду органами місцевого самоврядування потребуватиме суттєвих додаткових видатків з місцевих бюджетів на суму приблизно 10 млрд гривень. Зазначене суперечить Бюджетному кодексу України та статті 142 Конституції України: витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. Автором не запропоновані розрахунки з відповідними джерелами покриття додаткових видатків місцевих бюджетів. Чинна редакція Законопроєкту потребує суттєвої зміни дохідної бази бюджетів місцевого самоврядування і, відповідно, змін до Бюджетного кодексу України.
Асоціація міст України:- підтримує прийняття Законопроєкту №3587 у першому читанні з подальшим його доопрацюванням;- не підтримує Законопроєкт №3587-1 та пропонує Комітету повернути його автору законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: