15 / Червень, 2020
10 червня Мінюст зареєстрував наказ Мінекономіки від 7 квітня 2020 р. №642, згідно якого наказ Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005 р. №1 «Про затвердження Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок» визнано таким, що втратив чинність.  
Асоціація міст України звертає увагу органів місцевого самоврядування, що згідно з абзацом першим частини другої ст.168 Земельного кодексу України, власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Земля є основним багатством України і діюче законодавство направлене на охорону земель.
Відповідно до пункту 71 Переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, затвердженого розпорядженням Кабміну від 16.05.2014 року №523-р, адміністративна послуга «Видача дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок», надається через центр надання адміністративних послуг.   
Пунктом «г» частини першої статті 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охоронною земель» визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить видача спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до затверджених законом порядку проектів.  
Втім, Порядок видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затверджений Наказом №1, містив вимоги щодо отримання дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок, які не відповідають вимогам:
  • ст.168 Земельного кодексу України;
  • пункту «г» частини 1 ст.6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охоронною земель»;
  • статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги»;
  • розпорядження Кабміну №523-р.
Таким чином, зменшуються корупційні ризики під час видачі зазначених дозволів та спрощується процедура механізму отримання адміністративної послуги.
Слід також зауважити, що дозвіл не вимагається:
  • при проведенні робіт, пов’язаних з нафтовою та газовою промисловістю, електроенергетикою, енергозабезпеченням, зв’язком, трубопровідним транспортом;
  • при проведенні робіт по ліквідації та запобіганню аварійним ситуаціям на вищезазначених об’єктах;
  • з 19 грудня 2019 року віднесено роботи з дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або їх видобування (Закон України №402-ІХ). 
При цьому, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюється виключно на підставі робочого проєкту землеустрою .
Власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов’язані отримати дозвіл на зняття і перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту. При цьому, власники земельних ділянок та землекористувачі, які зняли ґрунт, повинні здійснювати складування і зберігання поверхневого шару ґрунту та по завершенню робіт нанести його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.    
Довідково. За неевиконання умов знімання, збереження і нанесення родючого шару ґрунту та непроведення рекультивації встановлено адміністративну та кримінальну відповідальність. Наприклад, незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель, якщо це створило небезпеку для життя, здоров’я людей чи для довкілля, – карається штрафом від двохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років. Крім адміністративної та кримінальної відповідальності також встановлено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі та обраховується за встановленою методикою, виходячи із площі ділянки, з якої незаконно знято родючий шар ґрунту та відповідних коефіцієнтів.

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)