29 / Листопад, 2019
1 лютого 2020 року вступить в дію Закон України «Про оренду державного та комунального майна», прийнятий 03.10.2019 року (законопроєкт №1055-1). Оскільки цим Законом передбачено суттєві зміни щодо передачі державного та комунального майна в оренду, буде розроблено новий Порядок передачі комунального майна в оренду, який має забезпечити єдиний підхід у роботі органів місцевого самоврядування на всій території України та зменшити обсяги розробки регуляторних документів на місцях.
Асоціація міст України збирає від громад-членів пропозиції до Порядку, які будуть опрацьовані та передані до Уряду.
Пропозиції надсилайте аналітику АМУ Т.Медвецькій електронною поштою на адресу: t.medvetska@auc.org.ua
Основні зміни, передбачені новим законом про оренду державного та комунального майна:
З 1 лютого 2020 року всі нові договори оренди укладатимуться лише через електронну торгову систему, всі комерційні договори оренди — через онлайн аукціон.
Сьогодні це офлайн-процедура, яку бачать лише ті, хто став учасником такого конкурсу або процедури. А ним стати не так і просто, адже зараз інформація про майно, яке здається в оренду, згідно із законом, публікується в друкованих виданнях та на веб-сайтах орендодавців.
Видання, в свою чергу, мають обмежений наклад і часто доступні лише за підпискою. Відшукати потрібний об’єкт оренди складно. Це створює ідеальні умови для корупції.
Як передбачається, процедура торгів буде відбуватись через електронну торгову систему "Прозорро.Продажі". До цієї системи "підключено" (тобто фактично виступають її "інтерфейсом" для користувача) близько 50 торгових майданчиків.
Кожний бажаючий — завдяки єдиній центральній базі даних — побачить інформацію про новий лот, який б з цих 50 майданчиків, у якому б куточку країни, не виставив інформацію щодо нього.
Отже, потенційні орендарі отримають більше можливостей для отримання в оренду державного та комунального майна, а орендодавці матимуть змогу отримати більшу конкурентність і вищу платню.
Громадяни та бізнес зможуть легше отримати державне та комунальне майно в оренду
Умовно, ви — бізнес і у вас є потреба в оренді приміщення. Ви бачите, що у великої бюджетної організації велике приміщення в центрі стоїть пустим або напівпустим.
Закон прописує чітку процедуру та строки щодо того, як отримати це майно в оренду, якщо таке майно не використовується самою державою.
Сама процедура оренди майна значно прискориться
Якщо сьогодні від моменту подання заяви до аукціону щодо оренди проходить мінімум 123, максимум 163 дні, завдяки новому закону тривалість всього процесу скоротиться до мінімум 50 — максимум 95 днів.
Для оренди майна буде створено два типи переліків — майно, яке здається через аукціони (комерційно-привабливе майно), та майно, яке може надаватись в оренду без конкурсної процедури
Перелік пільговиків, які мають право орендувати державне майно по пільговій ставці, законом не змінюється. А що ж змінюється?
Якщо раніше будь-яка організація з довгого переліку пільговиків мала право на отримання будь-якого майна в оренду без конкурсу, то тепер в органів влади буде можливість визначати об’єкти, які є найбільш цікавими з комерційної точки зору, щоб отримати за них максимальний прибуток.
Більшість пільговиків зможуть так само брати майно в оренду, але не ті об'єкти, на які є великий попит від комерційних організацій.
Це — одна з найважливіших новацій закону.
Стартова орендна плата на аукціонах буде розраховуватись не від оцінки майна, а від його балансової вартості
В теорії сам інструмент оцінки — це захист від надання майна в оренду за заниженою вартістю. Але в реаліях України оцінка — це довго, а часто — і дорого, і ще не позбавлено корупційних ризиків.
Електронні аукціони дозволять знайти ринкову вартість об’єкту "автоматично" — завдяки конкуренції учасників на торгах, за умови повної відсутності "ручного керування" цим процесом.
Це дозволяє позбутись оцінки, як зайвого рудименту, економлячи час та гроші орендодавців.
Обов’язкова оцінка залишиться лише для випадків, коли організація хоче орендувати майно без конкурсу. У такому випадку буде потрібна оцінка майна як і її занесення в базу даних.
Мета — дати державі та місцевим органам влади розуміння, якою є "альтернативна вартість" наданого на пільгових умовах без конкурсу майна.
Нагадаємо, Асоціація міст України подавала пропозиції до законопроєкту № 1055-1, які були частково враховані (читати більше).
Галузь: