11 / Листопад, 2019
На розгляді в Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин знаходиться проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей внутрішньо переміщених осіб» (№ 0930 від 29.08.2019 року, н. д. Н. В. Веселова).
Асоціація міст України проаналізувала проєкт акта та, підтримуючи необхідність соціального захисту дітей внутрішньо переміщених осіб, у межах своєї компетенції повідомляє.
Законопроєктом пропонується внести зміни до законів України «Про дошкільну освіту», «Про дитяче харчування», «Про загальну середню освіту», «Про професійно-технічну освіту» та «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», якими передбачається забезпечення дитячим харчуванням дітей грудного віку та дітей другого року життя із числа внутрішньо переміщених осіб; а також забезпечення безкоштовним харчуванням дітей із числа внутрішньо переміщених осіб, які навчаються у закладах дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності. У Пояснювальній записці до Законопроєкту йдеться про необхідність передбачити на такі цілі у Державному бюджеті України додаткові видатки у розмірі 323 млн грн на забезпечення 192 тис. дітей цієї категорії.
Асоціація міст України вважає за необхідне державну підтримку дітей внутрішньо переміщених осіб за кошти державного бюджету, але звертає увагу, що редакція змін до частини другої статті 4 Закону України «Про дитяче харчування», частини п’ятої статті 21 Закону України «Про загальну середню освіту» та частини 91 Закону України «Про професійно-технічну освіту» передбачає організацію такого харчування дітей відповідно до порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України без посилання на джерело оплати таких видатків. У свою чергу це може призвести до маніпулювання цією нормою та перекладання видатків щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей внутрішньо переміщених осіб на місцеві бюджети. Таким чином, соціальний захист цієї категорії дітей буде поставлений у залежність від спроможності бюджетів громад.
АМУ вважає, що зміни до частини другої статті 4 Закону України «Про дитяче харчування» мають бути викладені у такій редакції:
«2. Діти грудного віку та другого року життя, які входять до складу малозабезпечених сімей, діти грудного та раннього віку, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи або мають статус внутрішньо переміщених осіб забезпечуються дитячим харчуванням за кошти державного бюджету в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.».
Відповідно зміни до частини п’ятої статті 21 Закону України «Про загальну середню освіту» у такій редакції:
«5. Діти із числа внутрішньо переміщених осіб, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форм власності забезпечуються харчуванням за кошти державного бюджету у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.».
Також пропонуємо частину 91 Закону України «Про професійно-технічну освіту» викласти у такій редакції:
«91. Діти із числа внутрішньо переміщених осіб, які навчаються у дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форм власності забезпечуються харчуванням за кошти державного бюджету у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.».
Зважаючи на вище зазначене, Асоціація міст України підтримує проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей внутрішньо переміщених осіб» (реєстр. № 0930 від 29.08.2019 року, н. д. Н. В. Веселова) та просить Комітет Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин підтримати Законопроєкт із врахуванням наданих пропозицій.
Відповідні висновки Асоціації міст України надіслано Комітету.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: