12 / Квітень, 2019
Проект постанови  НКРЕКП «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання» пропонує виключити з діючих Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання такий критерій віднесення до ліцензіатів НКРЕКП, як рівень забезпеченості споживачів приладами обліку теплової енергії. Наслідком такого рішення стане повернення до Національного регулятора повноважень із встановлення тарифів значній частині підприємств теплокомуненерго з числа 200 підприємств, які були передані національним регулятором органам місцевого самоврядування у 2017 році.
Нагадаємо, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, 19 лютого схвалила проект постанови «Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання» та оприлюднила його на своєму офіційному сайті для отримання зауважень і пропозицій.
Асоціація міст України категорично не підтримала таку ініціативу Національного регулятора та подала свої зауваження і пропозиції у відповідності до процедури обговорення проектів рішень з ознаками регуляторних актів.
Для обговорення отриманих пропозицій та зауважень НКРЕКП ініціювала проведення робочої зустрічі, яка відбулася 10 квітня 2019 року.
Враховуючи ризики, які несуть запропоновані проектом зміни, Асоціація міст України запросила до участі в нараді представників міст, у яких встановлення тарифів для підприємств теплопостачання можуть повернутися до Національного регулятора. Так, АМУ на нараді представляли:
С.Сухомлин, Житомирський міський голова,
С.Пустовіт, в.о. Луцького міського голови, секретар Луцької міської ради,
В.Стемковський, заступник Тернопільського міського голови,
П.Пантелеєв, заступник Голови Київської міської державної адміністрації,
І.Пастухов, заступник директора Департаменту житлово-комунальної інфраструктури  КМДА,
А.Танащук, директор департаменту по роботі с ОРЕ та регуляторними органами КП «КИЇВТЕПЛОЕНЕРГО»,
Д. Мірошниченко, директор КП «Маріупольтепломережа»,
Я.Рабошук, заступник Виконавчого директора АМУ, директор Аналітичного центру.
Також у нараді взяли участь:
від Мнірегіону - Н.Хоцянівська, директор департаменту економіки систем життєзабезпечення,
від Асоціації «Укртеплокомуненерго» А.Блащук, президент, та С.Дунайло, експерт виконавчої дирекції,
Від НКРЕКП:
О.Формагей,член НКРЕКП  та С.Черних, - директор департаменту з регулювання відносин у сфері теплопостачання.
 
В ході зустрічі всі представники органів місцевого самоврядування та підприємств теплопостачання активно виступили проти виключення з діючих Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання такого критерію віднесення до ліцензіатів НКРЕКП, як рівень забезпеченості споживачів приладами обліку теплової енергії. На переконання виступаючих, за той час, коли органи місцевого самоврядування мали можливість встановлювати тарифи, не зважаючи на надскладне становище сфери теплопостачання в цілому, у підприємств з'явилася позитивна динаміка.
Хоч і тривалий, але прозорий механізм встановлення тарифів, дав органам місцевого самоврядування можливість визначати їх на економічно-обґрунтованому рівні. Ще одним позитивним наслідком передачі повноважень стала можливість органів місцевого самоврядування самостійно, виходячи з пропозицій підприємств ТКЕ та власних фінансових ресурсів, приймати рішення щодо напрямків та об’ємів інвестиційних програм підприємств (як за рахунок коштів місцевих бюджетів, так і за рахунок зовнішніх запозичень, отриманих, у тому числі, й під місцеві гарантії). Повернення до НКРЕКП повноважень із встановленню тарифів автоматично дає регулятору можливість впливати на формування та реалізацію інвестиційних програм.
Необхідно звернути увагу також на правове підґрунтя проблеми. Існуюче правове поле надає можливість НКРЕКП на власний розсуд змінювати Ліцензійні умови, а відповідно, і надавати або позбавляти органів місцевого самоврядування права встановлювати тарифи. Таким чином, запропоновані зміни до Ліцензійних умов суперечать статті 144 Конституції України, яка визначає, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Представник Європейського банку реконструкції та розвитку, який також був присутній на зустрічі, зазначив, що інвесторам набагато легше та швидше працювати з підприємствами, яким тарифи встановлюють органи місцевого самоврядування, порівняно з тими, яким тарифи встановлює НКРЕКП.
Слід зазначити, що не підтримала запропоновані НКРЕКП зміни і Н. Хоцянівська, представник Мінрегіону. Міністерство постійно відслідковує та аналізує фінансово-економічний стан підприємств теплокомуненерго. За його висновками, підприємства, тарифи яким встановлені органами місцевого самоврядування, працюють більш ефективно порівняно з ліцензіатами НКРЕКП. Таким чином Мінрегіон підтримує залишення повноважень з встановлення тарифів тим підприємствам, які  були передані до органів місцевого самоврядування.
Позиція представників НКРЕКП не була обґрунтована суттєвими аргументами, які б пояснили причини неочікуваної передачі повноважень з встановлення тарифів у 2017 році, та спробу повернути їх у 2019. Натомість Національний регулятор поінформував про своє звернення до облдержадміністрацій з вимогою надати інформацію про рівень встановлення лічильників комерційного обліку підприємствами галузі, а також про те, що він звернеться до ОДА з вимогою надати інформацію про здійснення ними контролюючих заходів щодо дотримання підприємствами галузі ліцензійних умов.
Оскільки НКРЕКП не змогла переконати інші сторони в обґрунтованості своєї позиції і не відмовилася від свого проекту, було учасники наради вирішили провести через два тижні повторну зустріч.
До теми. 
Асоціація міст України наполегливо підтримує ухвалення проекту Закону «Про внесення змін до деяких Законів України щодо регулювання діяльності підприємств у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення» (№9424 від 19.12.2018). Його головною метою є передача повноважень з ліцензування та встановлення тарифів у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення від НКРЕКП місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування. Запропоновані зміни передбачають:
  • НКРЕКП здійснюватиме ліцензування виключно господарської діяльності з виробництва теплової енергії на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, а також встановлюватиме відповідним суб’єктам господарювання тарифи на виробництво теплової енергії.
  • Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міська державна адміністрація  здійснюватимуть ліцензування всіх інших суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, а тарифи таким ліцензіатам будуть встановлювати органи місцевого самоврядування.
Питання передачі органам місцевого самоврядування повноважень із встановлення тарифів на комунальні послуги неодноразово обговорювалося на Загальних зборах Асоціації міст України та на засіданнях її Правління. За результатами такого обговорення, було прийняте рішення щодо необхідності максимальної передачі зазначених повноважень органам місцевого самоврядування.
 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)